Sunday, February 22, 2009

Cucuq Udang Vs Cucuq Badak

Tak de menda nak crita. tapi sambil2 minum petang ngan family teringat crita beberapa lama dulu masa ke gerai jual kuih petang2. brader ni memang sempoi. kalau ketawa, perot boroi bergegar2 tapi tak sedar diri.

aku : bang, bagi goreng pisang 2 ringgit. keropok singget.
abang kuih : ok (sambil membungkus). ada apa2 lagi?
aku : leher ayam tu 2 inggit.
isteri : (menyampuk). cucuq udang tu nampak macam sedap je...
aku : bagi cucuq udang dua inggit bang. panas lagi tak?
abang kuih : panas lagi. (sambil memotong kecil2).
aku : apsal udang kecik sangat udang tu bang? jangan la kedekut sangat.
abang kuih : udang mahal dik oi... ni pun ok ada udang, dah nama cucuq udang. ada satu kuih tu abang jual kalau tak letak binatang tu tak de orang sibuk pun.
aku : (malas nak berfikir sebab air liur dah menitik tengok leher ayam). kuih apa bang yg orang suka walau kurang binatang tu.
abang kuih : ko tak tau? kuih cucuq badak la... orang jual gile mana nak letak badak dalam kuih tu. bayangkan kalau aku letak badak atas kuih tu, sanggup ko makan? ha.30x (gelak tak henggat donia)
aku : (membayar dan berlalu. kang dilayan kang sejuk pulak kuih2 aku. lagipun dah terkena, baik aku blah.)

13 comments:

Monkey D Luffy said...

yer lah... kenapa nama dia CUCUQ BADAK? tak letak badak pun kan... hahhahaha

kueh bakar said...

kueh tu kiyut macam badak...

Abang Long said...

Ramai orang geli nak makan cakaq ayam pasai depa kata ayam cakaq macam - macam kat tanah.

secangkir madu merah said...

macam macam awak ni lah, tulah padan muka, banyak songeh lagi.

secangkir madu merah said...

macam macam awak ni lah, tulah padan muka, banyak songeh lagi.

Mak Su said...

jangan buat pasal tanya mana menate kodok kalau beli cucuq kodok... astaghfirullah.... (kui kui kui)

izman said...

monkey d luffy,
sepatutnya letak la badak kan. baru betul!

izman said...

kueh bakar,
kiut ke kuih badak tu? biasanya penjual kuih yg kiut cam ....

izman said...

abang long,
cakaq ayam tu yg panjang2 tu yer... saya suka. kaki ayam sebenar buat sup lagi saya suka.

izman said...

secangkir madu merah,
sebagai customer kita kena byk bertanya, tapi kadang2 tu terkena la...

izman said...

mak su,
kalau ada kodoq betul, mau muntah ijo saya....

nadya said...

mey...sejak bile lak ko minat ngan leher ayam ni.... Tokeng dia camner lak ?

izman said...

nadya,
dah lama la... tokeng tu bini aku suka. tapi kalau gi dengan aku sori la nak belikan. geli la..