Monday, January 4, 2016

Belajarlah

Belajarlah.
Hari ini hari pertama persekolahan rasmi bagi anak ketigaku, mira. Sesi pagi ini bagi sekolah agama kafa integrasi.
Seronok tengok anak-anak kita sudah tidak lagi meraung macam tersampuk hantu apabila ibubapa meninggalkan mereka di kelas. Yang tidak seronok ialah apabila majoriti ibubapa tidak menghormati lagu negaraku. Biarpun kita tidak bersetuju dengan kerajaan BN, kita wajib menjunjung bendera dan negara.
Sementara isteri mengintai dari luar kelas gelagat mira, aku mencuba juadah kantin.
Nasi lemak kosong / mee = RM1.00
Aneka kuih = 0.40 sen
Aneka sosej / daging burger = 0.50 sen
Fries = RM1.00
Air kotak = RM1.00
Air bancuh = 0.50 sen
Aku cuba Nasi lemak sotong (RM2.50), 3 kuih (0.80 sen) & air kotak (Rm1.00). Nasi lemaknya sedap, agak sedikit untuk aku tetapi mencukupi untuk tembolok budak. Karipap juga sedap, besar dan padat dengan kentang. Tahap isipadu angin karipap sekadar 5%. Ia jauh lebih baik daripada purata isipadu pasaran iaitu 75%.
Kesimpulannya hari ini ialah semua belajar. ibubapa belajar menerima hakikat anak diserah kepada guru untuk diajar. Anak-anak belajar pelajaran, berkawan, menjerit dalam kelas, beratur dalam barisan, dan berebut di kantin.
Ibubapa kena belajar terima anak -anak perlu diberi peluang berdikari dan keluar dari zon selesa.
Ibubapa tu cukuplah sehari berkampung disekolah menunggu anak-anak. Esok jika bimbang, cukuplah sekadar mengintai di kejauhan. Intai anak, bukan intai guru wanita. Ya, aku akui guru-guru wanita sekarang ramai yang cantik. Esok, aku dah tegah isteri mengikutiku ke sekolah. Aku seorang sudah memadai.

No comments: