Saturday, June 18, 2011

Kenapa Pilih Perempuan Tua ?

kebelakangan ini kita dapat lihat trend ramai perempuan tua mencari pasangan dari kalangan lelaki yang lebih muda. opss.... nampak tulisan aku macam mengata kaum perempuan? ok aku ubah statement aku, trend sekarang didapati ramai lelaki muda memilih perempuan tua sebagai pasangan hidup mereka.

sebenarnya pada aku menda ni normal. aku dulu masa asyik masyuk berchenta dulupun memilih perempuan tua, err... ayat macam kurang manis, aku ulang lagi... aku memilih perempuan lebih tua dari aku sebagai kakasih hati. nak suruh aku cerita? no way man! aku dah cerita dulu, kalau nak korang bacalah di entry ni http://izzi-income.blogspot.com/2009/03/kisah-berkasih-dengan-perempuan-lebih.html

so, apa aku nak cerita?

aku nak cerita kisah aku menasihati kawan yang tergila-gilakan perempuan tua. ye, aku kata perempuan tua kerana memang tua. beza umur lebih 25 tahun dari kawan aku tu. aiseymen, janganlah fikir aku mengata perempuan tua, atau aku bias, atau aku mengutuk, anggaplah ia sebagai cerita. bacalah dengan hati yang terbuka.

afendi (bukan nama sebenar) itulah kawan aku. umur muda jauh dari aku, baru 24 tahun. baru keluar 'u' dan kerja. biasalah lelaki, kalau kawan dengan kawan2 muda, terasa lebih muda la. fendi menceritakan masalah dia pada aku dan mintak aku selesaikan. ye, itulah manusia, masalah cari sendiri, tapi bila masalah dah besar gunung suruh aku settlekan.

fendi menceritakan dengan beremosi bagaimana dia terlalu sayangkan perempuan (tua) itu. dia serius untuk menjadikan perempuan itu sebagai isterinya yang sah. ye lah perempuan itu sudah lama menjanda setelah kematian suami puluhan tahun lepas. malah pada hari raya yang lepas, fendi turut membawa kekasih hatinya itu berjumpa dengan ibubapanya. cinta mereka mendapat tentangan hebat dari ibubapa.

