Tuesday, January 12, 2016

Menyusu Di Khalayak Ramai

Menyusu Di Khalayak Ramai.
Polemik kisah ibu menyusu dikhalayak ramai belum reda. kaum ibu dan bapa kelihatan berpuak-puak memenangkan kabilah masing-masing. ya, ada pihak bersetuju dan ada yang menentang, semuanya mengeluarkan dalil dan tahap intelektual. lagi kelakar, ada bocah-bocah (baca : budak kecil belum mumayyis) turut serta mengeluarkan pandangan dangkal mereka. pergaduhan ini tidak menguntungkan mana-mana pihak, ia bagai belacan dikerat dua, yang pergi busuk, yang tinggal hanyir.
sebagai lelaki, bapa dan suami, aku menyokong 100% penyusuan ibu. kesemua 4 orang anakku menyusu susu ibu sejak lahir hingga berusia 2 tahun (nota : mungkin lebih).
sebagai suami, aku memahami keperluan anak yang sentiasa kelaparan dan ingin menyusu tidak kira tempat. anak aku juga sama, walaupun dipujuk, mereka tahu nak menyusu, nak sekarang! itulah bahasa bayi yang kita ibubapa kena terima.
biarpun sering bersiar-siar, makan angin dan bersosial diluar, isteri aku tidak pernah sesekali menukar penyusuan ke susu botol untuk anak-anak kami dibawah usia 2 tahan. tidak pernah!. namun dalam menjaga norma wanita Islam dan warga Timur yang beradap, isteri mengenakan pakaian yang longgar dan tudung yang labuh. ia dapat menutup aurat sepenuhnya semasa menyusu.
teringat semasa kami bercuti di Singapura, tahap mentaliti orang metropolitan di sana mereka sangat terbuka. ibu-ibu muda selamba sahaja menetek di dalam MRT dan kawasan terbuka. majoriti masyarakat mereka juga sekadar selamba berbuat hal masing-masing. namun bagi kami, sebelum berjalan-jalan, anak disusui kenyang di hotel. disenggang waktu, isteri menyusui anak di surau/masjid. jika anak mula menangis di tempat awam, isteri terpaksa menyusukannya. jadi sebagai seorang ayah beragama Islam dan berakal kancil, aku membukakan payung dan menutupi pandangan isteri menyusu daripada mereka yang bukan sepatutnya.
aku tidak moden dan terbuka?
betul. aku belum semoden itu. dan aku tidak tega aurat isteri dilihat orang. namun jika dilihat sejarah keterbukaan masyarakat menyusu di khalayak ramai tanpa malu, viral di KLCC itu tiada apa-apa langsung. semasa aku membesar di kampung batu balai dan damak dahulu, kami terbiasa melihat ibu-ibu kaum orang asli menetek di dalam bas dan di pekan sahari. ia nampak keseluruhan dua bijinya. biarpun mereka hitam, rambut berketak-ketak dan selekeh, kami terdidik untuk menghormati masyarakat lain. kami sekadar mengalihkan pandangan biarpun kaum bapa dan masyarakat mereka tidak kisah sesiapapun memandangnya. namun, setelah orang asli (nota : di kenali juga sebagai orang asal) ini menerima ajaran Islam, mereka turut memelihara kehormatan mereka dan mengembalikan malu di dalam silu mereka. jika dahulu mereka pengamal budaya animisme, kini semua tingkah mereka berpandukan ajaran Islam dan membuang adat yang bercanggah syarak. bagi mereka, 'Adat bersendi syarak, syarak bersendi kitabullah'.
teruskan menyusu anak dengan susu ibu sepenuhnya, dan lindungilah aurat anda.
iklan : ikutilah kisah pengalaman ibu bekerjaya menyusu anak dengan membeli buku aku "JANGAN SENTAP, OKEY!" terbitan Alaf 21 Karangkraf. Rujuk judul 'Anak Susuan' dan 'Pusat Pengumpulan Susu Segar'. whatsapp 0182678719 untuk pertanyaan dan pembelian terus dengan penulis.

No comments: