Wednesday, April 6, 2011

Interlok.... Siapa Lebih Berkasta?

selain dari cerita2 kemusnahan banyak tempat diseluruh dunia kerana gempa bumi, tsunami dan sebagainya, berita lain yg saban hari ade je dalam akhbar ialah kesah "interlok".

secara jujur aku tak pernah baca novel ni. pertama aku bukan dari aliran sastera, dan kedua aku memang susah nak baca cerita yang terlalu dalam maknanya. aku baca buku yang ringan2 je. iq tak tinggi beb.

novel interlok yg dianggap karya menghina orang india dengan kastanya sebenarnya isu picisan pada aku. dah memang bangsa india amalkan kasta, so what! fakta ialah fakta. may be orang india di malaysia tak nampak sangat kastanya sebab rata2 yg dibawa ke malaysia untuk dijadikan buruh memang dari kasta rendah.

novel ini sampai suatu masa macam pertembungan dua bangsa: india dan melayu. melayu cuba pertahankan, dan india ingin ia diharamkan. emmm... lantaklah.

dalam ramai orang melayu duduk gelak tentang orang india yang tak sedar diri yang mereka berkasta, orang melayu sendiri juga lagi tak sedar diri. cakap orang kuno sebab amalkan kasta, melayu lagi kasta.

kenapa aku cakap begitu?

korang cuba lihat disekeliling anda, orang keturunan syed dan syarifah. mereka kata mereka keturunan terus dari Nabi Muhammad S.A.W.. aku berani cakaplah, yang mereka akan pilih pasangan dari orang yang seketurunan dengan mereka. kenapa? adakah mereka lebih tinggi dari kita orang melayu lain yg tidak seketurunan dengan mereka? heh... jumud. Rasulullah dulu memang sengaja kahwin ramai dengan pelbagai keturunan sebab baginda mahu tunjukkan bahawa Allah dan Baginda sendiri tidak memandang keturunan, yang lebih dipandang ialah nilai keimanan disisi Allah.

satu lagi ialah golongan india muslim (mamak). berapa kerat anda tengok dia akan kahwin dengan bangsa lain. aku ramai kawan mamak, bercinta dengan orang melayu bagai nak rak. tapi.... bila kahwin dia cari mamak/anak mami jugak. alasan standard mereka ialah makayah suruh kekalkan keturunan mereka.

wellll..... membina keluarga dan keturunan yang baik2 tidak salah. malah itulah yang sepatutnya dibuat. pilih pasangan hidup bukan seperti pilih sayur dipasar. kena selidik dan pilih betul2. there is no turning back.

ye... aku setuju bahawa kita juga kena pilih pasangan dari keturunan yang baik2 selain kecantikan dan agamanya. tapi bukan bermakna kita hanya pilih keturunan mamak, jika kita jenis mamak. keturunan jawa, boyan, melayu dan sebagainya juga sesuai dibuat pasangan. cari je lah.


apa2pun entry aku ini tidak bermaksud menyatakan bahawa keseluruhan keturunan syed/syarifah dan mamak/mami ini assabiyah (berpuak2) dan berkasta. ia sekadar pendangan peribadi berdasarkan pergaulan, percampuran dengan masyarakat dan pemerhatian di media.


aku sendiri kalau suatu hari ditakdirkan dipaksa isteri untuk kahwin lagi. emmm... may be aku pilih orang arab. hidung mancung you. ye lah aku suka kulit cerah,.... aku tak kisah orang jawa (teringat aku pernah bercinta dengan orang jawa banting). dapat orang india pun aku tak kisah. tapi selera aku lebih kepada preity zinta.

pssst: ini cerita khayalan aku je. kepada isteri tersayang yg membacanya, abang lawak je tu. tak kan lah abang tergila2kan preity zinta tu sampai angau (yang makan nasi tersuap kat hidung masa tengok preity zinta tu sebab anak langgar tangan abang).

3 comments:

Rayz said...

Amboi Mey... aktikel ko ni artikel embunuh mey... Kang ko tidur ngan cek Mon lak nanti...

secangkir madu merah said...

salam izman, lama dah tak datang sini...


pretty zinta memang pretty...ahakz

umi ameer said...

heheheh.. kelakau.. ko mmg funny

sgt setuju bab kasta mengkasta.. kalu ko dah kaji begitu.. aku ikut je.. mmg la tak baik, sebab darah semua org pun warna merah, tak kira kulitko warna putih melepak ke coklat tua, kan?

aku dulupun bukan budak sastera.. hehee, tak berapa pandai bab2 itu jugak..

pretty zinta ye.. lelaki mana yg tak suka kat dia agaknya kann.. complete package u!