Wednesday, August 6, 2008

Nilai 3 lagi, Jalan2 lagi......

Sabtu Minggu sebelumnya, akak aku datang rumah ajak gi Nilai 3 untuk shopping. Minggu lepas adik aku pulak datang ajak gi nilai 3. so dua mingu turut2 aku gi nilai 3 sebagai penaja kenderaan dan penunjuk arah merangkap pemandu pelancong.
Adik aku sekeluarga tiba kat rumah aku jam 1130mlm. Then, kami gi cari durian. dapat la tapi x sedap.

Sabtu (02/08/2008) awal2 pagi dah gerak gi nilai 3. sampai sana masih awal so selesa sikit nak jalan2. kali ni aku bawa ke kedai yg aku belum sampai lagi. wife adik aku berkenan dengan tikar buluh yg aku dan kakak aku beli. banyak jugak la kedai kami redah. Namun kami tak se'excited' adik aku dan wife nya.

Adik aku beli tikar buluh 3 bidang. pakaian, kain2, jam berukir ayat quran dan mcm2 lagi. Wife aku tambah beli kain pasang, pakaian anak2. Pika dapat tudung baru dan mainan. Luqman dapat kereta remote control. dah masukkan barang nak balik, luqman mintak jam tangan. Sebab dia dah lama mintak dan harga jam tangan budak gambar kartun jenama cap ayam dalam rm5.00 je. aku beli je la. Seronok bukan main. hari2 pakai jam walaupun tak tau pukul berapa.

Balik dari nilai 3, adik aku mintak carikan tempat tuning kereta sebab kereta dia yg katanya agak semput. nasib baik ada lagi workshop yg masih bukak. lepas tu kami cari durian D24. beli 3 bijik. then gi area round about kg jawa cari tembikai, belasah 2 bijik untuk mkn malam. Lps makan, adik aku ajak gi jusco bukit tinggi.



Kebetulan masa kami kat sana ada persembahan artis astro untuk gempak selebriti astro. artis2 manalah aku kenal sangat. Yg aku kenal cuma pemenang kedua raja lawak musim kedua je. nama sape tah, along kot. Wife aku kenal la artis2.


Hari Ahad (3/8/08) adik aku masih x puas shopping. dia ajak gi sogo. so kami parking kat terminal lrt gombak.
senang dia nak balik. kalau masuk dalam town dia sesat, payah aku. kami naik lrt menghala ke masjid jamek. dari masjid jamek kami naik star menuju ke stesen bandaraya.

Sogo tgh sale gile. Aku x shopping pun. sekadar pemandu pelancong dan tukang jaga anak2 saudara sementara makbapak diorang shopping. hati nak shopping tapi dah tak de budget. sendiri mau ingat la kredit card pakai di singapore bulan lepas nak kena bayar. adik aku pulak nak menikah tengah bulan ni... semua itu duit!.

Dalam seronok window shopping, anak2 aku kelaparan. so turun tingkat bwh sogo beli roti. luqman standard dia mesti nak air marigold atau vitagen. lepak la luar sogo jamu anak2 roti dan air marigold apple. Lepas selesai, kami bertolak balik guna lrt dari stesen bandaraya. Sampai stesen masjid jamek, perut dah asyik berdangdut tak mau berhenti. so kami singgah makan kat McD tepi stesen lrt tu. adik aku nak cuba burger king tapi aku kureng minat. untuk keluarga aku, kami balun double cheese burger set sorang satu, nugget 6 pieces, bubur ayam besar punya. Sori sebab lapar, lepas makan baru ambik gambar.

lepas kenyang, kami ber'lrt' nak balik ke stesen lrt putra terminal gombak. mak aik! ramainya manusia sedang berbaris beli tiket kat kaunter. hasil risikan adalah disebabkan kaunter tiket elektronik tak berfungsi. aku tengok byk yg rosak dari yg boleh pakai. Kat ruang menunggu, manusia berbaris panjang. Aku bukan selalu naik lrt, 4 bulan sekali pun mungkin payah. tapi aku rasa tahap lrt kita ialah tahap cap ayam. lembab, panas, rimas dan tak tepati masa. berbanding mrt di singapura (kat negara lain aku tak pernah naik, so aku tak leh compare), lrt kita nampak koman (teruk) sangat. soal harga yg agak mahal, tiket yg lusuh, mutu mesin tiket yg lembab nak mampos, ketepatan masa tahap kambing, ruang menunggu lrt yg suram dan panas mcm sauna, suasana panas dalam lrt. tahap prihatin org malaysia nak bagi tempat duduk pada perempuan mengandung, orang tua, ibu dengan anak kecik memang tahap sial. cakap macam kasar tapi itulah realiti yg aku alami sendiri masa ber'lrt' hari ahad tu. wife aku ngan anak kecil sorang pun tak heran, ada sorang pompuan buta naik semua pakat jeling je. nasib baik lepas 2-3 stesen ada tempat kosong baru ada yg pimpin dia bagi duduk. itupun orang cina. org melayu yg berdiri dekat sebelah dia buat bodo je. bagi aku yg jarang2 naik lrt mmg tak de masalah nak dokong anak gilir2 ngan wife, tapi kesianlah sikit pada org2 tua dan warga istimewa. yg lagi mangkuk ada penumpang sempurna dan sihat duduk kat kerusi utk warga mengandung dan istimewa dan jeling je pd yg memerlukan.

sampai kat hentian putra, kami berkereta ke haluan masing2. adik aku balik semula ke kuantan, pahang. dan aku menghala ke klang, selangor. dalam kereta anak2 terus lena. may be akibat kepenatan dan kepanasan dlm lrt. lagi seronok tidur sebab perut kenyang dan dapat pula susu.

Sekian.

4 comments:

cendawanintim said...

jalan sakan ko yer, baru dapat gaji kann, harusssss...

memang sian kalu naik lrt orang lam tuh buat derk jer pd yang memerlukan...tensen nak mampos....

dulu keje aku ler naik lrt masa lepak kl, masa kakak aku menyewa kat flat bandar baru sentul tuh, ari2 pi sogo..hiks

izman said...

cendawanintim,
budi bahasa org malaysia msh ditakuk lama.

ikut aku mmg malas gi KL semata2 utk shopping, kemampuan aku setakat beli barang2 kat klang/shah alam je.

Mak Su said...

errr, kenapa artis tak kenal mak su ek?

izman said...

mak su,
ha.3x. sama lah kita. kita x kenal diorang, diorang langsung x kenal kita.