Friday, April 4, 2008

Personaliti disebalik hari lahir

Aku baru dapat je menda ni dari kawan baik aku, Intan nama dia. Kami kerja di tempat yang sama di sebuah kilang Jepun di Shah Alam, Selangor kira2 5 tahun yang lepas. Kami sama2 tak lama di kilang tu, bagaimanapun kami tetap keep contact. Dah cukup into tentang Intan. Jangan gatal tanya lebih2, dia dah nak nikah tahun ni.

Pada aku subjek2 personaliti sama ada rahsia huruf, hari lahir, bulan lahir adalah sesuatu yang dah lama diketahui umum. Ahli psikologi, ahli falsafah, ahli sains, ahli muzik dan sebagainya mula mengkaji menda alah ni secara seruis dengan menemuduga dan mencatatkan segala data daripada pelbagai sumber. Secara umum, memamng ada kebarangkalian berkaitan. Namun bukan semua.

Kita seringkali mengagung2kan pemikiran barat dan cina, sedangkan pemikir Islam juga ada menda2 ni. Nenek aku (kini Allahyarhamah)dulu biasa tanya aku nama girlfriend aku. Ayah aku kerja merantau, aku banyak duduk dengan datuk dan nenek. Nenek aku akan tanya nama dan dia akan mula mengira jari2 dia dan kadang2 menggunakan batang mancis.

Contoh : Halimaton Saadiah (bukan nama sebenar) adalah bermula dengan huruf 'Ha' dan nama aku Izman bermula dengan "Ain'". Dia terus buat kesimpulan bahawa Halimaton ni seorang perempuan yang lemah lembut, suka menurut kata, suka senyum (memang menawan pon), hormat orang tua dan sesuai jadi isteri dan ibu yg baik.

Namun, bila perkiraaan nama Halimaton Saadian dengan Izman dibuat menggunakan batang mancis, nenek aku beritahu kami tiada jodoh. Aku gelak je pasal masa tu tengok angau dunia kami yang punya. Betul, kami clash selepas dua2 graduate. Sebab? Jangan sibuk tepi kain orang la... (tak de jodoh, biasala alasan standard).

Ops.. melalut pulak aku ni. Berbalik pd personali melalui hari kelahiran yg di beri oleh member aku si Intan tadi. Korang tengoklah sendiri. Betul ke tak korang fikirlah sendiri...(ciss, ayat Raja Lawak Nabil lagi.)


Januari 01-09 ~ Anjing
Januari 10-24 ~ Tikus
Januari 25-31 ~ Singa

Februari 01-05 ~ Kucing
Februari 06-14 ~ Merpati
Februari 15-21 ~ Kura-kura
Februari 22-28 ~ Harimau Bintang

Mac 01-12 ~ Monyet
Mac 13-15 ~ Singa
Mac 16-23 ~ Tikus
Mac 24-31 ~ Kucing

April 01-03 ~ Anjing
April 04-14 ~ Harimau Bintang
April 15-26 ~ Tikus
April 27-30 ~ Kura-kura

Mei 01-13 ~ Monyet
Mei 14-21 ~ Merpati
Mei 22-31 ~ Singa

Jun 01-03 ~ Tikus
Jun 04-14 ~ Kura-kura
Jun 15-20 ~ Anjing
Jun 21-24 ~ Monyet
Jun 25-30 ~ Kucing

Jul 01-09 ~ Tikus
Julai 10-15 ~ Anjing
Julai 16-26 ~ Merpati
Julai 27-31 ~ Kucing

Ogas 01-15 ~ Monyet
Ogos 16-25 ~ Tikus
Ogos 26-31 ~ Kura-kura

September 01-14 ~ Merpati
September 15-27 ~ Kucing
September 28-30 ~ Anjing

Oktober 01-15 ~ Monyet
Oktober 16-27 ~ Kura-kura
Oktober 28-31 ~ Harimau Bintang

November 01-16 ~ Singa
November 17-30 ~ Kucing

Disember 01-16 ~ Anjing
Disember 17-25 ~ Monyet
Disember 26-31 ~ Merpati


Anjing:
Kamu memang seorang yang setia dan manis orangnya. Kesetian kamu memang tidak boleh disangkal lagi. kejujuran dan keikhlasan adalah kekuatan kamu, malahan di dalam kerjaya kamu memang boleh dipercayai.

