Tuesday, April 6, 2010

Pecah Tabung Anak

err.... bunyi cam dah desperado kan? yup aku memang minat desperado. lakonan antonio benderas memang hebat. lagi buat mata aku tak berkelip dan air liur tak berhenti meleleh ialah keseksian salma hayek. eee... geram betul!

opss... dah terlebih pulak. cerita pasal pecah tabung anak tu memang ia kisah benar aku semalam (5/4/10). since semalam aku cuti mengantor luqman ke klinik kerana dah nak selsema. klinik kegemaran kami sekeluarga cam biasa klinik nor azian di taman sri andalas. so, aku ambik cuti sehari, cuti banyak lagi. balik klinik cam biasa duit2 syiling tu aku bagi kat anak2 untuk simpan dalam tabung mereka. tapi anak2 kata tabung dah penuh. ye la dah berat la..

apa lagi, pecahkan la tabung tu. oh ya, untuk tabung anak2 ni aku lebih suka tabung seramik yg ada bentuk binatang dan buah. lubang masuk duit sempit, so susah aku nak korek tabung anak kalau kesempitan duit. opsss!!

dah pecahkan dua2 tabung, wife dengan rajinnya mengira satu2. aku malas, aku layan boboy the hamster je. dah banyak kali pecah tabung, bawa je ke bank dan pekerja bank akan kira. senang!

macam aku dah bagitau, aku bawa kedua2 buntil duit yang wife aku dah asingkan. satu buntil dari tabung luqman, dan satu buntil lagi dari tabung pika. aku cam biasa tak mau tau duit sape banyak. aku bawa ke bank berhampiran dan minta mereka kira syiling tersebut. arahan biasa "campur kedua2 bekas syiling tu dan bahagi dua". setelah mendengar bunyi mesin pengiran duit syiling tu membuat bising membuat kiraannya dan berulang2 kali pegawai tu masukkan duit yg reject ke dlm mesin.

dah asyik2 ada yg tidak dapat dikira, aku minta pegawai tu stop kira. ye lah, ramai orang lain menunggu kat luar. selepas dikira dapatlah setiap orang rm67.40. tak banyak, tapi ok lah buat menyemai tabiat menabung mereka. tabung tu aku start 01/01/2010. duit tabungan tu pulak adalah duit lebihan aku berbelanja setiap hari. setiap kali membeli jika ada syiling aku tak akan belanjakan, aku bagi kat anak2 suruh tabungkan. duit tabungan tu pulak aku akan masukkan ke dalam akaun simpanan mereka. oklah, buat tambahan tabungan selain simpanan untuk mereka setiap bulan.

berbalik pasal duit yg direject mesin pengira tu, banyak jugak. dan macam biasa sebab untuk reject may be duit palsu. duit yg direject tu pulak duit 50 sen, banyak tu. rugi beb kalau betul ia duit palsu. memang tak dapat dinafikan duit 50 sen banyak dipalsukan. cuma agak sukar nak kenal ia tulen atau palsu. macam kebanyakkan wanita jugak. dah banyak kali kita lihat sekarang, nampak ayu gile, dada pergh, bumber sporty, tapi rupanya jantan. eee.... nak lawan pedang ke hape!

5 comments:

Papa-Itam said...

macam cerita pandang belakang la pulak~~yang tak tahan tu lubang sempit biar susah nak korek...hahaha

salam dah lama tak ke sini..

twoie said...

hai uncle..

nickname kte da tukar..
skang name AFE plak..

duit tabung sy hlg...
huhu...

secangkir madu merah said...

mengajar anak menabung memang baik...tapi jangan anak menabung ayah pulak yg tukang korek tabung....

salam...

umi ameer said...

bagusnyaaa...
seronoklah budak2 tu ye?
ke bapak dia yg lebih seronok?

hai said...

salam,
teringat zaman kecik2 dulu,mak suka menabung...dan ajak kitorang menabung sama...duit tu nanti,masukkan dlm buku bank, di pos bergerak yang dtg 2 kali sebulan kat sekolah!!