Monday, April 12, 2010

Pilih kerja biar ikut minat

dalam kerjaya HR ni pelbagai gelagat pekerja yg dapat dilihat. ada yg baik, ada yg kureng baik dan ada yg memang jenis cap hape2 entah.

disiplin tu kalau sikit2 aku rasa mana2 HR akan bertoleransi. kalau hari2 asyik2 muka mamat yg sama je buat onar, memang rasa nak penerajang jugak. opsss! maksud aku nak bagi tarbiah sikit. ye lah, HR kan tempat dihumbankan budak2 bermasalah untuk diperbetulkan. ala itu bahasa mulia, kalau bahasa kasarnya ialah orang yg dirujuk ke HR oleh department mereka sendiri sebenarnya minta HR buat sesuatu sebab mereka dah tak tahan, kalau boleh buang kerja je.

tapi orang2 HR macam aku ni biasanya baik2 (uweekkk). kami bukan sengaja menghukum, kami sebenarnya dengan tidak sengaja membuang kerja orang. he.he.he.... kalau kesalahan kecik2 tu, kami nasihat. kalau degil lagi, kami kaunseling. degil lagi kami bagi surat amaran. terlebih degil jugak, kami gantung kerja. tapi kalau dah jenis bebal, kami gantung kerja dan buat domestic inquiry. kalau didapati bersalah... Bye2x je lah.

tapi dalam banyak2 kes disiplin, ada jugak manusia yg aku masa tu rasa dah tak boleh jadi orang. jenis bebal. asyik2 muka dia je buat salah. jenis hati kering pulak tu, selamba badak air je mengaku salah dan sanggup hadapi hukuman.

aku ada suatu cerita. masa ni aku kat company lama. ada seorang pekerja, aku namakan dia sebagai ali (memang nama dia ali).

ali kerja sebagai QA (quality assurer). nak kata pandai tu tidak, sebab kalau dia pandai dia jadi qa manager. kuang.3x... opss! dari mula kerja, dia memang selalu buat masalah. datang lewat, cuti tak apply lebih awal, kacau budak pompuan, keluar rehat masuk kerja lewat, pemalas dan sifat2 negatif yang lain.

aku kalau boleh nak buang dia awal2 dengan tidak mengesahkan jawatannya dlm tempoh percubaan. tapi manager QA sayangkan dia, maksud aku kerja si ali ni memang bagus. yg tak bagus cuma perangai dia yg sebijik memerang laut cina selatan.

ada orang sayang ni oklah, tapi lama kelamaan dengan perangai camtu, orangpun benci. dari nasihat, surat amaran akhirnya aku panggil dia untuk perhitungan terakhir. aku panggil dia untuk sesi ceramah akhir.

aku nak mukaddimah panjang2 malas, kalau untuk pompuan muda cantik belum kawin ok la. jantan kalu, bagi ayat2 pedas2 je la. tapi dalam penas itu ada nasihat dan panduan. antara perbualan yg masih aku ingat ialah :-

HR : ali, saya tau kamu bekerja dengan baik. manager kamu selalu puji kerja kamu. malah dia yg selalu desak saya jangan ambik tindakan pada kamu. tapi saya pelik sebab sikap kamu sebaliknya. kamu rebel.
ali : rebel?
HR : ye, rebel. jiwa kamu sebenarnya memberontak. jasad kamu bekerja disini, tapi jiwa kamu sebenarnya cenderung kearah lain. apa pendapat kamu?
ali : mungkin jugak betul cakap en izman tu. saya rasa setiap kali nak datang kerja sini, saya rasa tak de mood.
HR : saya tak boleh agak apa minat kamu, tapi kamu seolah2 terpaksa bekerja sini.
ali : betul, saya terpaksa. abang saya paksa saya kerja sini, cari pengalaman. saya nak lari tak boleh sebab abang saya tu kawan baik dengan manager saya.
HR : ali, ali..... dalam hidup ni, kita kena fikir diri kita dulu, baru fikir orang lain. kadang2 kita kena selfish. buat apa jaga hati orang lain jika jiwa kita memberontak, kita jadi tak ikhlas bekerja.
ali : entahlah.....
HR : saya nak kamu balik nanti kamu fikir masak2 apa yg saya dah cakap dengan kamu dari awal tadi. cari kerja yg kamu minat, dan kamu gembira melakukan kerja itu.
ali : terima kasih en izman. saya akan fikir balik apa yg kita berborak tadi. terima kasih banyak2.