fendi : kau tau man, aku serius dengan 'dia'.
man : ye aku tau ko serius, tapi sampai mana?
fendi : aku mmg nak kawin dengan dia. sumpah! aku tak main2.
man : aku tau ko serius, tapi family ko tak bagi kan?
fendi : tu yg aku pelik. sebelum ni masa aku baru berkawan dengan dia, tiap2 malam kami bergayut. makayah aku tak bising. malah mereka suruh aku jangan main2 pompuan. aku tak main2 apa. malah mak aku beria2 suruh aku perkenalkan kekasih aku pada mereka. nak kenal2 bakal menantu.
man : aku setuju, tapi ko kena faham jiwa seorang ibu. may be dia takut ko tersalah pilih.
fendi : kenapa? sebab dia tua? aku tak kisahlah. tua tu hanya pada angka.
man : ala kau tau la prempuan, mereka susah nak terima jika bakal menantu mereka hampir sebaya mereka. dia takut ko menyesal.
fendi : pilihan aku, aku tak menyesal.
man : fendi, ko kena faham, walaupun kita dah besar panjang, tapi ibubapa kita nak pilih calon terbaik untuk jadi isteri kita. isteri ni nak pakai seumur hidup.
fendi : ye, aku tak kisah. walaupun dia lebih tua dari aku, dia masih cantik apa!
man : fendi. cantik tu pada aku subjektif la. may be cantik dimata ko, tapi dimata ibubapa ko, dia dah tua. tak layak digandingkan dengan ko.
fendi : ooo... ko nak sebelah mak ayah aku la ni?
man : aikk... main kasar nampak. ko yang call aku nak jumpa, ko yg nak cerita masalah ko dengan aku, ni ko kata aku sebelah mak ayah ko pulak! baik ko balik lah.
fendi : ala man, tak kan emosi kot. aku tarik balik kata2 aku tadi.
man : ha... macam tu la. aku kawan ko man. aku tak sebelah mana2 pihak, macam la aku rapat sangat dgn mak ayah ko. setahun 2 kali jumpa ada la.
fendi : mmm...
man : secara jujur aku tak peduli siapa pilihan hati ko. even ko bercoupe tapi tak nak nikahpun bukan urusan aku. tapi since ko serius nak menikah dengan dia, aku mintak ko pertimbangkan nasihat mak ayah ko dan kata2 aku ni.
fendi : ape dia?
man : cantik perempuan tu mmg pada luaran. kalau letak mekap lagi cantik. tapi kawin bermakna ko kena hidup dengan dia seumur hidup ko. kawin bukan boleh cuba dulu, tak suka cerai. sekarang masa cinta tengah membuak2, dan mata ko dah dibutakan dengan cinta, ko nampak yang cantik2 saje. kedut kat muka dia ko tak kisah. tapi bila dah hidup berumahtangga, situasi dia lain. ko hari2 tengok muka dia, selalunya tanpa solekan. bangun tidur, tengok dia. kedut, biasa. tapi hati lelaki kita ni lain, kita akan jumpa ramai perempuan cantik dalam sehari2. penipulah jika ko kata ko tak akan puji kecantikan perempuan lain. dan dari situ ko akan mula membandingkan rupa berkedut isteri ko tu dengan perempuan2 lain.
fendi : (diam)
man : ko kena ingat fendi tujuan sebenar berkahwin? untuk berkasih sayang dan mengembangkan zuriat. ko kawin yang tua, kasih sayang memang berlebih, tau la orang tua. tapi aku yakin mak ayah ko tak suka sebenarnya sebab diorang tau korang tak akan ada zuriat.
fendi : mata ko tau tak boleh ada zuriat? aku muda la, senjata masih power.
man : ko memang la muda, tapi dia tu tua. baya mak ko, ada umur 50 lebih hah! ko dulu sains dapat berapa? dah tahap monopous la.
fendi : aku boleh ambik anak angkat?
man : anak angkat lain, perasaan tak sama.
fendi : tapi dia cakap aku boleh kawin satu lagi kalau aku nak?
man : fendi, fendi. ko ni nama je keluar universiti, tapi bodoh ko tu banyak lagi. perempuan ni macam tulah. masa dia nak dapat kita, dia beri macam2 janji, tapi cuba dah jadi suami dia, ada dia bagi. berapa kerat je perempuan yg sanggup berkongsi kasih ni.
fendi : tapi dia dah janji....
man : heh... orang tua fendi, rajuk dia lain. kalau perempuan muda, merajuk tu senang nak pujuk. perempuan tua...... susahnya. kalau dia buat muka..... ish..ish...ish,.....
fendi :(diam)
man : anak2 dia dah tau pasal korang nak kawin?
fendi : dia dah cakap dengan anak2 dia.
man : reaksi anak2 dia?
fendi : mmm. teruk jugak. anak2 dia tak tegur dia.
man : tak tegur sambil2 mereka fikir dan kemudian setuju tak kisah. tapi setuju tak?
fendi : mereka tak setuju.
man : so, mak ayah ko tak setuju, anak2 dia tak setuju, apa yang ko ekspek. bialrlah dunia tak setuju, demi cinta ko akan teruskan?
fendi : entahlah...
man : jangan jadi bodoh, melambak lagi perempuan dalam dunia ni. aku bukan kata ko kena cari perempuan muda, perempuan tua pun kalau itu selera ko, carilah. tapi biarlah yang kedua2 keluarga boleh terima. tanpa restu kedua ibubapa ko, ko ak kemana. kalau ko nak sangat, pujuklah mak bapak ko tu.
fendi : okalah man, nanti aku fikirkan. terima kasih atas nasihat ko.
man : nasihat, nasihat juga. mana chicken chop aku tak sampai2 ni.
fendi : woi... ko ni aku susah hati macam ni pun ko masih ada selera makan.
man : yang susah hati ko, kenapa pulak aku yg tak ada selera makan. ko tak nak makan terpulang, tapi chicken chop aku, sate ni, fresh orange ni, jangan lupa bayar.
fendi : ok.... makanlah.




apa? kesudahan cerita?

malas aku nak cerita. ha.ha.ha......


IKLAN---------------------------------------------------



http://www.facebook.com/photo.php?fbid=460191140683051&set=a.460191027349729.94584.460188577349974&type=1&theater

6 comments:

Abu Hanifah said...

Heh..heh.. Kalau dah beza 2X ganda, usah kan mak dia, mak AH yang open minded pun rasanya akan bangkang habis-habisan...

Kalau kat Penang, ni bukan lagi namanya cinta buta tapi dah cinta buta perut!

ku-cit said...

kalo tgh cinta smuanya nmpk bgs..dunia2

eeeda said...

Kita memberi pandangan secara jujur tanpa berselindung.. baik buruknya.. so tugasnya fikirkan... mungkin masa tu apa pun tak sempat fikir... yang dia tahu cinta je.

Roza Ami Nanomiya said...

haha
dapat makan free tu yg ptg

maiyah said...

assalam..

ini bab cintan le ni, dah x nmpk lg kedpn hehe :D

Mak Su said...

dahsat jugak... so how? ntahlah. yg penting, dengan kerana Allah Taala. moga-moga fendi dan perempuan tua itu diberkati oleh Allah SWT