Monday, April 7, 2008

Siri Ikhtibar : Ustaz Muda Terselamat walaupun Dipanah Petir

Aku adalah pelanggan setia Majalah 'MASTIKA' sejak lebih 4 tahun lalu (selain majalah Gila2 dan komik yg aku jd customer lebih 15 thn). Pada aku ia informative. Untuk bini kesayangan dia suka 'Mingguan Wanita' (aku x suka psl byk sgt iklan dan asyik salahkan lelaki jer...).



Ok konsentret psl Mastika bulan April 2008, aku nk crita psl kejadian seorang ustaz muda bernama Ustaz Ahmad Dasuki bin Abd Rani yg kena panah petir semasa imamkan solat Tarawih. Menda ni aku nk crita sikit psl kejadian tu berlalu kt kampung aku di Kg. Batu Balai, dlm daerah Jerantut, Pahang.

Menda ni actually aku dh tau lama sebab mmg kampung aku dan ayah aku ada di surau tu semasa kejadian. ayah aku ada crita masa aku balik raya puasa tahun lepas (tahun ni belum raya lagi, posa pon belum...). ia keluar dlm mastika sebab diceritakan oleh org kampung aku yg duduk di shah alam kepada mastika.

Pada aku ia adalah suatu tanda kebesaran Allah. Ustaz Dasuki dari kecil mmg menunjukkan kelakuan terpuji (dia sekelas dengan aku dari darjah satu hingga darjah 6). Kedua ibubapa dia adalah guru agama dan guru mengaji Al-Quran. Aku sendiri adalah salah seorang murid yg mengaji dgn mak dia.

Lepas darjah 6 dia lanjut pelajaran ke aliran agama di Pulau Melaka, Kelantan. Mak dia adalah adik kepada Tuan Guru datuk Haji Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan. Kemudian dia belajar agama di MEsir. Dia kemudiannya menjadi guru agama dan pendakwah bebas di Selangor.

Apa yg kadang-kala memalukan diri aku sendiri ialah ketokohan dia dlm syarahan agama, malah dia sering diundang untuk memberi khutbah raya di kampung aku. Semasa dia berkhutbah, air mata hampir semua jemaah akan bercurah2 kesedihan kerana menghayati khutbah beliau dan akupun biasanya tak terkecuali.

Moral cerita ini :
1)Allah akan melindungi orang2 yang beriman dan yang dikehendakinya.
2) Allah akan menguji sesiapa sahaja yg dikehendakinya sama ada org itu beriman atau tidak.
3) ujian Allah berlaku dimana2, walaupun di dalam rumah Allah dan sedang beribadat.



Apa? kenapa crita panah petir aku tak crita lagi...?
memang aku tak nak crita pon. Korang baca la majalah Mastika bulan April 2008 kalau berminat nak tau. Asyik nak baca free je..

5 comments:

PuteriSatu said...

eh tarukla sikit citernya...wekekek...nak baca free sesekali je..bukan selalu pun..

~mama ranggie a.k.a eira~ said...

salam ziarah...

nice blog...

mama pon dah baca kisah tu dlm mastika april...

izman said...

mama ranggie,
trima kasih singgah.

puterisatu,
pinjam la kat puteri ranggi.

cendawanintim said...

ek...eleh....ngengada la tuh, wat saspen sajork...

izman said...

cendawanintim,
bukan mengada tapi nk promote mastika. mane tau mastika bagi free seumur hidup (berangan la tu...).