Wednesday, July 13, 2011

Manfaat Dari Musibah

beberapa minggu lepas, kawasan perumahan aku menjadi sangat tidak aman. sebelah rumah aku pun kena, habis laptop dan beberapa barangan kecik hilang. err... seluar kecik takde la pulak hilang, may be bukan saiz diorang.

pecah rumah ni bukan setakat malam atau awal pagi dalam jam 3-4 pagi, tapi siang2 pun ada jugak. malam ada penduduk yang laki bini bekerja siang, rumahnya dipecah masuk tengahari. memang hati batu, even jiran sebelah rumah yang dipecah ada orang, mereka pecahkan jugak. cukup cepat, semuanya kurang 10 minit dah siap ambik barang. pertama, mereka buat homework. usha2 line, tengok siapa kerja, siapa jiran2. kedua, mereka memang pro. bayangkan semua rumah yang dipecah masuk ada macam2 kunci. selamba badak air je diorang pecahkan.

dari percakapan aku dengan mangsa, persatuan penduduk dan pasukan keselamatan, beberapa geng terlibat. yang yang tak terlibat hanyalah geng bas sekolah. yang pecah masuk dari pintu belakang dan ambik laptop dan duit, even syiling dipercayai geng mat pet (penagih dadah). melayu. mereka pecah masuk malam bila tuan rumah tiada dirumah seperti balik kampung atau bekerja malam.

geng kedua adalah geng indon. ini paling banyak. belah malam mereka gunakan pukau untuk masuk rumah. hampir 15 buah rumah terlibat dalam hal ini. tuan rumah dlm keadaan mamai2 bila mereka masuk. mereka ambik duit dan laptop serta hendphone. namun mereka tidak mengapa2kan tuan rumah. macam2 cara dilakukan untuk elakkan pukau, tapi tuan imam muda masjid kampung aku pun turut dipukau dan dipecah masuk, so camno!

geng ketiga ialah geng indon bervan (guna van la...). mereka aktif siang. mereka tau mana rumah yang suami kerja, bini tak kerja. rumah mangsa biasanya jiran2 rapatnya bekerja. so tiada siapa sedar. mereka akan bagi salam, buat2 tanya jalan dan jika rumah tak berantai, mereka akan terus masuk dan ambik barang2 berharga seperti tivi, hi-fi, microvawe dan lain2. kes ni banyak kantoi sebab kebanyakan suri rumah dah bijak, mereka pasang rantai pintu pagar dan bercakap dari jauh sahaja.

geng keempat ialah geng india. ini paling ganas. siang2 pun mereka pecah rumah. biasanya bermotosikal dan beberapa buah motor. 2 orang akan pecah rumah sementara kawan2 tunggu diluar. biasanya mereka cari laptop dan barang2 kecik. tabung syiling pun mereka sebat kalau tiada pilihan.

lantaran kejadian tersebut, penduduk ketakutan. kami syak ia mungkin disebabkan kebelakangan ini syarikat keselamatan yang diupah mengawal taman sejak 8 tahun lepas telah melarikan diri. syarikat mengutip duit dari kami tapi pengawal tidak dapat upah.

tapi ada juga yang positif. penduduk mula bertegur sapa dan berkenal2. dulu2, payah la. senyum pun malas. ye lah, ramai yang kaya2. orang kaya, sombong cara kayanya. yang miskin pun sombong dengan gaya miskinnya jugak. sekarang, dah ada ramai penduduk yang sukarela meronda malam2. siap buat pondok pengawal. masing2 bila berjumpa saling senyum dan berborak tanya khabar. dulu kalau depan taman ada orang lepak sampai pagi, sekarang lepas jam 12 malam, dah kena halau balik rumah. rondaan sukarela dibuat dan ramai join. tapi standard je lah, melayu. minggu lepas, mereka ada menyatakan bahawa kemungkinan besar akan ambik syarikat pengawal baru untuk berkawal 24 jam balik macam dulu. kawasan besar, payah nak jaga kalau harapkan rondaan sukarela.

apapun, aku berharap kawasan perumahan aku kembali aman. dan berharap agar semua perampok terbabit ditangkap polis.

3 comments:

pB said...

sekarang masalah kecurian ni berlaku dimana mana sahaja ....

kak su bidadari said...

dah kena curi2 baru nak kenal2an.. kiranya ada banyak hikmah tu..
silaturrahim sesama insan ni penting beb.. but it wont stop your house from being robbed.. heheh

polis buat apa kalu kita report?

Lovely Kitchen said...

kes pecah rumah mmg byk sgt dan mcm2 cara mereka2 ini lakukan...takut bila pk kan pecah rumah dan kes curi kereta...kt jepun aman dr benda2 mcm ni...

Hanya doa dan mohon pertolongan dari Allah untuk menjaga harta benda kita...