Sunday, September 6, 2009

Don't Judge The Books By Its Cover

bulan september ni aku rasa duit benar2 mengalir macam air paip. kena bayar pelbagai jenis keperluan rumah, kena buat persiapan akhir utk sambut baby baru, kena servis kereta, kena beli juadah kuih raya, beli baju raya seisi keluarga. tup2 wife ingatkan aku kena renew keahlian cosway dan passport antarabangsa.

keahlian cosway takat rm30 tu kacang butir je. tapi renew passport kena rm300 tu! rasa kering je air liur. sebenarnya, reminder renew pasport dah dapat lama dah, tapi aku abaikan. ni dah peringkat telur dihujung tanduk, terpaksa kena buat kot. sesekali pikir macam malas renew sebab company aku mana nak anto aku ke luar negara dalam masa terdekat ni. dulu2 oklah sebab melibatkan recruitment di nepal, bangladesh dan india. sekarang kami just pakai outsource company untuk recruitment, senang sikit.

kali terakhir guna passport tahun lepas rasanya, pergi majlis kawin si razman (http://property-nadya.blogspot.com)di singapore, dan lepas tu pegi bercuti ke sentosa island bersama keluarga aku.
kena pikir lagi nak renew ke malas sebelum akhir bulan ni. banyak dah jasa passport tu bak kata iklan petronas yang diulang 234 kali tu "dah lama nak, dan dah jauh pakcik jalan". ingat2 hati tahun depan nak pegi jalan2 ke indonesia pulak. dulu pernah nak gi bali, tapi seminggu sebelum pergi, bali kena bom. so, kami ke thailand.

arghh... nak minta company bagi subsidi passport segan lak. kalau sesiapa kena pegi oversea, company akan bayar 2/3 harga passport.

pendek lagi entry ni, apa kata aku mengata si razman pulak. mengata si razman ni tak pe.

razman ni sebelum jadi best friend aku, dia antara orang yang aku dan geng cukup menyampah masa di kampus uum dulu. kami sama2 ambik course bachelor in human resource management (bhrm). dari first semester sampai 5th semester, setiap kali ada kelas sama, banyak la dia kena kutuk. bukan sebab dia ada kacau kami atau sesiapa, tapi saje aku dan geng menyampah dengan dia.

may be background berbeza sebab majority aku dan geng dari lepasan stpm, dan razman dari matrikulasi. so, dia dah ada pendedahan tentang subjek2 disitu sebab dah belajar asas masa matrix. masa kelas, dia suka masuk 10 minit sebelum kelas melalui pintu depan. aku masih ingat, setiap kali dia masuk kelas dari pintu depan, kami satu geng akan berhenti berborak bab2 lain dan mula mengata. subjek mengata pelbagai la... dari tahap keseriusan dia dalam kelas, suka duduk dibarisan paling hadapan, membawa banyak gile buku dalam beg sandangnya dan juga memegang beberapa buku ditangan, ia termasuk juga suka bertanya dan memberi pendapat dalam kelas. bila ada group presentation; group dia, biasa dia yg present. group aku, akulah. bila aku dan group lain2 present, ade je soalan dan pandangan dia nak bagi. macam bagus je. yang aku lagi marah tu dia selalunya akan buat homework tentang tajuk orang lain nak present dan dia mampu tanya soalan yang buat group lain terkedu nak jawab.

dari situ, kami istiharkan perang dalam diam untuk si razman. mana2 group yg dia masuk kami istihar sebagai musuh. masa tu group aku biasanya orang yg sama. aku, rashid, limbung, roslan, ganthy, samsuhaimi (shahidan), shahrunizam (karamjit), hardy rose (dayak), salehudin, dan beberapa ahli lain. kalau kami present dulu, dan razman ada tanya soalan, siaplah dia! sebelum dia present, kami akan pulun study subject dia nak present dan tanya soalan2 tahap dewa. bila dia jawab, aku akan kata tak tepat, dan kawan2 lain akan sokong dengan pelbagai fakta yg dah diperolehi lebih awal. untuk meyakinkan pensyarah dan lain2, kami siap bawa buku yg kami pinjam diperpustakaan. padan muka, dont' play-play!

namun, suatu masa group aku tiba2 plan nak buat kelab pengurusan sumber manusia (HRM Club). aku dan geng buat kertas kerja penubuhan kelab, mencari ajk penaja, memujuk penyarah menyokong penubuhan kelab tersebut, berbincang dengan pihak sekolah (school of management), berbincang dengan pihak jabatan hal ehwal pelajar termasuk berjumpa dengan tnc hep kolonel dato fauzy basri (kini allahyarham). namun, permohonan kami ada halangan kerana selepas permohonan kami itu ada juga permohonan penubuhan persatuan pengurusan sumber manusia dari group lain yang didominasi oleh group bukan melayu. pihak hep minta kami berkompromi. dalam kompromi, group masing2 tak mahu mengalah sebab nak group masing2 jadi presiden pertama. since, group aku lebih dominan kerana kami terdiri dari melayu, dayak, dan india, kami yang punyai suara lebih besar. masa itu, aku dan shahsuhaimi bersungguh2 berusaha meyakinkan group satu lagi agar menubuhkan kelab dulu dan menyerahkan hal perlantikan ajk termasuk presiden kepada ahli persatuan. mereka setuju. dan aku merombak ajk penaja dan memasukkan juga perwakilan puak satu lagi sebagai penaja bersama.

