Tuesday, November 30, 2010

Selamatkah Maklumat Peribadi Kita ???

dalam kehidupan kita, kita selalu memikirkan mengenai keselamatan. yup! keselamatn diri, keselamatan keluarga, keselamatan harta benda dan sebagainya. cara kita menjaga keselamatan ini termasuklah memastikan maklumat2 peribadi kita yang agak sensitif seperti nombor telefon bimbit, jumlah pendapatan bulanan, alamat rumah, had kredit kad kredit dan sebagainya.

aku macam korang semua jugak, bila berikan maklumat sulit kepada bank atau mana2 institusi, kita akan anggap mereka lurus macam kita; menyimpan maklumat dengan teliti dan secara rahsia. rupa2nya mereka ini secara rahsia atau terancang telah menjadikan maklumat2 sulit kita itu sebagai bahan jualan yang menguntungkan.

siapa yg nak maklumat2 sulit tu? heh... memang ramai yang minat. syarikat pengiklanan, hotel, skim cepat kaya, promoter dan ramai lagi. dengan maklumat itu mereka dapat mengakses bakal pelanggan yang tepat. ye lah, buat ape nak call orang yang hutang kad kreditnya bertimbun.

korang percaya tak apa aku melalut sekarang ni? ada yg percaya, dan ramai yang ragu2. may be ada yang tengah cakap? apa ko merepek ni Izman!. ye lah, ramai yang kerja bank, dan rasa bank mereka tak kan buat perkara macam tu. ye, aku setuju. aku yakin bukan polisi bank dan dedahkan maklumat sulit pelanggan, apatah lagi menjualnya. tapi, harus diingat, dalam dunia ni memang wujud orang baik, dan orang jahat. segelintir orang jahat inilah yang memburukkan seluruh institusi.

sebelum aku kemukan bukti, aku nak korang renung kejab. pernah tak korang dapat call dari nombor yang anda tak kenal. mereka memperkenalkan diri dari syarikat itu dan ini, offer insurans. offer percutian, offer kad kredit baru, offer kad pelancongan dan sebagainya. mereka ini tahu kita pakai kad kredit apa. mereka tahu lokasi kita. mereka tahu pekerjaan kita. mereka tahu kita dah berkahwin atau belum. scary?

mereka2 ni offer kita sesuatu kerana mereka tahu kita mampu memilikinya. cuba tanya makcik2 kita dikampung, ada tak mereka terima panggilan telefon yang ajak mereka masuk skim kad pelangcongan yang hanya boleh dimikili dengan charge pada kad kredit? kalau mereka memang ada kad kredit, mereka juga dalam senarai. jika mereka cuma pekerja kampung dan tiada kad kredit, kenapa mereka tidak pernah dihubungi agen2 berkenaan. senarai potensi pelanggan jawapan yang tepat.

oklah, kita tengok siapa yang kena........





2 comments:

suriani said...

lebih sikit org yg jahat di dunia ni, tapi.... kita still terasa akibatnya kan??

mohad said...

kena lebih berhati-hati bila memberi maklumat peribadi..