Thursday, August 14, 2008

Sedih ramai berhenti kerja

semenjak duamenjak ni, tahap motivasi aku agak low. ini berikutan ramai kawan2 rapat mula menyerahkan surat perletakan jawatan. rata2 dapat kerja disyarikat lagi baguss termasuk proton dan drb group.

pada aku ebagai HR aku accept resignation letter dan discuss with GM atau Executive Director (ED). kalau diorang ok, aku pun ok la. just kira leave diorang dan prepare acceptance of resignation.

Cuma yg sedih member2 yg berhenti ni yg dah lama kenal. Kami sama2 berhijrah ke syarikat sekarang dari syarikat APM. kalau nak kira owner syarikat, syarikat dulu dan sekarang adalah owner dari keluarga yang sama; keluarga TAN yang mengasaskan Tan Chong Group. yang bezakan ialah dari group yang berbeza dan pengurusan berbeza. antaranya ialah Tan Chong Group, APM Group, Warisan TanChong Group dan Wawasan TKH Group. kalau selidik punya selidik, tuan punya syarikat2 berkenaan adalah dari satu family dan saling berkaitan.

sebagai HR dan seorang manusia, aku respect hak setiap orang. nak berhenti atau nak bekerja adalah hak milik setiap insan (macam iklan kosmetik pulak). hak HR dan syarikat ialah menerima bekerja dan membuang kerja jika ada masalah. So, kawan2 nak berhenti untuk kerja lebih baik, redhakanlah.

Takat nak minum2, bila2 pun boleh. Walaupun syarikat aku tak suka aku jumpa kawan2 yang dah resign, aku jumpa jugak. pernah aku ditegus oleh top management kerana sering jumpa kawan2 yg dah resign. aku selamba cakap "We are freinds, and resigning not stop our friendship. I'm professional and i meet them after working hours". Yg aku benci ialah ada 'kawan' yang bangsat yang maklumkan kepada bosses aku jumpa org yg dah berhenti. Bastard betul! manusia pembodek tahap tapir ni pun ada.

Mereka dah, aku?????

2 comments:

cendawanintim said...

aku dah jemu ngan orang bastard nih...

izman said...

cendawanintim,
kita kena akui manusia camni byk dlm dunia dan amat menyusahkan.