Tuesday, May 31, 2011

Nostalgia Burger King

semenjak dua menjak ni, aku terpaksa pergi urus sendiri urusan imigresen kerana assistant aku si khairul bercuti sakit kerana pembedahan tulang belakang. rasanya dalam 3 bulan jugak dia akan bercuti.

since akupun bukan tak biasa buat kerja2 imigresen ni, malah itulah kerja rutin aku 10 tahun lepas, aku membuatnya kini. masih reti ke? si khairul tu pun aku yg ajar, tak kan la sifu yang tak reti. mendanya masih sama, cuma beberapa borang dan prosedur ada perubahan. kebetulan si khairul cuti sakit ni, ada 2 orang pekerja myanmar yang tiba ke klia.

aku pergi sorang. kalau ada si khairul, aku pergi dengan dia, dia masuk uruskan semuanya, aku standby je. selalunya aku standby kat mana2 fastfood. sebab si khairul takde, aku buat urusan sendiri termasuk buat pas harian kat kaunter mab, dan masuk ke ruangan ketibaan di aras 3. apa barang dapatkan khidmat abang polis bantuan, pergi sendiri la. sebab flight delay, aku lepak makan tengahari di burger king dulu.



burger king ni aku jarang pergi. sangat2 jarang. even ada restoran ni dalam 5 minit perjalanan dari rumah aku, aku tak berapa minat. burger double cheese mcd lagi sedap. sambil2 makan burger double cheese burger king, teringat peristiwa lama dulu.

teringat awek lama? ish.ish... ish.... kesitu pulak korang. tak de maknanya semua itu. aku teringat peristiwa dalam 10 tahun lalu, masa kali pertama aku makan di burger king.

masa itu, aku masih di syarikat pertama, sri ganesh group. aku pernah cerita mengenai pengalaman naik kapal terbang kali pertama dulu. tak ingat? atau baru kali pertama termasuk dalam blog aku ni? takpe, kalau minat korang boleh baca kisah mengarut tu di link berikut http://izzi-income.blogspot.com/2008/12/kisah-pengalaman-naik-kapal-terbang.html

so, aku tak payah la susah2 cerita pengalaman memalukan naik kapal terbang kali pertama tu. aku tumpukan pada cerita nostalgia burger king. pun begitu kisah pengalaman naik kapal terbang kali pertama ada kaitan. kaitannya ape? tunggulah aku cerita dulu.

lepas aku dan 2 orang bos india aku tu sampai di kota kinabalu, dan bertemu dengan pengarah jabatan buruh sabah/labuan, 2 orang boss aku tu terpaksa balik dan menyuruh aku meneruskan perjalanan ke semporna. rasa nak nangis aku masa tu, dah la aku masih fobia naik kapal terbang, ini dia tinggalkan aku dan suruh naik flight sensorang ke tawau. yang best, dia bagi aku duit cash dalam rm25K, dan tahan teksi untuk aku ke airport KK. tiket dah dibelikan untuk aku. memang dua2 bos ni memang berpakat nak ajar aku ni. masa untuk ke tawau lambat, kebetulan aku memang kebuluran sebab belum makan tengahari dan ketakutan. dengan duit yang banyak tu memang aku takut untuk bersiar2 di bandar KK atau berjalan2 dengan bebas, macam ada orang ikut je. so, untuk selamat memang aku terus ke airport dan kemudiannya makan di restoran burger king di airport KK.

itulah kali pertama kali aku makan burger di burger king. memang tak masuk selera sebab aku tak tau kenapa pelik sangat rasanya. ye lah, menda tak pernah rasa memanglah pelik. sebab lapar dan tak pasti apa menunggu aku ditawau/semporna aku balun jugaklah. disaat itu terbayang betapa sedapnya masakan ibu dikampung, keenakan masakan kari mamak yang berbulu tangan lebat mengalahkan bulu kaki aku tu.

setelah hampir seminggu, urusan di semporna selesai. even nyaris2 berkahwin dengan orang bajau yang putih mulus tu. ejen hubungan syarikat kami tu siot betul, tak putus2 pujuk aku kawin senyap2 dengan wanita di kampung bugaya. memang tergoda iman, tapi aku takut kena penampar dengan papa aku, so tak jadi la.

balik dari sabah, masa keluar dengan makwe ke 236, aku teringat mengenai burger king. rupanya si dia peminat burger king. kami ke area plaza warisan KL. kali kedua makan, dah tak rasa pelik lagi. malah aku dah terasa kesedapan burger king.

malah, bila kewujudan cawangan restoran burger king di tempat aku; akulah orang yang meracun fikiran si saiful, syarizal dan azmir untuk mengikut aku ke sana. dah ternyata pengalaman pertama mereka makan burger king tidak mengecewakan. mereka menyukainya. malah masa aku ke klia dan makan burger king tu, aku tidak lupa menghantar mms gambar diatas kepada saiful. dia langsung tak balas mms aku. tapi balik opis sebakul dia menyumpah aku. ha.ha.ha.....

6 comments:

AZANI said...

136, banyak tu...boleh masuk guinnness book...


hi hi...cam na pilih...?yang nutakhir..

marinahunny said...

hahahahaa lawak lah cite kali pertama naik kapal terbang tu...hidup2 kena kencing...hahaha

Aimi dan Pakcik Hashim said...

bandingkan MCD dengan Burger King, aku lg suka burger king

izman said...

azani :
ala bang, tu saje2 tulis je. ha.ha...

izman said...

marinahunny :
itulah reliti hidup, dulu memalukan, sekarang dah jadi lawak.

izman said...

aimi dan pakcik hashim :
kalau bab burger cheese, aku pilih mcd.