Monday, June 13, 2011

Siapa Hero, Siapa Extra ?

dalam pekerjaan aku sebagai orang HR, mengurus kemalangan di tempat kerja juga adalah suatu yg rutin. bagaimanapun aku beruntung sebab syarikat aku kerja ni ada safety officer yang bertauliah yang dapat bekerjasama dengan HR.

minggu cuti sekolah baru2 ni, aku bercuti seminggu di pahang dan kelantan. pun begitu kerja di pejabat tidak melepaskan aku begitu sahaja. dalam dok syiok2 berjalan, bershopping di rantau panjang (kelantan), ada je telefon berbunyi. ada call la, ada sms la.... kekadang tu aku biarkan je. diorang ni manja sikit, terlebih sudah. padahal rata2 tau aku cuti, ada je nak tanya. aku dah kawin la.... (uweekkkk!)

kemalangan juga tidak mengenal masa. tak kira lah aku cuti atau kerja, kalau Tuhan dah tetapkan takdirnya, maka jadilah. dan kebetulan masa aku ke kelantan, ada kejadian kemalangan jalan raya melibatkan salah seorang pekerja tempat aku. kemalangan masa nak ke tempat kerja. kes polis, dan kes socso (perkeso).

dah menjadi suatu amalan di syarikat kami, semua kemalangan akan dimaklumkan kepada HR. sebab ia wajib dilaporkan. lagi satu sebab tokey syarikat memang mewajibkan aku untuk melapor terus kepada dia jika ada kemalangan melibatkan pekerja. even ketua jabatan berkaitan atau safety officer ada melapor kepada tokey kilang, aku sebagai staff HR wajib melapor kepadanya. kalau ada yg tidak dilapor atau lambat lapor, memang kena slumdunk la aku.

dalam kes kemalangan jalanraya berkenaan, safety officer iaitu saiful nizam terus memaklumkan kepada aku. aku bertanya serba ringkas berkaitan kejadian dan mangsa utk dilapor kepada tokey. maklumat lanjut aku serah pada saiful.

balik dari bercuti, pekerja berkaitan masih bercuti. aku memanggil beberapa orang yang tau mengenai kejadian. ya... si saiful ada buat kerja dia, tapi orang HR mana percaya orang, dia percaya pada diri sendiri je. heh!

macam2 versi cerita aku dengar. orang ni cerita bahawa dialah yang pertama di tempat kejadian. orang ni cakap dialah yang membantu mengalih mangsa ke tepi jalan sementara menunggu ambulan. ye... aku dengar semuanya. nak pergi melawat tapi dia dapatkan rawatan di kampung, so tunggu dia balik pandamaranlah baru melawat. kalau syarikat ada budget besar dan HR boleh melawat pesakit di mana2 dalam dunia ni, aku prefer siapa yang accident pergi bercuti sakit kat hawaii. dapatlah aku ke hawaii sama melawat pekerja yg sakit dan bertemu muka dengan kono si pelakon hawaii five o yang seksi tu.

selang beberapa hari selepas aku bertanya mengenai kes kemalangan pekerja terbabit, aku ada memaggil beberapa pekerja yang datang lewat. mentang2 aku cuti seminggu, suka hati mak tiri bapak dia je nak datang lewat. tiba2 ada seorang pekerja india lelaki (separuh lelaki sebenarnya) jumpa aku. belum aku tanya dia dah minta maaf sebab ada datang lewat. baru je aku nak jengil mata, dia beritahu dia lewat sebab dia membantu pekerja kilang kami yang terlibat dalam kemalangan jalan raya tempohhari.

errkk... aku mula confusius (apahal confusius pulak ni)confuse la... 2-3 orang yg beri keterangan masing2 menonjolkan diri sendiri jadi hero cerita tersebut. semua cerita hampir saling berkaitan tapi watak pekerja tamil ni tidak sekalipun disebut.

HR : awak cakap awak tolong pekerja kita kemalangan?
pekerja : ye. dia bawa motor depan saya. dia accident saya nampak. kemudian saya berhenti motor, tolong angkat dia sama orang ramai ke tepi.
HR : awak tolong angkat dia ke tepi jalan?
pekerja : ye, ada 2-3 orang melayu tolong. saya jugak tolong angkat.
HR : tapi saya dengar ada 2 supervisor kita tolong. awak tolong siapa?
pekerja : saya tolong itu orang accident la. kalau tak percaya, boleh telefon yang accident tu. atau tanya itu supervisor.
HR : awak dulu sampai, atau supervisor tu dulu sampai?
pekerja : mestilah saya sampai dulu, saya belakang dia masa accident.
HR : siapa tolong angkat? awak ke supervisor?
pekerja : saya dengan orang ramai la angkat. itu supervisor datang lambat, semua dah tunggu tepi baru dia sampai.
HR : siapa tunggu sampai ambulan sampai?
pekerja : sayu tunggu, itu 2 supervisor pun tunggu.
HR : awak tunggu sampai ambulans sampai?
pekerja : ye...
HR : kemudian?
pekerja : ambulan sampai, satu supervisor ikut ambulan, satu lagi pergi rumah itu orang cakap sama keluarga dia. saya balik kilang la, kerja.
HR : apa pasal awak punya nama takde orang cerita?
pekerja : betul, saya ada. sumpah!

untuk dapat lebih kepastian, aku panggil kedua2 supervisor dan pekerja india terbabit.

HR : masa kamu berdua cerita hari tu saya takde dengar pun cerita pasal dia ni ada masa accident? dia ada tak?
pekerja : ayo yo, jangan la cakap macam tu, saya ada.
supervisor 1 : he.he.... dia ada, dia yang sampai dulu.
HR : abis kenapa nama dia langsung takde disebut?
supervisor 2 : la saya cerita, saya cerita pasal saya je la. takkan saya nak cerita dia pulak.
HR : ish.ish.ish.... kurang2 kena la cakap yang ada jugak pekerja kita yang sama2 tolong. sekurang2nya saya takdelah potong gaji atau ambik tindakan disiplin sebab lewat masuk kerja.
supervisor 1 & 2 : (diam)
HR : (masih membebel kepada pekerja india) tu la kamu, lelaki tapi macam perempuan, macam mana mau jadi hero ini cerita. kamu patut jadi heroin la, pakai sari. dah... semua pergi kerja.

8 comments:

miss cloudy said...

ehehh.. menariks scene ni..tp biasalah kan.. yg pentingnyer diri sendiri...

marinahunny said...

salam izman, nak copy entry hari bapa tu blh tak? menarik sungguh kata2 papa tu..

izman said...

miss cloudy :
yup.... begitulah kehidupan.

izman said...

marinahunny :
nak kopi? nak teh pun bulehlah....

kalau ko rasa ia mampu mengesankan hati dan boleh jadi ikhtibar, ko ambiklah. aku cukup terharu. even itu adalah nasihat papa aku kepada aku adik beradik, tapi hakikatnya semua bapa juga begitu.

julietchun said...

ko jugak yg pening,:P

Wanpetunjuk said...

Hahaha....ada jugak ek mcm tuh. Tertarik sbb yg indian tuh sparuh lelaki (bagaimanalah ghupernye kan?).
Masing2 nak lepas diri.... :)

izman said...

julietchun :
biasalah.....

izman said...

wan mohd hidayat :
dia jenis lembut, he.he.he...