Thursday, August 28, 2008

Selamat Hari Kemerdekaan Ke 51


Gambar : Bendera Malaysia (jalur Gemilang). Ehsan Jabatan Penerangan Malaysia

Hari Kebangsaan iaitu hari yang membebaskan negara kita dari penjajahan akan berlangsung pada 31/08/2008, iaitu 3 hari saja lagi. Pada pemerhatian aku sepanjang aku melalui kota2 besar seperti Kuala Lumpur, Kuantan, hingga ke Jerantut Pahang; aku tak nampak kemeriahan kibaran bendera Malaysia.

Aku yakin ramai dari kita tak ada feel langsung nak sambut merdeka tahun ni. Berbanding tahun lepas yang kempen kibarkan jalur gemilang dibuat secara mewah, tahun ni amat menyedihkan. Aku yakin bendera parti2 politik di permatang pauh baru2 ini jauh lebih banyak dari semua bendera jalur gemilang diseluruh Malaysia.

Salah siapa?
pertama ialah salah diri sendiri kerana dah hilang sifat sayangkan negara kita. kita lebih sayang parti dari negara. Melayu sama Melayu bergaduh, Melayu dengan bukan Melayu bergaduh; dan ada orang yg tukang sorak. Biarkan-biarkan!

kedua ialah kerajaan yang pelupa. mereka lupa sambutan tahun ini adalah sama penting dengan sambutan kemerdekaan yang ke 50 seperti tahun lepas. malah aku rasa kita patut sambut macam mana orang dulu2 sambut masa pada 31/08/1957. Mereka berarak, mereka bersiap awal pagi, mereka tinggalkan kerja untuk menyambutnya. aku tak nampak iklan2 dari kerajaan kat tv suruh rakyat sambut. kerajaan pusat buat ape? kerajaan negeri buat ape? dan kerajaan tempatan buat ape?

Ketiga sebab semangat nasionalisme kita dah mati. kita merdeka dengan rundingan, dengan kebijakan pemimpin kita. dan kita terlalu cepat lupa. Alangkah baiknya kalau kita merdeka seperti Indonesia; bermandi darah dan air mata. dan sambutan mereka adalah gilang gemilang. Tanyalah anak2 muda kita tentang hari kebangsaan, aku yakin ini jawapan mereka :-
1) Hari cuti public holiday la.
2) Tak perlu kerja, boleh jalan2.
3) Aku mesti buat overtime, buleh dapat double atau tripe pay tu. boleh buat belanja raya nanti.
4) Lepak kat rumah tengok tv.
5) Ada konsert. boleh tengok artis pakai seksi joget2.
6) Best. mak ayah tak kisah balik lambat. lagipun cuti. kita boleh tengok orang merempit. kalau tak balikpun mak tak kisah. abang bohjan kata boleh tidur kat rumah dia. sarah, ogy, peah pun biasa join tido kat situ juga. kita boleh berpesta. kedai 7-11 pun tak jauh. kami amalkan seks selamat tau.
7) Boleh gi dating ngan pakwe kat shopping complex.
8) Boleh tidur lewat, bangun pun lewat. mak ayah mesti tak marah. mak ayah pun biasanya bangun lewat jugak.
9) Boleh balik kampung sebab cuti panjang. Dah lama tak tengok mak ayah di kampung. rasanya dah 11 tahun tak balik kampung.
10) Kitaorang nak picnic kat sungai Congkak. Semua keluarga cuti, best la picnic ramai2. kitaorang nak buat bbq ayam. malam tadi dah marinade kan ayam2 tu. best tau!

Tapi nak salahkan mereka tak boleh sebab itu dah jadi budaya kita. kita tak hormati hari kebangsaan kita, nak hormat bendera jalur gemilang jauh sekali la. Aku berani katakan bahawa orang tak heran kalau kita kibar bendera sempena hari merdeka atau tidak. tak de siapa heran kalau bendera yg dikibarkan kat pejabat atau mana2 dah buruk atau koyak rabak. tak siapa heran kalau lepas sambutan hari kebangsaan bendera dibuang merata2 dan dipijak2 oleh orang ramai.