keesokkan harinya. jeng, jeng, jeng.................

jeng,
jeng,
jeng.......

ali : en izman, ini surat perletakan jawatan saya.
HR : letak jawatan? kamu dah abis fikir ke ali?
ali : dah. saya dah tak mau menyusahkan en izman lagi.
HR : ali, ali.... kamu bukan menyusahkan saya, tapi kamu menyusahkan diri kamu sebanarnya. saya jumpa kamu, bagi kaunseling pada kamu, bagi surat amaran pada kamu itu tidak menyusahkan saya. memang saya dibayar untuk kerja2 itu. kamu yg menyusahkan diri kamu dengan membuang masa dengan kerja yg kamu tidak suka.
ali : ye saya setuju.
HR : saya tak suruh kamu berhenti ye ali?
ali : tak, saya yg rasa jiwa saya memang bukan disini. saya nak cari kerja lain yg sesuai dengan jiwa saya.
HR : jiwa kamu tu rock sangat ali. harap kamu jumpa yg kamu boleh bekerja sambil melayan jiwa rock kamu tu.
ali : saya rasa saya akan jumpa nanti.
HR : oklah ali, saya akan bincang dengan manager kamu pasal surat ni, kamu kerjalah baik2 hingga akhir notis tu ye.
ali : ok boss.

selepas 2 tahun. ali dah berhenti kerja,akupun dah kerja tempat baru. suatu hari masa membeli sarapan pagi dikedai mamak.

seorang mamat yg agak familiar mukanya menghampiri aku dan bersalam. "bang izman, saya ali la". ish.3x, kecilnya dunia.

aku : kamu kerja apa sekarang ali?
ali : bawa lori kontena bang (sambil menunjukkan lori yg dipandunya)
aku : mak ai... besornya lori. kamu tu keding ali, boleh ke bawak lori tu?
ali : boleh bang. lori tu yang bawa saya bang, bukan saya yang kena bawak lori tu.
aku : (cis, terkena aku). oklah ali, selamat berbahagia dengan bawa lori kamu.
ali : memang bahagia bang. bawa lori ikut suka saya, diorang bayar ikut trip. kalau saya rajin, banyaklah saya dapat. dalam lori saya boleh pasang lagu rock atau nyanyi kuat2, tak de siapa nak marah. terima kasih atas nasihat abang dulu.
aku : saya bagi nasihat je, yang berusaha kamu. oklah ali, jumpa lagi (sambil bersalam).
ali :ok bang.

4 comments:

MARiE LUkMAN™ said...

ada kerja kosong yg boleh di isi x?

bg pihak sy...

lalallalaa~~

izman said...

.roozu.
nak ganti kerja saya ke?

mana link blog kamu?

Mak Su said...

maksu pun teringin gaks mcm tu, kerja ikut minat...tapi dorongan, laluan, path tak nampak. so kerja aje ler kat sini, huhuhu

by de way, blogger ni cari geng, http://dakjaat.blogspot.com/2010/04/nak-jadi-penulis-blog-jmr-jom.html

untuk memeriahkan blog makan2, kalau ko minat ler :)

maksu saja kepochi ;)

Nurul Huda Seenice said...

saya ade interview isnin ni, post HR/admin. tapi employment history semua takde bidang post atas tu. So, ape yg perlu saya prepare soklan2 maut dr interviewer nanti. Kompem die tanya nape bidang berlainan. yg mintak ni pon lain lagi. Saya jurusan Multimedia. Jawatan ni maybe saya mintak saya rasa, saya minat buat keje2 management yang jenis operation. boleh bagi pendapat?