Tuesday, November 2, 2010

Berbelanja di Kedai RM2.00? So What!

dalam berbelanja untuk diri dan keluarga, aku tak le memilih sangat. bundle, kedai tepi jalan, pasaraya, gedung berjenama, even kedai 2 hengget pun aku masuk. aku beli mana aku berkenan, dan aku berbelanja ikut kemampuan.

dah nama orang HR, rata2 memang pekerja akan kenal. yang tak kenal tu memang jenis apa aku tak tau la.... nak kata katak bawah tempurung tak mungkin. ini tahap katak dalam terowong kot.

bercakap pasal berbelanja ini ada orang kata kita kena berbelanja ikut taraf hidup kita. heh... mungkin betul. betul sebab kalau budget kecik, mana mampu nak membeli belah barangan mahal di gedung serba mahal. tapi dari pemerhatian aku, orang sengket cam aku memang cepat riak nak tunjuk membeli belah barangan mahal di gedung serba mahal. padahal kalau orang cam aku pakai rolex original sekalipun, orang akan anggap aku beli rolex pasar malam. sedangkan orang kaya, even pakai emas zhulian, orang akan anggap pakai emas habib jewel.

boss tempat aku kerja berasal dari keluarga terkaya di malaysia. ye lah, siapa tak kenal keluarga Tan Chong. keluarga cina ini menguasai Tan Chong motor (pengedar nissan di malaysia), apm, warisan tan chong dan seangkatan dengannya. beratus buah syarikat berada dibawah naungan keluarga besar mereka. bos aku sendiri, keluarganya dari keluarga dato' tan kim hor (pengasas bersama tan chong group) dan menguasai wawasan tkh holdings berhad. selamba badak air je pergi kerja dengan kenderaan pacuan 4 roda. langsung tak perlu pakai bodyguard. selamba je lepak makan dengan kami di warung mamak pekena kari kepala ikan selepas management meeting.

tu orang yang betul2 kaya. tapi orang sebangsa dengan aku? heh.... baru dapat tender buat jamban balai raya je, dah rasa tak setaraf dengan orang2 kampung biasa. cam lahanat je. dah macam biasa kaum kita cepat merasakan bahawa kita kena berbelanja mengikut kelas kita. cam aku kelas 3 anggur, kena berbelanja kedai 2 hengget je la...

aku ada satu cerita pasal berbelanja dan tanggapan.

di suatu tempat di kilang tempat aku kerja. tiba2 ada satu pekerja cuba memulakan perbualan dengan aku.

dia : err.. hari minggu lepas saya nampak en izman. nak tegur segan.
aku : OO.o.. ye ke? kat mana?
dia : kat pendamar.
aku : pendamar?
dia : aa... ah.
aku : dah nampak kenapa tak tegur. saya tak perasan kamu kot.
dia : ye... saya tengok en izman tengah pilih barang.
aku : pilih barang?
dia : aa...ah. barang plastik rasanya.
aku : kat mana tu?
dia : err.. malu pulak saya nak cakap
aku : kenapa malu pulak? saya kat rumah urut ke?
dia : bukan. kat kedai rm2.00.
aku : Oo... kedai rm2.00. saya cari plastik sampah kot. sambil tu tengok2 tukul, baldi.
dia : ye... saya perasan en izman, tengok2 barang kat situ.
aku : kamu kat kedai tu jugak ke?
dia : ye.
aku : kenapa tak tegur saya.
dia : saya nak tegur, tapi takut en izman malu pulak.
aku : malu? saya nak malu kenapa pulak?
dia : eer... en izman kan ada pangkat, nanti saya tegur, en izman rasa segan pulak.
aku : nak malu kenapa, saya bukan mencuri.
dia : err... maksud saya, situ barang dia murah. orang macam saya, kerja operator bulehlah beli kat situ. en izman patut beli barang kat tesco, jusco.....
aku : heh.... apalah kamu ni... saya pun orang macam kamu. saya nak beli kat mana, saya beli. kat pasar malam pun saya membeli, kat tepi jalanpun saya beli, bundle pun saya beli. saya beli barang ikut keperluan dan kemampuan saya, saya tak peduli orang cakap aku. setakat plastik sampah, buat apa nak beli yang mahal2.
dia : eeer... saya ingat kalau pangkat besar, kena beli tempat yang ada standard sikit.
aku : tu bukan saya. saya beli yang murah dan sesuai dengan poket saya. oklah, pergi makan cepat, nanti abis pulak masa rehat.
dia : baik en izman.



moral of the story :
1) berbelanjalah ikut kemampuan.
2) dah aku orang melayu, kalau aku kaya macam boss aku, confirm aku dah sambar ferrari kaler kuning sebiji, porche cayenne kaler hitam sebiji dan hummer sebiji.
3) tok sah riak dengan harta dunia, tak leh bawa ke akhirat. err... bawa masuk kubur boleh, wasiatkan tanam dalam liang lahat sekali dengan harta. he.he.he...

5 comments:

laila sanuri said...

salam..betul..setuju sangat.hehe

Unknown said...

kdg tuh.. kite tak heran.. tp org lain pulak tolong nak herannn... heheheheh....



setuju..setuju

suriani said...

ntah kan..
akupun cam ko..
ikut suka lah nak sopping mana2 kan?

Cheritera Kami said...

asyik nak jd standard abes rabak poket kita tiap2 bulan kang...

suzieapai said...

aku setuju ngan ko..100%..

tiap kali ikut laki aku g majlis aper2, aku tobak tak mkn meja yg di sediakn..aku lagi sokaa mkn ngan staff2 biasa..agaknyer, naluri kesusahan dan belas ihsan tu dan sebati dgn jiwa. Makpak dh ajor mcm tu kan..

**contoh tender buat jamban balairaya tu mmg lawaksssss..tp btul la!