Friday, January 9, 2009

ILMU HARI JUMAAT

Aku masih kebizian. langsung tak de idea dan masa lapang nak tulis, padahal banyak soti nak crite. aku just paste email kiriman kawan baik, syahrul nizam untuk ikhtibar dan renungan bersama.

...............................................................................

Di akhirat nanti ada 4 golongan lelaki yg akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita.

Lelaki itu adalah mereka yg tidak memberikan hak kpd wanita dan tidak menjaga amanah itu. Mereka ialah:

1. Ayahnya
Apabila seseorang yg bergelar ayah tidak mempedulikan anak2 perempuannya didunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat,mengaji dan sebagainya Dia membiarkan anak2 perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dgn hanya memberi kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

p/s; Duhai lelaki yg bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang?. Adakah kau mengajarnya bersolat & saum?..menutup aurat?.. pengetahuan agama?.. Jika tidak cukup salah satunya,maka bersedialah utk menjadi bahan bakar neraka jahannam.


2. Suaminya
Apabila sang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul! bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan utk suami tapi utk pandangan kaum lelaki yg bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yg alim dimana solatnya tidak pernah bertangguh, saumnya tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dlm neraka.

p/s; Duhai lelaki yg bergelar suami, bagaimanakah hal keadaan isteri tercintamu sekarang?. Dimanakah dia? Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya
mengikut ketetapan syari'at, maka terimalah hakikat yg kau akan sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana.


3. Abang-abangnya
Apabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiar melencong dari ajaran Islam,tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

p/s; Duhai lelaki yg mempunyai adik perempuan, jgn hanya menjaga amalmu, dan jgn ingat kau terlepas... kau juga akan dipertanggungjawabkan diakhirat
kelak...jika membiarkan adikmu bergelumang dgn maksiat... dan tidak menutup aurat.


4. Anak2 lelakinya
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yg haram disisi Islam. bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya...maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak....dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.
p/s; Duhai anak2 lelaki.... sayangilah ibumu....nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa.... krn ibu juga insan biasa... x lepas dr melakukan dosa...selamatkanlah dia dr menjadi 'kayu api' neraka....jika tidak, kau juga akan ditarik menjadi penemannya.


Lihatlah.....betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah diakhirat pun tarikannya begitu hebat. Maka kaum lelaki yg bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka. Tapi jangan lupa pada kaum ibu,bakal ibu juga adik2 dan anak2 perempuan,ingatlah kitalah madu dan kitalah juga racun dalam dunia lelaki.Dimana pilihan kita?Kita yang tentukan dengan kehendakNya.


Firman Allah S.W.T;
“Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia,jin dan batu-batu...."

9 comments:

Mak Su said...

tq izman. itu lah tu, jangan kita ingat kita boleh alpa, ek.

izman said...

mak su,
iyo la... kang asyik alpa, ke neraka lah jawabnya.

jane said...

salam izman,

hahah....itulah besarnya kuasa perempuan. tangan yg menghayun buaian itu boleh menggegar dunia! jadi, jangan abaikan perempuan2 yg kau miliki, untuk mengejar perempuan yg dimiliki oleh orang lain.

Anonymous said...

Yang Lain-Lain tu Ok.
Yang Emak tu yang paling tak tahan...
Macam mana nak MENASIHATI Emak ..
Sekali dia cakap Anak Derhaka
dan dia sumpah kang .. jadi Batu ..Rugi je

izman said...

jane,
ye, aku tau. aku janji tak abaikan mereka, mereka2 tu berjaya byk pada aku.

izman said...

Anonymous,
ye.. kita semua serba salah kalau bab2 nasihat ibubapa ni.

KINI said...

erm...
kalu di lihat secara rambang 80% lelaki zmn skrag mmg bakal ditarik ... huhhu ...

KINI said...

minta izin utk print out untuk tatapan rakyat jelata di rumah KINI

izman said...

kini,
jangan cakap begitu, serun aku...

printlah... akupun patut print utk renungan diri sendiri.