Monday, September 22, 2008

Majalah 3 & Masjid Sultan di Singapura

Macam biasa tiap2 hari sabtu aku akan layan majalah 3 di TV3. walaupun tibe berbayor ada, majalah 3 tetap dihati. kerana nurul syuhada? tak jugak walaupun aku suka tengok muka dia yg comel dan berlesung pipit tu (astarafirullah... sempat jugak menggatal tu..). aku suka majalah 3 dari zaman wan zaleha radzi, norzie pa' wan chik dan lain2 lagi. Yg utama selain pengacara yg comel ialah content rancangan tu yg menarik.

pada sabtu lepas (20/09/08), ia mengenai berpuasa di singapura. lebih spesifik suasana di area masjid sultan dan arab street. aku biasa je, tapi anak2 aku; luqman dan pika siap tunjuk kat tivi bila tv3 tunjuk tempat tersebut dah kami pernah sampai. kebetulan kami sekeluarga baru mengunjungi singapore pada bulan julai 2008, sempena perkahwinan kawan disana. Kunjungan ke Masjid Sultan sebenarnya tidak dirancang. kebetulan pada hari ke 3, iaitu hari terakhir di singapura, lepas check out hotel di geylang serai, masa masih panjang. dan kebetulan bas yg kami nak naik masih lambat. kebetulan masjid tersebut terletak tidak jauh dari hentian bas di Textile centre. setelah bertanya beberapa orang, Alhamdulillah masa sampai kat area masjid sultan. kebetulan azan zohor berkumandang dengan nyaring. aku minta ummi (istri aku da..) untuk tengokkan anak2 sementara aku solat berjemaah. Dalam hati aku bersyukur bahawa syiar Islam masih utuh di sini. Azan masih berkumandang dengan kuat walaupun singapore diperintah oleh bukan Islam.

Selepas solat, kami bersiar2 disekitar masjid sultan melihat istana kampung gelam yg terletak bersebelahan dengan masjid sultan. inilah benteng terakhir orang melayu dan akhirnya diambilalih kerajaan untuk dijadikan muzium (harap2 di Malaysia, raja2 melayu tak dijadikan begitu kelak). lama jugak kami di area istana tu, sambil berehat2. ini Diantara bangunan lama yg masih dijaga dikawasan masjid :-


dalam majalah 3 tu diceritakan juga psl kawasan utama melayu di singapura iaitu geylang serai. masa di singapura, kami menginap di hotel di geylang serai. kosnya lagi murah dan lebih selesa kerana majoriti penduduknya melayu. senang nak makan sebenarnya. cuma, geylang serai dianggap kawasan miskin dan kawasan pelacuran. betul ke tak aku tak pasti, tapi kehidupan malam dia mmg happening. sebelah hotel aku duduk tu penuh ngan pub. jam 6pm je, berduyun2 pompuan2 sampai dan air liur aku meleleh sampai basah baju (astarafirullah!). mau tidaknya, hampir semua pakai tutup sikit2 je, dah la saiz 33C. tu lah sebabnya, tiap kali malam aku nak keluar hotel nak ambik udara malam atau beli air kat 7-11 ke restoran, mesti wife nak ikut (wa... sedihnya). Alhamdulillah, terselamat iman aku dari digoda masa kat sana. Terima kasih ummi kerana selamatkan iman abang.

Selain attend majlis kenduri kawan aku kat area masjid al-falah dan gi kenduri di restoran garuda di tengah2 kota singapura. aku tak ingat tempat dia, tapi dekat2 orchard road la.. plan kami yg utama ialah bersuka ria di Sentosa Island. Hampir satu hari iaitu hari kedua, kami kat pulau sentosa tu. yg plg best disitu ialah underwaterworld dan dolphin park. budak2 memang seronak giler la. macam2 ada. Semasa kat singapore lebih kurang 300 keping gambar aku ambik. biasalah! ambik pakai digital camera, then masukkan dalam laptop. laptop aku usung merata2, best sebab hampir semua tempat aku connection internet, free je. sambil layan anak2 berehat aku bukak laptop la..

Ni antara gambar2 masa di sentosa island. nak masuk semua, menangis aku. 2-3 keping dah la yer. keseluruhannya trip tu best, rasa nak gi lagi sebab tak berkesempatan gi jurong bird park, muzium duit singapore, china town, little india dan lain2. yg tak bestnya duit dia mahal, setiap satu dollar singapura, duit malaysia ialah rm2.43.




13 comments:

marinahunny said...

smpat lg ko nk menggatal jln sorang2 ek..sib baik ummi nk ikut...muahahaha

izman said...

marinahunny,
gatai sikit je. ummipun satu, tak bagi peluang langsung. he.3x

cendawanintim said...

awal n3 dah mula nak menggatal yer...sama ar ngan aku, aku suka gak ngan majalah 3 nih...

malam ni citer house...ko nengok ke idak???

izman said...

cendawanintim,
sikit je. ko ni tax sporting la...

house? msti tgk, tapi dah separuh jalan biasanya. tgk ulangan la. terawih abis lewat, tak kan nak ponteng kot

Unknown said...

pegi singapore ujung tahun lagik besh tau...byk sgt sale...berbaloila jgk walaupun currency exchangenya tak besh...

thanks jln2 umah kite k

Unknown said...

ehh...lupe nak ckp...family kite serupa lah...kaki jalan...ekekke

izman said...

reena,
terima kasih buat lawatan balas. dtglah selalu.

ye.. kaki mmg buat berjalan (lawak pulak!). berjalan kalau ada daya dan duit. mmg ada hati nk gi lagi, tgh kumpul duit.

marinahunny said...

weii ko org ganu ke..???

Mak Su said...

s'pore? baru tertgk kat majalah3, happening gaks kat sana ek

izman said...

marinahunny,
separuh pahang, separuh teganu. sekarang jd org selangor.

emporium hock kee seng tu tempat aku keje dulu2, pasar payang & ladang tempat aku jalan2, stesen bas mpkt tempat dating. a&w bangunan permint tempat berboros dpt gaji, gong badak tempat tidur, pantai mengkabang telipot tempat berehat.

izman said...

mak su,
best giler. bawa anak2 gerenti best. hotel dia walaupun murah, tapi dah tahap 3 bintang sini. "segalanya ada di singapura, datanglah" (ishh.. mcm duta underwaterworld singapore pulak).

Nur a.k.a admansyah said...

I br lewat sehari singgah, dah berduyunx2 peminat ngko `serbu'! heh..heh..

aku pun tgk M3 tur.. tapi aku suke tang kelantan tu! fuhhh... jual pencicah (or colek) pun pndtn boleh cecah ribanX2X2! aku blk raye nanti... nak pi carik brg sebotol 2! surrllpp...

izman said...

nur a.k.a admansyah,
akupun suka juga colek. kalau malas beli je jenama zuza utk colek buah mangga. sedap gak.