Sunday, April 18, 2010

Penjual Nangka; Upahnya lebih dari gaji pegawai

hari ni cam biasa hari bermalas-malasan dan bersama keluarga. tapi nak kata aku jadi malas dan lepak2 goyang kaki kat rumah tu tak betul jugak. selain melayan kerenah anak2, rutin hari ahad memandikan boboy the hamster, cuci akuarium, membeli barangan dapur, mengurus tempahan business kecil2an aku dan sebagainya. meniaga ape? ala bisness kecik2 aje. setakat nak beli jajan anak2.

cam biasa jugak, lepas makan tengahari tadi bawa keluarga jalan2. saje pusing2. nak ternampak jugak gerai2 ditepi2 jalan. antara gerai yg kami selalu singgah ialah gerai nangka. nangka ni memang sedap dimakan begitu saje. sesekali wife akan buat pengat nangka.

sesekali wife aku tengok cam kesian je dengan penjual nangka tu sebab terpaksa berniaga di tepi jalan untuk sesuap nasi. dan, aku cam biasa menceritakan kisah sepenuhnya.

aku dulu banyak kali jugak terlalu kesian kepada peniaga2 tepi jalan ni dan hingga pernah berbelanja diluar keperluan dengan membeli lebih banyak dengan niat membantu peniaga tersebut. tapi atas beberapa inisiatif aku bertanya dan bermanis mulut, rupanya aku silap. tak keterlaluan kalau mungkin pendapatan mereka lebih mahal dari gaji aku.

macam mana aku tau? begini, suatu masa beberapa minggu lepas aku membeli nagka ditempat kegemaran aku. dan aku tengok peniaganya lain. lantas aku bertanya

aku : kak baru meniaga sini ke?
akak nangka : takde lah. dah 3 tahun dik.
aku : rasanya kalau saya datang sini orang lain, budak lelaki.
akak nangka : o... tu anak2 akak la.
aku : tapi saya tak pernah nampak akak, memang anak akak je ke meniaga sini?
akak nangka : biasa memang dia yg jaga sini, akak jaga kat T**T, suami akak kat T**T, anak perempuan akak pulak kat T**T.
aku : woi... banyaknya tempat
akak nangka : ada 5 tempat dik, cari rezeki begitulah.
aku : oklah tu kak, semua tempat dekat2 je
akak nangka : akak bukan orang sini, akak ulang alik dari kajang.
aku : kajang? jauh tu kak.
akak nangka : suami akak turunkan akak kat sini, pastu petang nanti datang ambik la.
aku : ok lah kak.

camaner kisah aku tu, percaya tak? kalau tak percaya korang buatlah siasatan csi sendiri.

kisah ni bukan bermaksud aku nak suruh korang jngan beli nangka kat mana2 peniaga, atau percaya bahaya semua peniaga boleh buat duit. mmg ada peniaga yg setakat cukup2 makan je.

moral of the story :
1) nangka masak memang sedap dimakan begitu sahaja.
2) nangka juga boleh dibuat pengat nangka.
3) penjual nangka juga mampu beranak ramai.
4) walaupun tinggal dikajang yg terkenal dengan sate kajang, masih ada penduduknya yang reti berniaga nangka.
5) jangan berlagak hebat dengan pengjual nangka kalau setakat kerja makan gaji, pendapatann mereka may be buleh bayar gaji kita sebulan untuk jadi pembantu mereka.

1 comment:

Mak Su said...

moga rezeki kita sentiasa diberkahiNya :)