Kamu adalah orang yang sederhana dan sering bersikap rendah diri.Kamu bukan orang yang akan mencari masalah dan sukakan suasana yang damai.Kualiti itulah yang menjadikan teman-teman suka berada di sisi kamu. Cita rasa kamu di dalam fesyen juga diakui baik dan kamu akan mudah terasa malu dan sedih sekiranya alamari pakaianmu tidak lengkap dengan pakaian yang mengikut peredaran fesyen. Biarpun kamu tidak mempunyai teman yang ramai tetapi teman-teman yang bersama dengan kamu memang mempunyai kualiti yang baik.

Tikus:
Kamu ini memang penuh dengan muslihat! Namun, sikap itulah yang menjadikan kamu nampak bijak dan menjadikan wajah kamu comel dan mudah menarik perhatian orang disekelilingmu. Ramai yang suka berkawan dengan kamu kerana sikap kamu yang memang mengundang keseronokan kepada orang lain. Memang kamu sering dijemput untuk memeriahkan majlis dan ramai yang menyukai kehadiran kamu, tetapi kamu begitu sensitif orangnya dan itu menjadikan orang sekelilingmu berhati-hati untuk berbicara dengan kamu. sekiranya ada yang berani menggunakan perkataan kasar, memang mereka akan mengundang kemarahan kamu di tahap maksimum! Kamu perlu bijak mengawal emosi kamu kerana teman-teman juga manusia yang tidak lepas dari melakukan kesilapan.

Singa:
Begitu kontra dengan spesies kamu, rupanya kamu ini memang pendamai orangnya. Kamu tidak suka terlibat dengan pertengkaran atau pergaduhan. Kamu begitu sukakan aktiviti luar rumah dan tidak gemar melepak tidak tentu arah tujuan. Memang dilahirkan untuk menjadi ketua dan memberikan arahan kepada orang lain dengan cara yang paling disenangi. Kamu memang suka menyayangi dan disayangi orang lain. Namun, kamu memang mudah dipermainkan oleh orang lain, jadi berhati-hati.

Kucing:
Kamu memang penyayang, disayangi namun kadang-kala begitu pemalu. Kamu sukakan keadaan yang senyap dan damai. Di dalam kehidupan,kamu suka mempelajari tentang perkara baru dan sentiasa melakukan setiap sesuatu dengan bersungguh-sungguh. Di dalam situasi normal, kamu memang nampak tenang tetapi apabila kamu dicabar, serta merta kamu mudah mengamuk! Mereka yang bernaung dibawah kucing memang bijak bergaya.Orang sekelilingmu sering menjadikan kamu sebagai idola di dalam berpakaian. Kamu bijak bersosial tetapi hanya bercakap dengan orang kamu kenali. Kamu memang begitu berhati-hati memilih teman.

Kura-kura:
Kamu semakin hampir dengan kesempurnaan dan begitu baik hati. Kebaikan kamu akan sentiasa dikenang orang sekeliling kamu. Kamu sukakan kedamaian, sekiranya teman-teman ada menyakiti hati kamu, kamu tidak akan cuba menyakitkan hati mereka pula. Kerana ini, kamu memang disayangi dan disenangi teman-teman. Kamu juga tidak suka cakap dibelakang dan orang sekelilingmu begitu senang dengan cara kamu melayan mereka.

Kamu sentiasa akan memberi kasih sayang dan tidak pernah mengharapkan balasan. Pemurah juga adalah sikap kamu dan kamu sentiasa melihat kehidupan sebagai latihan praktikal.

Merpati:
Kamu adalah simbol sikap yang sentiasa riang. Apa saja yang kamu lakukan, kamu akan enjoy setiap detiknya. Kahadiran kamu menjadikan teman-teman serta orang sekeliling begitu riang dan senang dengan sikap kamu. Kamu adalah ketua di dalam kumpulan teman-teman dan bijak memujuk dan menghiburkan hati orang yang sedang gundah-gulana. Hipokrasi adalah sifat yang paling kamu benci dan orang yang sebegini memang kamu tolak tepi. Di dalam pekerjaan, kamu memang teratur dan sistematik. Namun, awas! Kamu mudah jatuh cinta!

Harimau Bintang:
Kamu seorang yang misteri. Kamu boleh berhadapan dengan tekanan dengan tenangnya Kamu juga boleh menghadapi setiap senario yang menguji kesabaran tanpa perlu mengamuk untuk melepaskan geram. Kadang-kala, kamu ini kejam orangnya. Hmmm...kamu suka bergosip tetapi hanya bersama dengan teman-teman yang kamu percayai sahaja. Mereka yang bernaung di bawah harimau bintang adalah begitu teratur dan kemas orangnya.

