Wednesday, September 9, 2009

Ikrar Keselamatan Jalan Raya (www.090909.org.my)

hari ini adalah hari yang tarikhnya cukup cantik, sembilan september 2009 atau diringkaskan 09.09.09. kalau diikutkan hari mau jugak aku mintak wife bersalin tarikh ni, tapi apakan daya Allah yang menentukan segalanya.

aku yakin diseluruh dunia, ramai akan ambil kesempatan tarikh yang cukup2 special ini untuk bertunang, berkahwin, dan sebagainya. pada aku tak salah. tapi janganlah mengagungkan sangat hari tu, ia sebenarnya sama seperti hari2 lain, cuma nombornya tersusun cantik. ramai orang percaya tarikh memainkan peranan dalam perhubungan, may be! tapi pada aku... biasa2 je. aku tak pilih tarikh masa nak bertunang dan kahwin dulu (tak sempat2 barangkali). adik aku beria2 pilih tarikh hari kekasih untuk bertunang,tapi putus lepas beberapa bulan. kawan aku sorang tu kahwin tarikh yang cukup special macam tarikh hari ni, tapi sayang hubungan mereka tidak kekal, bercerai. so, jangan percaya sangat2 nombor2 tarikh ni keramat ke apa.

Allah jadikan semua hari istimewa. setiap hari pasti ada yang bergumbira dengan majlis perkahwinan, dapat boifren/girlfriend, anak baru, bini baru, rumah baru dan sebagainya. tapi pada hari itu juga pasti ada orang yang meratapi kehilangan ahli keluarga, ditimpa kecelakaan dan sebagainya.

walaubagaimanapun, kita mesti percaya bahawa Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, jika mereka tidak mengubahnya sendiri. dalam konsep keselamatan jalan raya, kita perlu memastikan kenderaan kita dalam keadaan selamat sebelum memulakan perjalanan. minyak itam yg dah 8 bulan tak tukar tu, pi la tukar. tayar korek jangan la doq guna even murah gile, tak selamat. dalam perjalanan tu biar jauh atau dekat, pastikan pakai tali pinggan keledar atau pakai topi keledar (motor). bawa ikut had yang dibenarkan. jangan gopoh nak jumpa keluarga sampai racing di jalan raya, kang tak pasai2 hangpa memang sampai ke kampung, tapi dalam bentuk jenazah.

masa layan tivi doq tengok dang suria zainudin tadi, diorang cerita bab ikrar keselamatan jalan raya pada hari ini sempena hari keselamatan jalan raya. macam2 video klip artis berikrar dan ucap supaya selamat dalam perjalanan, so akupun terpanggil nak berikrar sama. bukan nak gila publisiti dik oooi... tapi nak ingatkan diri bahawa kita ada tanggungjawab pada diri dan keluarga untuk sayangi nyawa. sape yang nak berikrar sama, korang pegilah portal ni http://www.090909.org.my


aku dah siap ikrar dah. ini ikrar aku tadi :

6 comments:

Nur Mariaminul Amalina said...

yea.
special day..

090909
Allah maha agung.

ILA said...

ok...aku ikut angkt tgan juga:)
tarikh keramat ni juga...mbuatkan pganut budha berkahwin ramai2 di kedah

Shifu67 said...

aku pun angkat tangan gak la.... tapi aku tak balik kampung tahun ni

hari ni aku bubuh gambar terbaru aku sempena cabaran tukar saiz seluar... jgn jelesss.... hehehe

maiyah said...

salam.. ari ni hari jadi anak sy fizuan 090909..

Mak Su said...

maksu pun berikrar gaks lah

cendawanintim said...

tahniah untuk kelahiran yang ke- 3...

raya tahun ni katner?