Tuesday, March 3, 2015

AL FATEH STEAMBOAT & GRILL

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

Pada 03/02/2015 yang lalu aku dan keluarga telah berkunjung ke sebuah restoran buffet steamboat & grill di kampung jawa, klang. ini sempena dengan sambutan hari lahir aku ke 39 tahun.

Kebiasaannya, kami sambut di restoran makanan segera, tapi tahun ini aku sengaja membuat kelainan dengan mengajak family ke restoran steamboat.

Umum tau bahawa kebanyakan restoran steamboat dimonopoli oleh orang bukan Islam, walaupun berstatus halal. Restoran al fateh ini pula dimiliki 100% oleh orang Melayu Islam. jadi tiada keraguan dari segi status HALAL.

Ini adalah kali pertama kami ke sini, itupun setelah mendengar cerita dari kawan2 kata ianya sedap, murah dan berbaloi. 

Untuk senarai harga, korang rujuklah kat tanda kat bawah ni, ia aku ciluk dari fb mereka.



Biarpun kami juga tinggal di klang, aku memang failed nama-nama jalan. jadi langkah terbaik ialah gunakan waze. memang tepat hingga ke depan pintu restoran ini.

Masa sampai, mak oi.... ramainya manusia. ramai jugak orang yg berdiri dan menunggu giliran untuk mengambil tempat. Alhamdulillah, aku terus dapat tempat sebab aku awal-awal dah booking.

Walaupun tempatnya agak tersorok, tapi santai dan menenangkan. pada aku, pilihan makanan tidaklah mewah kerana tiada langsung kelibat ketam, udang laut dan sewaktu denganya. yang paling mewah cuma udang saiz sedang. 

Namun begitu, bahan mentah lain banyak seperti fishball, daging utk grill, sotong, kerang, pepahat, cendawan, sayur, jagung dan sewaktu dengannya. ini gambar antara pilihan makanan untuk di steamboat dan grill.


Anak-anak yang paling eronok sebab dapat memilih makanan yang mereka suka. mereka rebus fishball, pepahat, bakar daging berempah, kerang dan sebagainya. bagi aku yang anak-anak masih kecil memang seronok sebab mereka tak banyak makan tetapi ada aiskrim. mereka bedal bermangkuk-mangkuk.

Biarpun semasa search mengenai restoran ini ada juga kata layanan kurang memuaskan, pada aku ianya tidak benar. semasa meminta tambahan sup, dan bertanya mereka adalah peramah. sedikit kekurangan jika ada, pada aku biasa sebab pelanggan sentiasa ramai. mereka juga manusia, ada rasa penat. cuba minta dengan elok, nescaya akan dapat cepat dan dengan elok.

Pada aku yang pernah part time kerja kedai makan, jika pelanggan minta dengan baik, mulakan dengan 'MINTA TOLONG..', ramai yang tolong dengan senyuman. dah dapat tu, ucapkanlah TERIMA KASIH. tak rugipun.



secara keseluruhannya, aku dan keluarga sangat berpuas hati dengan hidangan disini. budget murah tapi boleh jugak makan dengan puas. anak-anak juga sangat gembira. hingga sekarang mereka masih tidak melupakannya. malah aku memberi tawaran kepada anak-anak, jika setiap 4 kali berturut-turut mereka tidak ke pasar malam, aku akan bawa ke al fateh. sekarang dah kali ke 2. aku kena standby duit. untuk sekeluarga, 

kos kami untuk 2 dewasa dan 2 kanak-kanak berbayar lebih 7 tahun cuma RM67.60. kegembiraan kami sekeluarga..... PRICELESS.

Rating : 7/10 (Steamboat)

alamat :
AL-FATEH STEAMBOAT & GRILL
LORONG RAJA JUMAAT, KAWASAN 1
41000 KLANG, SELANGOR
TEL/WHATAPPS : 017-6300965
fb : al-fateh steamboat & grill-kg.jawa klang
Buka : 5.00 PETANG -12.00 TENGAH MALAM

No comments: