Friday, September 18, 2009

Teringat Saat Dekat-dekat Raya di Kampus

aku masih kerja hari ni. blok bangunan aku agak lengang sebab ramai dah mula bercuti. mereka jauh, kena balik awal la. aku takat pahang, 2-3 jam dah sampai. lagipun aku kena hantar report ke HQ hari ni. tengoklah, kalau report siap cepat, aku kerja half day je la.

dalam kelapangan masa yang ada ni, aku teringat jaman aku kat uum dulu. bila dah nak raya, ramai penyarah dah batalkan kelas atau akan diganti dengan hari2 lain. so, happylah orang yg beria2 nak balik kampung.

aku masih ingat di kampus dulu, kalau tiba bulan puasa ramai ambil peluang berniaga atau cari pendapatan extra. ada yg jual kuih di bazar ramadhan (ambik komisen la, kat kolej kediaman mana ada kemudahan memasak), jual pakaian, jual kad raya, mercun, dan sebagainya.

bagi aku, sepanjang aku di uum, aku turut berniaga bila ada kelapangan dan bila bulan puasa. aku pernah buat kad hari raya special yang aku uruskan sendiri dari A - Z. aku cuma upah kawan buat satu design berlatarbelakangkan Dewan Mas. dalam 2000 ke 3000 keping. aku jual melalui kawan2, alhamdulillah sangat menggalakkan. memang untung besar aku tahun tu. yang aku belajar dari buat kad raya tu ialah, kos sangat murah, yang penting ada design yang bagus dan market yang besar. aku juga belajar bahawa orang yang nak bunuh perniagaan orang melayu ialah orang melayu sendiri. ada satu agen kad raya aku ni keep mintak stok lebih, dekat 200 keping dia pegang, tapi bila dah nak closing raya, dia pulangkan kad kata tak de orang minat. padahal dia ambil beberapa kali kad raya sejak awal puasa. aku masih ingat lagi nama dan wajah dia yang berhati busuk tu. dah la tak jual, siap mintak upah pulak tu. harja betul! apa2pun, aku tak putus harapan dengan kad raya. lubuk duit tu masa belajar dulu.

yang paling aku suka cara buat duit masa kat kampus jugak ialah jual tiket balik kampung. korang taulah, majoriti naik public transport. so, tahun pertama aku join2 senior promote tiket balik kampung. aku masa tu, persatuan anak negeri pahang, kelantan dan terengganu aku join (kami tak boleh daftar persatuan anak negeri di uum. ini illegal). so dengan kebolehan bertutur dialek pahang, kelate, dan teganu aku gunakan sebaiknya. satu tiket terjual, dapatlah antara rm5 - rm10 kot. lepaslah duit tambang aku. bila dah masuk tahun dua, aku pakat dengan kawan2 carter bas balik pahang, share modal. selain jadi share holder dpt untung, kalau aku juga turut jual tiket, aku juga dapat komisen. share holder juga ada 3 seat free utk kegunaan sendiri, bagi kawan2 atau jual.

argh.... semua tu adalah kenangan terindah masa di kampus dulu. belajar, cari duit extra, mencari jodoh (errr...), dan enjoy. samalah, bulan ramadhan cari duit banyak2, pastu pegi bukit kayu hitam beli baju siam. aku suka t'shirt jenis kain tidak bertulang. aku beli banyak2 yang rata2 antara harga rm6-15 sehelai dan jual kat kawan2 dikampung. lagi aku suka beli kat bukit kayu hitam ialah t'shirt kartun calvin n hobbes (tak kan aku nak pakai baju poooh pulak!). malah pemakaian t'shirt kartun ni aku teruskan even lepas aku grads dan bekerja (dan sampai sekarang, tapi terhad kepada spiderman, transformer, batman sahaja). tak kan aku nak pakai t'shirt upin & ipin pulak sekarang. itu watak kegemaran anak aku si luqman. dia pantang tengok baju upin dan ipin serta ben 10.

oh ya, aku baru teringat kat mana agaknya wife aku sorokkan aku punya patung spiderman. mahal woo.... ratusan ringgit. original marvel. akupun tak tau kenapa wife aku sorok, sebab aku tercakap spiderman tu makwe lama kasik hadiah kot! koleksi mashimaru mc donalds akupun kena sorok gak, itu sebab aku tercakap itu hasil sepencarian opss... koleksi bersama hasil makan2 bersama aweks kelate dulu. dengan wife aku hobi kumpul ape ye? kumpul anak je kot! he.3x...

Oklah, pada kawan2 yang dah nak balik kampung tu, aku ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI. MAAF ZAHIR DAN BATIN.

7 comments:

Rayz said...

Selamat Hari Raya laer mey & Maaf Zahir & Batin... Bawak kereta tu hati2 sikit.. jgn jadi sebahagian dari statistik.

Tijah said...

salam aidilfitri
maaf zahir & batin

ingatan tulus ikhlas
tijah, carlos & cem

julietchun said...

dgr citer karak jem teruk semalam.

Maiyah said...

ekekeke.. mmg ler kene buang jauh2 pe.. kenangan makwe lama hehe.. Selamat Hari Raya :D

al-lavendari said...

seronok baca .. boleh upgrade jadi biography, banyak pengajaran boleh di ambil. t.kasih singgah blog saya.

zafi said...

selamat hari raya
maaf zahir batin

have a great day!

Unknown said...

Selamat Hari Raya.... jom makan tart nanas...