Tuesday, January 20, 2009

Antara Boikot dan Barang Pengganti terhampir

dalam berita pagi tadi aku dengar yahudi akan keluar sepenuhnya dari gaza hari ni. aku tak ada riak gembire. bukan aku tak suka kedamaian, tapi aku yakin rakan2 kita akan terus di bom dan ditembak. gencatan senjata setahun? siapa percaya pada janji yahudi, bukan sahaja aku tak percaya, tapi Allah sendiri menyatakan bahawa kaum yahudi ni memang tak boleh dipercayai.

aku juga yakin serangan demi serangan dari palestin dan yahudi akan terus berlaku. gencatan senjata dengan hamas; fatah dan golongan berkecuali bagaimana? adakah mereka akan terus nganga je. aku yakin ada golongan yg akan memulakan serangan, kalau tak de seranganpun, yahudi akan tetap serang dgn alasan mempertahankan diri. aku lebih suka kalau yahudi terus menyerang dan membunuh umat Islam disana. adakah aku gila? ya, aku gila sebab aku nak tengok setakat mana umat Islam seluruh dunia sanggup bersabar dengan pembunuhan begitu. aku nak tenguk pak2 arab yg jadi jiran2 berani ke tak menolong. aku nak tengok negara2 Islam nak buat ape. aku juga nak tengok betul ke persatuan2 bela diri yg janji nak berjuang tu berani angkat senjata melawan yahudi tu. ada brani??

bab pemulauan hangat2 tahi ayam tu, aku yakin lagi jadi sejuk laa.... aku secara peribadi tak heran pun dengan pemulauan tu. korang tentu ingat masa Rasulullah S.A.W. dihina dgn karikatur dari belanda tu apa kita buat? semua orang doq pakat boikot barang belanda, termasuk aku. kita kata jangan guna minyak shell, jangan minum dutch lady dan pelbagai lagi. berapa hari boikot tu? itu boikot orang hina Nabi kita. sampai hari ni shell, dutch lady dan lain2 muflis ke? pada aku jangan sekadar retorik wahai NGO's dan persatuan2. kalau nak boikot, boikot sampai bila2. baru orang respek dan ikut. anak aku dulu minum susu dutch lady, aku tukar jadi nestle 3,4,5. agak2 aku kena tukar lagi ke? cuba korang sebut satu sykt malaysia yg ada telor yg buat pelaburan dlm sykt susu baby/kanak2. GLC's atau konglomerat malaysia ada berani ke buat? atau aku bela sendiri lembu sekor belakang rumah dan perah sendiri setiap kali anak aku nak susu.

pada aku dalam benda yg kecikpun kita payah nak buat apatah lagi boikot menda yg kita perlu dalam hidup seperti makanan, susu, susu bayi dan pelbagai lagi. aku yakin kita boleh tak bergantung pada jenama yg nak diboikot, tapi perlu ada barang pengganti yang hampir. contoh mudah ialah kita ada ovaltine dan vico untuk gantikan milo; tapi aku langsung tak leh minum ovaltine dan vico. tekak aku dari kecik disua milo.

lagi contoh mudah yg tiada kaitan dengan boikot. baru2 ni aku saje nak tukar kicap kat rumah aku. biasa aku beli kicap cap kipas udang. tanpa persetujuan wife aku beli kicap cap tamin. harga dia berbeza jauh; kicap kipas udang (rm3.80) dan kicap tamin (rm2.50). balik rumah wife tanya "kenapa beli kicap ni, tak cukup duit ke kat kedai tadi?" aku kata saje nak jimat. wife kata "mane sedap kicap ni.nanti belikan kicap kipas udang ye". dari nak jimat rm1.30, aku jadi rugi lagi rm3.80 sebab terpaksa beli jugak kicap kipas udang. salah siapa? salah sendiri sebab gila brand, dah terbiasa dan tiada pengganti terhampir yg menepati selera.

apa2 pun kita fikirlah sendiri apa yg terbaik untuk diri, keluarga, bangsa, negara dan keseluruhan Umat Islam.

15 comments:

ILA said...

ahaaa...saya pun suka kicap cap kipas udang!!!tamin agak masin lahh..walau yg jenis manis.
Ehhh..apa kaitan boikot tu dgn kicap CKU tu ??company tu ada invest apa2 ke??

kau ada terima email dari saya kan??kes kejahatan yahudi ni , smpai ada istilah yakjud & makjud (maaf kalau tersilap sebut) adalah dari golongan ini juga.

sebenarnya dlm diam yahudi sedang mjajah 1 dunia ini.melalui maklumat yg ada, System PDRM pun di bangunkan oleh org dia...

perlu ke kita berfikiran secara profesional??

izman said...

rantong,
trima kasih atas ingatan.

dtglah selalu.

izman said...

ila,
cku tu tak de kaitan, kan aku ada tulis. aku cuma cakap nak nak saving dan kita payah nak tukar brg kalau dah suka.

psl ejen yahudi bina sistem pdrm tu buleh percaya ke? tak kan gomen kita terlalu buduh utk percaya pd diorang.

suzieapai said...

btul yerk..skrg ni apa dh jadik? boikot sana boikot sini..tp hampehz sajork! Yg plg penting dekat kan diri kita semua pada PENCIPTA...ikut sunnah & al-Quran..

izman said...

suzie apai,
makasih singgah.

yup, plg penting kita terus mengingati Allah.

cendawanintim said...

boikotttttttttt, selama mana ko buleh boikottttttt!!

izman said...

cendawanintim,
aku dah malas nak boikot. tapi aku cuba tamakan brg buatan malaysia yg bermutu dan murah.

Mak Su said...

tang kicap tu tak leh nak buat apa lah, sebab itu selera. saya pulak, saya suka kicap tamin, saya tak suka kipas udang, lain orang lain seleranya. tapi tang boikot, kita boleh boikot dengan cara utamakan barangan local, tapi jangan ler sekejap2, ek.

izman said...

mak su, actually dari kecik aku memang suka kicap tamin. dah kawen terikut wife minat kicap kps udeng.

memang usahe minat barangan tempatang la ning.

AbGJaS said...

Salam kenal juga buat sdr Izman dan t/kasih krn sudi singgah di blog abgjas.

Agaknya kita 'sekepala' sebab suka baca GG (Dare to fail juga abgjas pernah baca).

Moga kita terus berinteraksi menerusi alam siber ini.

Benda2 kfc, pepsi, coca cola senang nak boikot sebab ada pilihan. Tapi bab internet, windows, google, yahoo...semua pun berkaitan dgn US...malah Blogspot pun....habih camne??

Anonymous said...

Boikot-boikot. Orang Malaysia ni Hangat-hangat tahi ayam. Esok lusa bila kedai Yahudi tu buat MegaSales sampai 70%. Kita le juga shopping till we drop. Ahak!!!
Kicap Tamin tu cair le. Kicap Cap Udang tu Pekat sikit.

Unknown said...

bang nak saving tambah satu lagi calon ka? hehehe

izman said...

abgjas,
saya suka gila2 dan karya billi lim sebab ia menenangkan dan memotivasikan.

moga ukkuwah terjin walaupun hanya dialam siber.

izman said...

Anonymous,
boikot ikut masa la katakan. shopping mane buleh lepaskan. ha.3x.

izman said...

penorehgetah,
memang ada hati nak tambah satu lagi. tambah anak la....

trima kasih singgah.