Tuesday, April 29, 2008

Bestnya Makan Lobster, Tapi......


Kalau sesiapa peminat makanan laut (seafood) terutama lobster melihat juadah diatas, aku yakin tentu air liur meleleh. Apa tak nyer, LOBSTER. Nak2 pulak si cendawanintim yang tak de kerja lain, hari2 postkan crita pasal makan dan makanan.

Lobster kalau dalam bahasa Melayu aku pon tak tau nama sebenar dia. Sama ada udang kara atau udang galah? Lantaklah nama dia ape, janji dia lobster.

Bagi yang tak pernah tengok lobster hidup, ni la ropenya. Setau aku, terdapat macam2 jenis lobster termasuklah lobster masak merah, lobster stim, vegetarian lobster dan sebagainya (ape aku melalut nie...).


Tapi mengikut artikel yang dihantar oleh seorang sahabat, lobster jenis diatas tidak boleh dimakan. Bukan masalah haram tetapi masalah mendatangkan mudarat kepada diri. Lobster jenis ni khabarnya digunakan secara meluas kat luar negeri untuk memelihara dan memulihara sistem pembentungan dan perparitan.



Tak faham? Aku pon tak faham jugak sebenarnya tapi yang sikit2 aku faham ialah lobster ni sengaja dibela dan dilepaskan didalam kawasan longkang2 besar dibawah2 bangunan dan sistem rawatan najis. Sama ada lobster ni dah dibawa dan diternak di MAlaysia untuk tujuan sama aku tidak pasti. Cuma Jabatan Pengairan dan Saliran serta Indah Water boleh jawab.

Alhamdulillah aku bukan penggemar lobster (sebab tak mampu sebenarnya...mahal tuu...). Jadi, kepada penggemar lobster berhati2lah. Jangan kerana makan lobster, kita yang masuk ke alam satu lagi.

5 comments:

PuteriSatu said...

udang kara la....sedap ek...manis je rasa...

cendawanintim said...

adehhhhh....aku tahu la aku tak jumpa2 lagik udang beso...

ko sengaja la letak gambo udang beso kat n3 ko erk....

uwaaaaaaaaaa, aku nak udang beso...

izman said...

puterisatu,
manis yer, kencing manis nanti.

cendawanintim,
teganu x de udg beso ke?

muadzlife said...

uiiikk..buleh camtu yek...

izman said...

muadzlife,
apsal tak x boleh. Kan Allah dah kata "Kun Faya kun"