Tak perlu tengok jauh2. aku tengok diri aku sendiri. Aku biasanya tiap2 tahun tanpa gagal akan meletakkan bendera Malaysia kat kereta aku sejak awal bulan Ogos. tapi sehingga hari ini aku masih belum beli lagi bendera untuk tujuan itu. Kenapa? mungkin aku bosan dengan cara kerajaan mentadbir negara yang menyusahkan rakyat marhaen macam aku. suka2 hati naikan harga, suka2 hati buat itu dan ini.

Aku tau cara aku salah, tapi aku tak sanggup pulak nak kibarkan bendera Malaysia secara terbalik seperti disarankan oleh rakan blogger yang namanya dah famous diperkatakan tu. dari segi undang2 aku tak mau komen. itu kerja pihak berkuasa. aku tak mau cakap cari segi moral, itu hak mereka dengan negara. cuma aku tak kan buat begitu. pada aku dengan buat begitu aku bukan boikot atau protes kerajaan sekarang tapi aku ibarat kencing di atas pusara2 pejuang kemerdekaan lampau.

Insyallah balik hari ni aku akan gagahkan diri aku ke pasaraya terdekat dan membeli bendera untuk kereta dan rumah aku.

dikesempatan ini aku nak zahirkan ucapan terima kasih aku pada mereka2 yang berjuang untuk kemerdekaan ini. Nama2 seperti mat kilau, tok janggut, datuk maharaja lela, si pitum, datuk bahaman, tok gajah indera rasul, mat salleh, abdul rahman limbung dan lain2 aku akan selalu kenang dan ceritakan kepada anak2 aku supaya mereka ada semangat nasionalisme mereka. dan doakan akan sentiasa berada dalam lindungan Allah dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman. nama2 ahli politik yang diketuai oleh tunku abdul rahman putra al haj, tun hussein onn dan sebagainya akan aku kenag sebagai pejuang negarabangsa, bukan seperti ahli politik sekarang yang kebanyakannya berjuang untuk poket dan tembolok mereka sendiri.

Selamat Hari Kemerdekaan ke 51.

Daulat Tuanku!

12 comments:

@LiYaNNuaR said...

sgt tharu aku membacanya, beb! ok la... moh kita g beli Jalur Gemilang... aku pun nak taruk kat keta aku... huwaaaaaa...

marinahunny said...

thn ni xde upacara utk smbutan bulan kemerdekaan sbb nk cut cost ke..?? so secara x langsung semangat rakyat nye utk menyambut kemerdekaan hanya nyawa2 ikan...promosi pun x sebanyak mana..entah lah..............

izman said...

@liyannuar,
jom la kita pakat beli bendera ye. akupun insaf gak ni.

izman said...

marinahunny,
tu aku pelik, sunyi sepi je. kos dah habis kat permatang pauh kot.

muadzlife said...

saya setuju..mmg generasi kita dah mati semangat nasionalisme

izman said...

muadzlife,
so, camner nak hidupkan balik nasionalisme tu?

marinahunny said...

ohoho..mungkin jg..diorang smbut merdeka kat permatang pauh..kat sana kan bnyak giler bendera...muahhaha

izman said...

marinahunny,
aku rasa ada puak nak sambut merdeka ngan bendera parti kot.

Mak Su said...

maksu nampak tulisan marinade ayam jer... ahaks

izman said...

mak su,
la... itulah point yg terpenting. teringin makan marinade ayam sebelum start pose ni. mak su ni terer la.

cendawanintim said...

asal aku tak nampak tulisan yang marinate ayam tu erk

pesal erk???pesal????

pape pon, salam kemerdekaan dari aku yang selalu ko anggap best nih..!larikkkkssssss

izman said...

cendawanintim,
bila pulak aku anggap ko best? the best sebenarnya!

marinade ayam tu aku akan crita entry akan datang la... sempena buka posa.

salam merdeka.