Tuesday, January 5, 2016

Merah Air Sireh

Merah Air Sireh.
Aku ketawa terbahak-bahak melihat kelakarnya pengguna fb mempermainkan fenomena air merah di negeri pahang dengan ludahan sireh pekerja asing. what the fish!
akupun dengar penerangan ketua pelabuhan semalam, dan aku sekadar senyum sendiri. biarlah masa mengundi nanti rakyat yang tentukan nasib pihak yang berparti itu.
teringat aku semasa di syarikat lama dahulu. sireh jugalah punca angkara. banyak produk syarikat menjadi rosak kerana di'creet' ludahan air sireh oleh pekerja india dari estet dan pekerja asing warga india dan bangladesh.
jadi, wujud undang-undang tidak bertulis dari pengurusan operasi diluar pengetahuan HR. contohnya; mana-mana pekerja yang ditangkap mengunyah sireh akan didenda RM5.00 (kali pertama), RM10.00 (kali kedua), RM50.00 (kali ketiga) dan diserah kepada HR untuk dibuang kerja jika ditangkap kali keempat.
Undang-undang ini telah menjadi darah daging dan berakar umbi disitu sebelum aku bekerja lagi. sedikit demi sedikit aku cuba menghapuskan sistem feudal ini, namun kurang berjaya sepenuhnya. ia ekoran sistem ini dikawal oleh pemerintah mandur yang berkuasa. jika mana-mana pekerja yang didenda melaporkan kepada HR, mandur akan meminta 'agensi/transporter' untuk tidak lagi menggaji pekerja terbabit, pekerja itu dibuang kerja. begitulah beratnya dosa biarpun sekadar mengunyah sireh sewaktu bekerja.
berbalik kepada lelucon laut merah kerana sireh. kali ini kisahnya juga sama. mana-mana ketua yang mengaitkan merahnya laut akibat tanah planet marikh, pasti nasibnya juga sama. hilang jawatan, dan hilangkan pengaruh.
cuma aku harap tiadalah pula orang berkata air laut itu merah kerana ramai perempuan datang bulan mandi disitu.
choii!

No comments: