Saturday, August 30, 2008

Bendera Malaysia, Utusan dan Sejarah Bendera


Sebagaiman aku katakan, akhirnya aku telah belikan diri aku sendiri bendera Malaysia atau Jalur Gemilang untuk dilekatkan di kereta. murah je harga bendera tu, cuma RM0.75 sahaja. Aku malu sendiri masa beli bendera tu tentang betapa kedekutnya aku dan tak menghargai bendera yg memayungi aku sejak aku lahir. Mungkin benar kata Tun Dr M " Melayu Mudah Lupa". aku lupa dengan mahalnya erti kemerdekaan kerana aku tak pernah hadapi kesusahan zaman portugis, zaman british, jepun, komunis. Argh! Aku anak merdeka (Sombongnya, mungkin aku dan lain2 lupa penjajahan bentuk baru sudah menguasai Malaysia).

Aku tak dapat membayangkan orang dulu2 merasa mahalnya makanan seperti nasi kerana ubi kayu adalah makanan ruji mereka. Sedangkan aku 2-3 kali sehari makan nasi dan berfikir mahalnya nak beli ubi kayu kat pasaraya bila teringin makan ubi kayu cicah kelapa. Anak2 aku sendiri tak suka makan ubi kayu rebus yg dihidangkan. mereka lebih suka makan jelly cup, makanan ringan, air marigold, vitagen, solivite dan sebagainya dah jadi makanan ruji mereka. salah siapa? salah aku sebagai bapa merdeka. sebulan sekali anak2 akan mula bertanya bila nak makan KFC atau pizza. perut mereka dah dijajah oleh makanan barat, aku yg ajar.



Esok dah 31/08/2008, aku biasanya tak sambut kat mana2. Akupun sama macam watak2 dalam entry aku yang lepas. Layan anak2 saat detik 12 malam didepan tv sambil pekik merdeka. esok pagi2 aku akan bangun tengok perarakan hari kebangsaan kat tv. memandangkan esok tak tau apa aktiviti, aku dah beli beberapa majalah untuk dibaca kat rumah. seperti biasa wife aku nak majalah masakan dia, aku sudah semestinya majalah gila-gila dan mastika. semuanya untuk keluaran bulan September 2008. Anak2 macam biasa dapat colouring book.



Oh ya! beli surat khabar hari ni tebal semacam. biasalah rumusan budget 2009. budget biasanya aku tak ambik port sangat. sikit sangat yg kena pada aku pekerja swasta. bonus, insentif dan apa ke benda yg lain adalah untuk gomen dan golongan sasar. orang macam aku kena kerja kuat untuk dapat duit. tapi baca juga semuanya untuk pengetahuan am. pada aku budget ni lebih kepada gula2 politik untuk orang sabah dan sarawak.

cuma yang aku suka ialah adanya sejarah bendera2 dalam surat khabar utusan Malaysia. rasanya ini kali pertama dikeluarkan seingat aku. sangat informatif dan menarik. aku tak tau tentang surat khabar lain sebab aku cuma baca utusan dan the star sahaja. aku rasa menda2 ni lah yg patut di tulis dalam buku2 sejarah disekolah2 di MAlaysia. ni tak, naik biol kita nak belajar sejarah china, india, dan sebagainya. sejarah memang untuk kita insaf dan jangan diulangi tapi sejarah kita nak buat apa, campak kat longkang? kalau kementerian pelajaran suka sangat sejarah luar, aku cadangkan kita buat sejarah bangladesh, nepal, pakistan, indonesia, filipina diadakan sebab kita boleh faham sejarah maid kita, rakan sekerja kita yg berasal dari negera2 tersebut.

Sekali lagi "SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN YANG KE 51"

DIRGAHAYU MALAYSIA DAN DAULAT TUANKU.

6 comments:

kuchalana said...

selamat berpuasa bro..

Smoga kita dapat beramal seperti kita tidak akan bertemu ramadan akan datang...

:)

lily.lulu said...

selamat berpuasa bang
:)

izman said...

kuchalana,
trima kasih. moga amalan kita diberkati.

izman said...

lily.lulu,
trima kasih. moga ia menjadi amalan terbaik kita.

@LiYaNNuaR said...

beli berapa bro??? ade beli lebih tak, tulun pos sama sya yek... sya bolom beli lagi daaaaaaa... sebab sya x pegi kedai pun laaaaa... huwaaaaaaa...

izman said...

@liyannuar,
beli saje je. apsal tak cakap awal2, kalau tak boleh poskan.

kedekutnya nak beli bendera ko ni.....