Thursday, January 21, 2016

Menghampiri 40

Menghampiri 40.
sebentar tadi aku berlari bagai lipas kudung untuk masuk ke bank sebelum 430pm (amaran : jangan bayangkan lipas yang gemuk berlari, aku tendang nanti). alhamdulillah, sempat masuk seminit sebelum pintu dikunci.
usai tugasan, aku sekadar berjalan seperti itik pulang petang menghala ke mesin bayaran 'parking', tidak 'rushing'.
sambil berjalan, aku melalui deretan gerai menjual aneka produk, majoritinya daging salai. usai membayar 'parking' aku menuju ke kereta, dan aku telah disapa oleh promoter wanita melayu yang aku kira berusia dalam 20an, tengah ranum kata orang. dia cuba menggodaku (baca : memaksa aku beli produk jualannya) namun godaannya itu tidak berbekas dihati aku.
bukan aku sombong, bukan produknya tidak baik atau mahal, tetapi pendekatannya tidak kena. sudahlah ia meminta masaku 20 minit untuk duduk menerangkan produk, sedangkan aku ada 15 minit untuk keluar setelah membayar parking. mmm... sejujurnya aku boleh bayar denda rm10.00 tu.
yang aku hangat hati ialah dia memanggilku 'pakcik'. kurang asam keping punya promoter. aku tak minta panggil 'abang' atau 'tuan', tapi panggillah gelaran yang beradab seperti 'encik'. akukan bakal pelanggan. jika panggil 'abang' kang jadi bakal suami pulak. ini kau panggil aku 'pakcik'. panggilan pakcik ni bila kau nak kawin dengan anak aku. hilang mood aku hari ni.
apa nak buatkan, dah membilang hari nak masuk 40 tahun ni rasa sensitif semacam pula. yang aku lagi pelik, isteri aku pun lagi sensitif jika aku tengok wanita lain walaupun sekadar berselisih jalan. pernah dijengil aku bila aku tengok gambar neelofa, padahal sebelum ni okey je. jika kata nak monoposaurus, dia jauuuuh lebih muda dari aku.
entahlah!

No comments: