Friday, April 30, 2010

Selamat Hari Buruh

esok dah 01 mei 2010, dan secara saintifiknya turut dikenali sebagai HARI BURUH. saintifik? apa yg ko merepek ni. pedulikanlah, tapi esok memang telah lama diishtiharkan sebagai hari buruh. opss... hari buruh nampak cam kelas rendah, ia dikenali sebagai Hari Pekerja sekarang. nampak lebih mulia sikit. apa2pun istilah mereka untuk sambutan pada 01 mei, sama ada hari buruh, hari pekerja, hari tenaga kerja, hari sumber manusia, hari manusia, berilah istilah apa saje, natijahnya ia sebenarnya suatu hari bagi kuli berehat secara rasmi.

keterlaluan ayat aku tu? so what? memang betul apa, kuli seperti kita yang dibayar gaji untuk bekerja akan dikerjakan secukupnya dan diberi cuti umum sehari dalam setahun untuk menunjukkan kita dihargai. sehari dalam setahun sahaja!. kalau bekerja 35 tahun, cuma 35 kali kita akan diberi cuti untuk mengembangkan bontot yg menyatakan kita dihargai. majikan pula merayakan setiap hari.heh!!

pun begitu, kita masih perlu bersyukur sebab masih diberi peluang bekerja dan dibayar gaji. bayangkan kalau kita tak mampu menjadi majikan, dan tidak bekerja, lagi terukkan. teruk juga kalau bekerja dan tidak dibayar gaji. jadi usaha gomen memberi satu hari untuk meraikan kuli seperti kita patut dihargai. kalau kerja, yg ada overtime tu akan seronok dibayar lebih. yg tak bekerja tu akan ada masa bersama keluarga atau yg tersayang.

rasanya bagi hari buruh tahun ini yang paling seronok adalah pengawal2 keselamatan. ye lah gaji mereka akan dinaikkan pada rm700 sebagai gaji minimum mulai june 2010. aku tumpang bangga. ye lah, bila baca akhbar tengok berita ada pengawal keselamatan dibunuh dalam rompakan, terasa kesian betul. dah la rata2 tua2, bila kena rompak tu teruk benar mereka diperlakuakan sampai ada ditembak mati atau dijerut. gaji dah la tak seberapa, perlindungan insurans aku tak pasti berapa banyak, seringkali kena kerja sampai 12 ke 24 jam untuk gaji sekitar rm800 sebulan. lagi sedih rata2 syarikat mereka jenis celaka tak carum kwsp walaupun caruman itu dipotong dari pekerja setiap bulan. bukan semua la, tapi memang ada, dan banyak. berboraklah dengan mana2 pengawal keselamatan berhampiran kamu. aku percaya kamu semua akan dengar tentang dunia gelap syarikat kawalan keselamatan. kalau korang rasa syarikat2 bayar ciput hingga gaji pengawal keselamatan juga bayar ciput pada pengawal mereka, kamu silap! kalau ciput, tak delah syarikat keselamatan terlalu banyak dipasaran.

oklah, dah gomen bagi cuti umum untuk raikan. jomlah kita raikan. Selamat hari buruh kepada semua. moga hari2 kedepan kita lebih beruntung dengan jaminan kerja berterusan, jaminan keselamatan ditempat kerja, jaminan faedah2 kerja, jaminan peningkatan kerjaya dan jaminan2 lain yg setaraf.

3 comments:

Abang Long said...

Selamat Hari Bos ! :)

Bila sebut hari buruh, teringat pada lambang SEORANG BURUH SEDANG MENGETUK BESI dalam iklan minyak masak.

Lowongan kerja said...

selamat hari buruh 2010.. mari tingkatkan kesejahteraan para pekerja kita..cari di lowongan kerja sekarang juga bagi pencari kerja

sayangsayangibu said...

'buruh penggerak negara'

selamat hari pekerja