Tetapi,apa yang tidak tahan dengan sikap kamu yang mahu setiap sesuatu mengikut cara kamu. Sikap itulah yang menjadikan kamu senang hilang kawan. Namun, apabila teman-teman menghadapi masalah, kamu adalah orang pertama yang mereka cari.

Monyet:
Tidak sabar dan begitu hiperaktif! Kamu mahu segala-galanya dilakukan dengan pantas. Namun, kamu memang sederhana orangnya dan begitu suka apabila ramai yang memberikan perhatian kepada kamu. Kamu bijak berhadapan dengan masalah dan tidak mahu terlibat dengan sebarang kontroversi. Setiap langkah dan keputusan, kamu akan berfikir sebelum melakukannya. Kamu mempunyai kata hati yang kuat dan itulah yang menjadi penyelemat kepada kamu. Jangan tidak tahu, mereka yang bernaung di bawah monyet memang begitu bijak mencari wang dan begitu pandai mengatur kewangannya. Kamu memang akan berjaya di dalam perniagaan.


Sementara free ni cuba check ada kena tak menda ni dengan diri aku :

Aku lahir 03 Februari jadi personaliti aku ialah Kucing.

Februari 01-05 ~ Kucing

Kesimpulan :
1) Kamu memang penyayang, disayangi namun kadang-kala begitu pemalu.
Ini Memang BETUL! Pemalu pon betul juga. Malu tapi mau.....

2) Kamu sukakan keadaan yang senyap dan damai.
Aku kadang2 jiwang gak. kalau stress aku suka suasana hening malam untuk tulis sajak (yang tah ape2 tah). Aku juga suka gi tepi sungai dan laut untuk bertenang.Tapi kalau stress sangat aku suka layan muzik2 Reggae dan muzik membingitkan mcm Offsprings

3) Di dalam kehidupan,kamu suka mempelajari tentang perkara baru dan sentiasa melakukan setiap sesuatu dengan bersungguh-sungguh.
ni pon betul jugak. Bersungguh2 tu tak la betul sangat (ha..3x)

4) Di dalam situasi normal, kamu memang nampak tenang tetapi apabila kamu dicabar, serta merta kamu mudah mengamuk!
Betul. Aku memang cool. Orang HR mestilah cool. Buat masalah kalau nak tengok my true colour!

5) Mereka yang bernaung dibawah kucing memang bijak bergaya.Orang sekelilingmu sering menjadikan kamu sebagai idola di dalam berpakaian.
Bergaya memang tak pandai. Aku suka yang betul2 sempoi. Suka jeans dan t'shirt. nak bergaya sket, wife tolong pilih pakaian.

6) Kamu bijak bersosial tetapi hanya bercakap dengan orang kamu kenali. Kamu memang begitu berhati-hati memilih teman.
Ni pon tak berapa betul. Aku memang senang dapat kawan. Kalau gi kursus ke hapa, kejab je aku dapat kawan2 baru. Tak pilih kawan punya.

So, ape tunggu lagi. tengok la korang punya pulak.

6 comments:

cendawanintim said...

aku kura2 laaaaaa...

Ha'ah..betulll laaaaaaaaa, cam sama jerk ngan perangai aku...

ek eleh perasan la pulak..hikhik

zamdee said...

hehehe, tertarik dgn Monyet n Kura-kura.. kalu tgk secara general, mcm xbest jer nama Monyet n Kura-kura tuh..

tp biler tgk ulasan nyer, mmg 90% ler tepat.. mmg slalu kalu mende mcm nie, diowang dah wat research kat entah braper ramai org..

izman said...

cendawanintim dan zamdee,

kure2 yer....

mmg diorang buat researh kow2 punya. kena atau tak secara umumnya adalah kebetulan.

awieworld said...

ada betul jugak..atau kebetulan..

saya harimau bintang...

tang hilang kawan dan didatangi kawan bila susah itu mmg betul...

betul ker?

ahaks

izman said...

awieworld,

mungkin betul, mungkin kebetulan.
Cuma kn yakin, Allah jadikan semuanya dgn tujuan, bukan sia2. Rahsia Allah sgt luas, x terjangkau dek akal manusia.

diella said...

EN IZMAN..sy nk copy post ni boleh x..??..