Monday, January 4, 2016

Cukuplah Beralasan

Cukuplah beralasan.
Usai menghantar anak darjah 1, aku sekadar melayan anak bongsuku fahmi di rumah.
11.00am masa tamat belajar, aku menunggu mira di pagar sekolah untuk membiasakannya dengan van sekolah. Dan akupun berlalu membiarkan mira disitu. Ya, kali pertama ini mira kelihatan canggung seperti rusa masuk kampung. Sehari dua nanti biasalah dia, alah bisa tegal biasa.
Disebalik kemeriahan ibubapa mengurus anak-anak, di luar pagar peniaga juga menumpang nasib mencari rezeki. Ada penjual jajan, roti dan aiskrim yang dimonopoli warga asing.
Dahulu kita terbiasa melihat bangladesh dan india kerja kilang, sementara pakistan jual karpet. Kini mereka mendominasi pekerjaan menjual aiskrim pula. Kerja berpanas dan untung 2 ke 3 sen satu batang aiskrim manakan menarik minat anak watan kita. Budaya kita ialah melabur rm10,000 hari ini bulan pertama untung rm30,000. Bulan kedua keluar modal sikit untuk bayar muka avantador untuk tarik orang percaya. Bulan ketiga bank negara batalkan skim dan semuanya bekerja seperti biasa. Aduh..Tebal muka diludah dan dicerca downline yang tak sempat kaya.
Dahulu orang kita ke dumai indonesia menikah disana kerana cantik dan rajinnya wanita mereka. Kini wanita kita pula habis disapu warga asing kerana kerajinan mereka bekerja.
Bekerjalah kerana Allah menyatakan bahawa Dia tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu mengubahnya sendiri.
Cukuplah beralasan dan asyik menyalahkan YB ahmad maslan.

No comments: