Thursday, January 7, 2016

Jiwa Pengakap

iwa Pengakap.
Aku berpengakap sejak darjah 4 di sekolah kebangsaan damak lagi. Ia berterusan hingga aku ke universiti sebagai kelanasiswa, dan memperolehi sijil manikayu 4A.
Setelah bekerja, aku terlalu sibuk melayan jiwa dan melupai hobi ini. Sehinggalah suatu hari pada tahun 2014 aku kembali mendaftar diri di sekolah anakku sebagai pembantu guru pengakap lantaran banyak ilmu berpengakap telah kusam.
Insyaallah pada tahun 2016 ini aku berhajat ingin lebih aktif berpengakap dan ingin berbakti di peringkat daerah pula. Mana tahu 6-7 tahun lagi boleh menjadi penolong pesuruhjaya daerah pula. Huhu.
Apa-apapun nak kena banyak membaca untuk tambah ilmu didada. Tengahari tadi aku membeli 2 buah buku pengakap kanak-kanak sebagai panduan.
Berbanding zaman aku dulu yang semua berebut menjadi ahli dan berkhemah disana-sini, pengakap hari ini ramai yang terpaksarela masuk ahli namun tidak beraktiviti. Ia ibarat hidup segan mati tak mahu.
Semoga aku menjadi sebahagian ahli yang mengembalikan kegemilangan ini.
" sekali berpengakap, terus berpengakap".

No comments: