Thursday, June 30, 2011

Its a payback time !

dalam kehidupan ini kita kena banyak buat kebaikan. tak kiralah sama ada kebaikan kerana dibayar (kerja) atau kerana sukarela. kebaikan dan keburukan yang kita buat sebenarnya akan datang kembali kepada kita melalui seseorang atau sesuatu yang tidak terjangkau oleh akal kita.

bercakap pasal itu, 2-3 tahun lepas; ada seorang pekerja bangladesh kilang aku ditimpa kecelakaan di tempat kerja. matanya telah terkena serpihan besi dari mesin yang digunakan. masa tu public holiday, klinik panel tutup. so, saiful nizam yang menajdi safety officer call aku untuk bantuan. kalau nak hantar ke klinik kerajaan atau lain2 klinik mereka perlukan dokumen seperti passport atau salinannya. mamat bangla tu pulak tak kemana letak dokumennya. since rumah aku ngan kilang cuma beberapa minit, aku segera bergegas membantu.

nak terus bawa ke hospital, eemmmm agak jauh. tapi paling aku tak suka ialah mereka langsung takde cemas. kita bawa kereta macam rubben barricelo (betul ke ejaan nama pemandu F1 ni), tapi sampai kecemasan.... selamba derk je diorang buat. terpaksa la menunggu 2-3 jam sebelum dirawat. mereka rawat yang dah parah dan nyawa dekat halkum dah. yang masih boleh bercakap, berjalan..... tunggu je lah!

so, aku bawa mamat bangla tu ke klinik paling hampir dengan kilang. nasib baik bukak, since kecemasan, aku cepat2 daftar semantara saiful aku suruh papah bangla tu ke dalam klinik. kebetulan tak de pesakit lain. tapi cam siot je, pendaftaran je makan 10 minit, kerani klinik tergegeh2 macam orang baru sehari masuk kerja. dah kena tegur baru dia panggil doktor. doktor lelaki india. cam biasa, hanya aku dan pesakit yang masuk. safety officer aku tu jenis takut darah, dia mintak tunggu kat luar. tak kisahlah. doktor menunggu dalam bilik rawatan, aku membawa bangla sakit tu masuk.

doktor : apa bikin bising2, tak boleh tunggu ka?
hr : ini emergency doktor.
doktor : hah.. apa sakit?
hr : saya punya pekerja mata sudah masuk habuk besi.
doktor : (tidak bangun dari kerusi atau cuba merawat)bila kena?
hr : baru, kurang 30 minit. saya terus bawa sini.
doktor : (masih ego) heh baiya, awak kerja apa macam? mau buta mata ka?
hr : (diam)
doktor : ini mata saya tak mau pegang, you kena pergi terus GH (hospital klang)?
hr : boleh pergi doktor, tapi doktor check dulu. itu GH mesti lambat, doktor kasi stable dulu...
doktor : itu awak punya masalah, saya tak mau pegang ini orang. kalau pegang, dia punya mata buta, saya susah.
hr : kurang2 doktor tengok dia punya mata apa macam, kalau boleh bagi referrer letter pada GH.
doktor : OO.... no, saya tak mau tulis apa2 surat. saya tak mau tanggungjawab.
hr : oklah, doktor. boleh tak bagi satu bandage pada mata dia.
doktor : emmm... ini bandage, awak sendiri letak dia punya mata.
hr : (mengambil dan meletakkan dimata bangla. sambil membawanya keluar dari bilik doktor)

selepas membayar kos rawatan yang membuatkan hati aku terbakar, aku bertekad membawa ke klinik lain yang berhampiran. alasan aku tetap sama, GH memang slow. aku memecut ke bandar koboi pelabuhan klang. satu klinik yang pertama aku jumpa aku redah. pesakit terus dibawa ke bilik rawatan sementara pendaftaran dibuat oleh saiful. aku cam biasa dibilik rawatan. seorang nurse tua berbangsa cina melayan kami sambil memeriksa kecederaan. aku bercerita mengenai kecederaan yang dihadapi bangla tersebut. doktor kacukan cina india muncul dan memeriksa dengan lebih teliti. dia membenarkan aku dibilik rawatan semasa dia mencabut serpihan besi di mata bangla itu. malah untuk elakkan kecederaan serius pada mata, aku memerhatikan doktor muda itu menyuntik jarum terus ke dalam mata pesakit. pergh.... ngilu beb. aku dan nurse yang tolong pegang bangla tu. dan kurang 15 minit, rawatan selesai. tak perlu ke GH.

apa motif cerita? sabarlah, ni baru nak cerita.

tahun berganti, suatu hari datang seorang perempuan india muda yang sangat cantik ingin berjumpa aku. ingin mempromosi klinik sebagai panel. emmm.. dah cantik, tak kan tak layan pulak. diberikan satu profile klinik. heh... inilah klinik yang aku hangin suatu masa dulu.

staff hr : ini klinik tepi restoran daun piang tu ?
staff klinik : yup. you know this clinic?
staff hr : yup. dr. ganesan (bukan nama sebenar) still there?
staff klinik : ya, you know him? actually this is his clinic.
staff hr : oic. oklah, just forget about you intention to be our panel.
staff klinik : kenapa ? ada apa2 masalah?
staff hr : yup, i have problem with your doctor.
staff klinik : kenapa, can i know?
staff hr : your doctor was too rude to me and my worker.
staff klinik : mmmm...
staff hr : (menceritakan mengenai kejadian terbabit)
staff klinik : im so sorry about that. but that was a long time ago. i think that time he was in a bad mood.
staff hr : ya, may be. but he not proffesional. i dont mind he can not give treatment to my worker, but be polite.
staff klinik : im so sorry. if you want, i can bring him here to apologize to you.
staff hr : heh.... no need. just forget about this and for time being, you clinic was not selected to be our panel. may be next time, after a few years, or after im not here.
staff klinik : or may be i will belanja you outside to show that we are really sorry for what happen to you.
staff hr : its ok. thank you for your time, and have a nice day.

6 comments:

insan marhaen said...

Baru ada akai...

Anonymous said...

memang payback ah

pengajaran untuk semua

Syah Shah said...

hoh, patut bior je doktor tu datang, pastu sound lagi kasi cukup-cukup... baru puas hati... hahahah :P :P

chiss... batu api nya aku nih... haha~ :P

Cheritera Kami said...

betul la..buat baik berpada2 buat jahat jgn sekali

ku-cit said...

kalo report kat KKM, baru Dr tu tau hah ...

E-na Zarina said...

yea what u give u'll get back...cuma lambat atau cepat je...semuanya sudah tertulis...