Monday, January 4, 2016

Seragam atau Buku?

Seragam atau Buku?
Balik dari sekolah tadi aku berbual dengan jiranku, mr wong. Kami berbual kosong mengenai keperluan sekolah anak termasuk pakaian seragam, buku dan yuran.
Aku bercerita kepadanya tentang harga seragam yang mahal, gst, yuran sekolah yang tinggi, dan buku serba wajib. Tidak terkecuali aku ceritakan tentang kisah sedih depan mata ada ibubapa yang tidak mampu beli buku.
Dia membuka mulutnya; "you jangan marah saya cakap aa... you olang melayu suka jaga muka. Semua mau beli balu. Nanti kawan tengok anak baju lama... tak syiok!".
"Kita cina aa, kita tak kisah baju balu ka, seluar balu ka, boleh pakai lu pakai. Anak-anak kita control maa.. ".
" kita sekolah cina buku mahai. Yuranpun ada mahai. Tapi kita mesti beli. Anak mau study maa... mesti ada buku. Kalau ada cina tak cukup wang, dia boleh bayar sikit-sikit maa... sekolah mesti kasi buku".
"Kalau itu olang lagi tak ada wang, kita kasi tong-tong loo. Sekolah ada tabung, kita cari duit buat konsert, hari kantin, lantern festival, moon cake festival.. semua festival ada. Lagi, ada school olds boys sana kaya-kaya punya olang kasi tolong. Education is no. 1. Kita tak cukup makan tak apa, tapi kalau ada anak, mesti kumpul rm100,000 kulang-kulang untuk dia punya kolej. You melayu senang, goverment tolong".
Aku sekadar mengangguk. Kata-katanya cukup nyilu dihati.

No comments: