Friday, April 22, 2011

Dara Tu Apa Ayah ???

2 hari lepas, masa balik dari pejabat, masa rehat2 di kerusi, anak lelaki sulungku, luqman menyuakan yakult yang dah hampir setahun kami menajdi pelanggan tetap dan dihantar kerumah. baru je menghidup air yakult, luqman bertanya "Dare tu ape ayah?". perrr...bersembur air yakult dari mulut aku. kalau anak jantan aku tu dah muda belia tanya, aku rasa rasional sebab dia kena mencari pasangan yang bukan sejenisnya untuk berkahwin. tapi luqman baru berusia 6 tahun 4 bulan 1 hari. naik pitam aku sekejab.

namun sebagai seorang bapa yang berpendidikan tinggi, berfikiran terbuka, aku memulakan perbualan dengan anak lelaki aku itu mengenai persoalan 'ape itu dare'.

ayah : luqman nak tau ape itu dare?
anak : ye ayah. dare tu ape?
ayah : dare, atau dara, atau perawan..... eemmmmm, eemmmmm,... adalah membawa maksud sama. ia adalah harta kepunyaan orang perempuan yang harus dijaga.
anak : kenapa nak jaga ayah? takut orang curi ke?
ayah : bukan orang curi, tapi orang tebuk.
anak : tebuk macam mana ayah?
ayah : dara tu ada dalam kemaluan perempuan. sebelum kahwin tak boleh tebuk.
anak : kemaluan perempuan tu ape ayah?
ayah : 'pepek'
anak : tebuk macam mana ayah?
ayah : guna 'burung' macam luqman ada la...
anak : oo.... tu dare dia la ayah.'
ayah : ye. sebelum kahwin tak boleh buat, nanti dare hilang. berdosa.
anak : ooo....
ayah : dah faham apa dia dara?
anak : faham kot.
ayah : dah la tu, nanti besar, luqman faham sendiri.
anak : ok.



choppp!chop!....

hanya perenggan pertama je kisah benar. perenggan selepas tu semua BOHONG, rekaan aku je. even aku bekolah tinggi (sekolah menengah aku di sekolah menengah damak memang tinggi, atas bukit buluh), aku tak seterbuka begitu. aku konservatif, maklumlah budak kampung. even aku dulu masa bujangan sukakan perempuan2 genit2, gebu (bukan gumuk), seksi, skirt pendek, dedah sana sini..... bila masa nak beristeri, aku sebenarnya sukakan gadis langsing dan bertudung. heh... so typical.

berbalik pasal cerita luqman, aku tidak seterbuka itu untuk bercerita kepada luqman mengenai 'dara'. aku bapa berketurunan melayu malaysia. kalau aku bapa negro di kota london, may be aku senang2 je bukak youtube mengenai video mengenai dara.

ini adalah cerita sebenar setelah persoalan di perenggan pertama.

anak : ayah, dare tu ape?
ayah : dare? kenapa luqman nak tau?
anak : luqman beli mainan tadi, dapat benda, dia tulis dare?
ayah : macam mana ejaan dia?
anak : D,A..Da. R,E...Re. Dare...
ayah : Dara ke? Dare?
anak : Dare la ayah.
ayah : mana menda tu, tunjuk kat ayah...
anak : ni dia ayah.....

-
-
-
-


Opss.... ni gambar anak aku. gambar 'DARE' yang dimaksudkan adalah seperti berikut :-



heh... buat saspen aku je. menda yang luqman tanya tu sebenarnya tidak lebih dari button badge yang bertulis bahasa inggeris "DARE" iaitu slogan yang mencabar jiwa2 yang berani.

kalaulah benar anak lelaki aku yang sekecil itu memang tanya maksud "DARA" sebenar, 2 hari kot aku pitam.


IKLAN-----------------------------------------------



Nak info atau pesanan, layari facebook Faiza Shoppe dengan menekan link dibawah :-
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=460191140683051&set=a.460191027349729.94584.460188577349974&type=1&theater

4 comments:

Rozami said...

haha.
aku dah hampir percaya dialog pertama.

'pepek' tu tak blh blah penerangan dia

ShashaCatering said...

Ha ha ha.....

Kalau dia betul2 tanya dara tu apa camner izman nak jawab?

Baik2 jawab ;)

Insan Marhaen said...

nasib baik kau ber'bohong'. kalau tak IM dah pitam tadi..

durra zahra said...

Hahahaha..bodo la..