Friday, November 12, 2010

Proton Aspira : Lambang Kemajuan atau Kemunduran Proton ?

sehari dua ni hampir semua orang bercakap pasal model proton ke 15, proton aspira. ye, pada aku memang cantik. mau tak cantek, lancer tu.

dalam orang doq bercakap pasal maju ke hadapan, aku nampak proton sebenarnya mengundur ke belakang. lebih 10 tahun menjadi syarikat pengeluar kereta nasional, proton rupanya masih budak hingusan. kalau lebih 10 tahun dulu, proton gunakan enjin dan model mitsubishi (betul ke ejaan aku ni?) oklah, ini dah lebih 10 tahun dan setelah mendabik dada kata buleh buat enjin dan model sendiri, tapi masih gunakan mitsubishi.

kalau gunakan kepakaran mereka, oklah. ini gunakan model kereta mereka hampir 90%. aku dengar hanya bumber depan dan belakang saje yang gunakan bahan tempatan. opss... satu lagi kat depan, lambang proton. so, sebelum ni ramai golongan nasionalis kutuk naza tak layak jadi syarikat kereta nasional sebab ambik model kia atau peugeut jadikan model naza. so, mana nasionalis itu sekarang? layakkah proton atau spesifiknya aspira menjadi model kereta nasional. jawapannya ialah layak, sebab ia mitsubishi. layak sebab ia proton.

sebenarnya masa proton keluarkan kereta gen2 aku dah mula respek kat proton, ala faham2 sajelah model2 sebelumnya rata2 saduran; jepun yang dimalaysiakan. cuma korang fikir, yang mana satu model proton buat sendiri. may be van kotak tu kot. apa ke namanya, proton juara.

huh... apa2pun tahniah untuk model baru proton aspira. seikhlasnya, kalau aku ada duit lebihpun aku nak beli jugak satu. sape tak tertawan dengan model sehebat lancer.

3 comments:

eeeda said...

betul lah.. kalau ada duit lebih memang nak sambar satu. hu hu hu rasa hebat dan bergaya kan... pakai kereta sporty nie...ala2 lanser lagi tu...

buat masa sekarang kena simpan dulu angan2 tu.

SUZIE APAI said...

lancer clon

umi ameer said...

tah apa2, kutuk2 tapi hati dalam mau jugak amik satu..