Saturday, July 16, 2011

Tiada Kedal Lagi

dalam minggu lepas membawa ke minggu ni, rata2 blog bercerita tentang bersih 2.0. aku tak tau nak cerita apa pasal bersih sebab aku bukan terlibat dan malas nak melibatkan diri. even aku rasa apa yang dituntut adalah patut, tapi perhimpunan begitu bukan apa yang akan aku pergi.

dalam objecktif bersih, mereka menuntut mengenai pilihanraya yg lebih adil dan telus, ye... aku sokong. penggunaan dakwat kekal aku sokong, bersihkan pengundi hantu aku sokong. habis kenapa tak berhimpun? heh... berhimpun aku tak sokong. aku dah tau sape pergi memang akan kena. sama ada kena sembuk air atau kena gas pemedih mata dari fru. lagi jahanam kalau kena lokap. aku ketua keluarga yg menyara keluarga, kenapalah aku nak menyebabkan isteri dan anak2 merana jika kena lokap.

apa2pun, bagi mereka yang merasakan berhimpun secara aman dan beramai2 perlu untuk menyuarakan pandangan, terpulanglah. berani buat, berani tanggung.

cuma aku tertarik dengan perbahasan beberapa blogger mengenai apakah natijah jika menyertai perhimpunan selepa YDP Agong menasihati agar tidak menimbulkan kekecohan. blogger pro kerajaan akan kata mereka menderhaka, blogger pro bersih kata YDP Agong memberi nasihat kepada kerajaan sebenarnya agar tangani hal ini dengan bijak. entahlah.... pada aku YDP Agong sebagai ketua negara tidak terlibat dalam politik, baginda menasihati secara umum agar kedua2 pihak fikir dan bertindak dengan betul dan mengikut lunas undang2. kita orang melayu, memang kena sanjung institusi raja. dengan berdemonstrasi, kita lihat polis/fru yg majoriti melayu menembak gas pemedih mata, memancut air berasid, menggari tangan pendemonstrasi yg rata2nya memang melayu.

heh... melayu! dalam cerita bersih ni kita dapat tengok macam2 watak melayu lama. ada orang macam mat jenin, yg mengimpi kerusi di putrajaya. ada lebai malang yg dicari tak dapat, yg dikendong berciciran. ada juga pak pandir yang bodoh tak habis2. semua ada. opsss.... jangan kata aku mengata puak bersih, aku tak kata. aku mengata bersih dan patriot sekali, termasuk perkasa.

tapi dalam mengikuti perkembangan bersih melalui internet, macam2 dapat lihat. teknologi dah maju. semua benda sekejab je dah online. surat khabar ni banyak pembohongannya. surat khabar melayu kata 5000 org je join, suratkhabar inggeris kata lebih 30,000 orang join. heh... mana betul? anak aku baru sekolah tadika pun tau dengan melihat gambar je memang lebih dari 5000 org terlibat. surat khabar melayu memang banyak penipuannya. patutlah kawan aku kata, dalam suratkhabar ni dia percaya 2 perkara je yang benar2 betul dan sahih. pertama waktu sembahyang. kedua keputusan nombor ekor.

bercakap pasal kesetiaan kepada raja yang menjadi tonggak perjuangan perkasa dan patriot. heh... setia kehapa kalau mereka juga berhimpun, berarak dan nak berlawan dengan dengan bersih. aku teringat sejarah melayu dan rajanya yang aku belajar masa di sekolah dulu. kisah sang sapurba dan malim lebar daun kalau tak silap.

arakian diceritakan bahawa raja2 dan golongan rakyat jelata itu adalah dari golongan yang berbeza kastanya. tidaklah boleh raja berkahwin dengan rakyat bawahannya. tapi dinegeri itu, teramatlah sedih si raja kerana mana2 gadis kebanyakkan yang mengahwini putera raja tersebut, keesokkan harinya, kedallah gadis itu. banyak lah gadis yang mencuba nasib, tapi semua nasib yg sama, menjadi kedal.

melihat keadaan itu, sang sapurba dan malim lebar daun telah membuat pengistiharan dan bersumpah bahawa hamba rakyat akan taat setia kepada raja mereka. manakala raja pula wajib membela dan melindungi rakyat baginda. selepas pengihtiharan itu, dikahwinkan seorang gadis dengan putera raja itu. semua orang menunggu apakah yang bakal terjadi. berlakukan malam pertama. dan adakan gadis itu akan kedal seperti gadis2 sebelumnya. keesokkan harinya, didapati gadis tersebut masih hidup dan tiada kedal lagi.

cikgu : izman, apakah maksud 'gadis itu tiada kedal lagi'?
izman : err.... sudah tiada dara lagi cikgu.
cikgu : (tersentak)emm..... hehh.... salah tu izman. maksud tiada kedal lagi ialah perempuan itu tidak ditimpa musibah dan kecacatan lagi.
izman : oo... ye ke. he.he.he....

aku memang tak suka sastera.

2 comments:

ku-cit said...

advance...ahahaha

Kapten Atok said...

kecik2 ko dah tau pasal dara. haha


aku benci BERSIH