Sunday, May 1, 2011

Salam Hari Pekerja (01 Mei 2011)

hari ni sempena hari pekerja 2011, aku doq rumah je. tiada bercuti ke mana2. budget tiada. setakat nak pergi dekat2 tu boleh, tapi kena saving untuk 'masa hujan' dan planning nak bercuti di kelantan dan terengganu akhir bulan 5 dan 6 nanti. cuti sekolah, dan jemputan untuk menghadiri kenduri kahwin bersepahan. yang kawan2 lama kawin dah kurang sebab majoriti kawan2 aku dah tahap anak2 semua berkolah rendah dah. adik2 junior kat u, ramailah yg ajak ke majlis mereka. dekat2 bolehlah bertandang, kalau jauh sangat, setakat berkirim salam je lah. lagi culas kalau yang setahun sekali nak kirim sms pun kedekut, tapi bila nak kahwin, tiba2 je ingat kawan2. heh...

memandangkan cuti hari pekerja tahun ni jatuh pada hari ahad, sambutan cuti jadi meriah sebab cuti membawa ke isnin. dari hari jumaat, dicopong2 radio dikhabarkan jalan2 mulai sesak. ramai balik kampung atau bercuti. dengar khabarnya port dickson sesak. yelah, itulah pantai yang majoriti orang serbu bila cuti even airnya dah macam teh susu. adik aku imran ke cameron highlands sekali lagi bersama keluarga belah isterinya. 3 buah mpv katanya.

bercakap pasal bercuti, anak2 sebenarnya paling teror. hari jumaat masa balik untuk solat jumaat, luqman yang bersiap2 bertanya :

anak : ayah, cikgu cakap cuti 3 hari
ayah : emmm.... ayah tau.
anak : ayah, tak nak pegi cuti mana2 ke?
ayah : tak. duduk rumah je.
anak : nak nak cuti ke ayah?
ayah : cuti la, kita rehat kat rumah.
anak : cikgu kata, cuti panjang kenala jalan2 makan angin
ayah : kitakan baru balik cuti di cameron highlands.
anak : tu dulu, ni esok cuti la ayah
ayah : luqmankan tuisyen esok
anak : cikgu kata tak nak pergi pun boleh
ayah : tuisyen kena pergi.
anak : tapi luqman nak cuti ayah
ayah : cuti duduk rumah la. bulan 5 dan 6 nanti kita nak pergi kelantan dan terengganu. kenduri kawin sepupu ayah dan pok leng luqman.
anak : pok leng nak kawin ke ayah?
ayah : ye la, nak pergi pok leng kawin tak?
anak : nak. dah siap cepat.

memang, dalam bab2 cuti ni anak2 cepat je tau. kalau kat opis, pekerjalah cekap dari HR. cuti lagi 4 minggu, dah remind HR keluarkan memo.

dalam doq seronok bercuti di tempat peranginan atau sekadar makan aingin bawah kipas di rumah macam aku dirumah, dikesempatan hari pekerja ni hendaklah selalu kita beringat. kerja hanya dipinjamkan kepada kita selagi kita mampu bekerja. selagi kita hidup. selagi orang perlukan kita.

kita kompang satu donia tau bahawa majikan terpaksa meraikan satu hari sebagai sambutan cuti bagi menghargai kita sebagai pekerja. sedangkan hakikatnya, kita terpaksa akui bahawa baki 364 hari lagi adalah hari kita kena meraikan dan mengiakan segala kehendak majikan @ boss kita.

1 comment:

Anonymous said...

duduk rumah lg best
tp aku cuti ni jalan2