Alhamdulillah, selepas beberapa kali sesi interview yang aku, shamsuhaimi dan shahrunnizam wakili, kami berjaya mengasaskan kelab pengurusan sumber manusia secara rasmi. malah kami diberi satu bilik kelab yang besar oleh pihak sekolah pengurusan.

apa kena mengena dengan razman? woi... baca diam2 tak boleh ke? itu baru into la (dah 30 minit masih into ke?. ala korang kena fahamlah, aku ikut stail tamil movie, dah 30 minit baru ada pengenalan watak).

dalam kompromi itu, peluang untuk jadi presiden group aku hanyalah aku dan sham. dalam group satu lagi ada 2-3 orang. masing2 nak menguasai kelab. since aku nak menang dan tak nak bagi group satu lagi menang, aku buat suatu pakatan. aku cadangkan nama razman yang aku lihat lebih cool, lebih ke depan (sebab dia suka duduk depan), ada leadership, boleh bercakap (tidak bisu)dan mesra dengan group2 lain. dengan memilih razman, group aku akan dapat sokongan lebih kuat sebab group aku dilabel group bekas pelajar stpm dan diploma.

strategi kami menjadi. razman dipilih sebagai presiden, dan aku sebagai naib presiden. lain2 group aku menjadi ajk induk. kami mendominasi kelab. dari situ, kami bertungkus lumus bersama dan menaikan nama kelab. macam2 aktiviti kami buat, dari kumpul duit beli surat khabar di bilik kelab, lawatan osha di penang, sekolah angkat di yan (kedah), kumpul bahan bacaan di bilik kelab melalui sumbangan pensyarah dan ahli serta banyak lagi. syukurlah kami pilih presiden yang betul. dibawah kelolaan razman, aktiviti berjalan dengan rancak apatah lagi dia memang aktif bersatuan dan komited. aku syukur kami control persatuan sebab group satu lagi langsung tidak peduli apa xtvt dan enggan menyertai apa2 xtvt kami buat. kalau bagi depa, entahlah apa jadi. apa dah jadi dengan kelab ini sekarang agaknya???

dengan berpersatuan inilah aku kenal makwe kedah tu. kami sama2 joint sekolah angkat. nak tau? korang carilah entri terdahulu mengenai pasangan lebih tua.

persahabatan aku dengan razman semakin lama semakin erat. dari situ tanggapan aku dan group kepada razman dah berubah. dia baik, tapi bab bawa buku banyak tu still aku kutuk. yang bagus, kami bersaing dalam kelas. persahabatan itu berterusan hingga kami grad, bekerja dan berkahwin, beranak pinak, dan sampai kini. kami saling berkongsi rahsia hidup, dan masing2 tau batas masing2.

sekianlah dulu kisah tauladan untuk kali ini. kesimpulannya jangan kita menilai seseorang itu sebelum mengenali hati budinya.

8 comments:

wanita mutalib said...

agaknya kan bang man, camtulah orang pandang saya dulu kan,asik kutuk saya aja hahahahaha..

perasan....ihiks...

Rayz said...

amboi...amboi...amboi sedap jer ko masuk entry pasal aku huh! ni posa tak posa ni...ni dah kering idea ler tu...

baru aku nak low...low profile sikit... yapi aku pun dah lamaer tak berblogging... busy ler mey..

Ni kalau aku berblog pasal pasal budak kedah kerja kilang ubat menarik gak ni...apa jadik dak tu kak.. dah kawin ke balum... dak pun kisah inspektor sahab tu ke...susah nak jadik guarantor tuh!

tak pun kenangan di menara tinjau ,Morib atau cuti-cuti ke pulau ketam... uiii..menarik2 tu ...

nurizan said...

man: sapa yang jadik buku nih? hehe

ezzati said...

panjangnyee...hehe..sib baik last2 okey...kalo x sian razman,,hehe

Kapten Luffy said...

errrr

ko dah bermaaf-maafan dengan razman ke belum ni?

kawan2 jugak... mintak maaf jangan lupa

hehe

Jard The Great said...

eheheh.... best lak bc citer ko neh dgn razman.. moga2 persahabatan berkekalan..

izman said...

wanita itu,
la ko pun jenis bawa buku banyak pegi kuliah ke? nasib la kalau kena kutuk.

tapi bawa ilmu mmg bagus, senang refer. pedulikan mata2 yg jahat itu (orang jenis cam aku la tu)

izman said...

rayz aka razman,
saje nak stori, sempena hari persahabatan peringkat kampung aku.

woii... jangan cari pasal nak bukak cerita aku ngan budak kedahke, budak poliske, budak bantingke, cuti pulau ketamke. sian diorang tau! semua tu memori daun pisang dulu2.