Saturday, September 13, 2008

Kewajipan Membayar Zakat Fitrah

Puasa dah hampir separuh bulan, rasanya semua orang dah start projek buat kuih raya, tempah kuih kalau malas (macam aku), shopping baju raya, follow up baju di tempah dah siap ke belum, cari mercun (opss! salah disisi undang2 tau!), hias rumah dan sebagainya. Namun, satu menda yang kita jangan lupa iaitu bayar ZAKAT FITRAH.

Aku tak pasti kat mana sebenarnya kita mesti bayar zakat? di tempat kita cari makan atau kawasan kelahiran kita? Bagi aku, aku lebih selesa membayar zakat di negeri kelahiran aku; PAHANG. jadi setiap kali balik kampung untuk beraya, aku akan pastikan aku akan bayar zakat di Kampung batu Balai melalui amil yang ditauliahkan kerajaan Pahang. Pernah dulu, aku bayar zakat kat Selangor, tapi bila balik Pahang, aku bayar sekali lagi.

Tahun ni untuk negeri Pahang, kadarnya ialah RM7.30 seorang. bagi aku bayarannya ialah RM29.20 bagi bayaran zakat diri aku, ummi, luqman dan pika. biasanya untuk papa, mama dan adik2, papa aku akan bayar. Insyallah, tahun ni harap2 aku dapat bayarkan buat mereka.

Untuk cuti raya, awal2 aku dah siapkan jadual cuti. syarikat aku kerja pada masa ni production sangat tinggi, so kami akan hanya shutdown pada hari Jumaat (03/10/08). Itu dengan mengambil kira kalau hari raya pada 01-02/10/08. Ada juga meramalkan raya jatuh pada 30/09/08. pada aku secara peribadi, aku awal2 dah apply cuti. dan dah approved dah. start cuti mulai 29/09/08 hingga 05/10/08. so, ada masa nak buat last minute shopping. wife aku tak kerja, so kami boleh balik bila2 masa. yg penting, aku kena pstikan department aku siapkan gaji awal. benci betul, supervisor dan workers ada increment bulan ni, management staff macam aku tak dapat apa2. asyik kena double standard je, memang patut la ramai management staff berhenti.

untuk giliran balik kampung beraya, kali ni giliran rumah family aku. biasanya tiap2 kali raya memang rumah family aku. rumah family wife? tak kot. lagipun parents wife aku dah meninggal dunia, cuma tinggal adik beradik dia je. kalau dia nak stay kat rumah parent dia yang sekarang dihuni oleh adik lelaki dia, aku hantar la dia. bukan jauh. dalam 5 minit je. muah.3x. itulah bestnya kawin orang sekampung.

Tahun ni suasana pasti lebih meriah sebab semua adik beradik aku akan beraya di rumah papa aku. moksu dan poksu aku yg tinggal kat teganupun akan balik, seronoknya. dah lapa dia tak balik raya. kalau dia balik, anak2 mereka pasti ikut. Perh! meriah la raya ni. aku dan family moksu aku sangat rapat, masa aku duduk dan kerja kat teganu dulu aku doq rumah mereka. tentu banyak kuih dia bawak nanti termasuk kuih tat nenas kegemaran aku. moksu aku ni pembuat kuih frozen sepenuh masa seperti kuih batang keramat, samosa, karipap dan sebagainya. kuih2 ni dipasarkan secara tetap di pasaraya2 di area batu 6 dan kuala teganu, termasuk emporium hock kee seng (HKS) yang aku pernah keja dulu2.

so, jangan lupa bayar zakat ye.

2 comments:

maliksutanmuda said...

seronok kalu semua adik beradik balik beraya sama kan..

awie tahun nie adik yg bongsu jer tak dpat balik sebab menjaga keamanan negara di Sibu sana..huhu

pe pun, raya tetap raya, yg jauh tetap di hati...selamat berposa/

izman said...

awieworld,
mmg seronok kalau semua family dpt bersama. tp yg dh jg keselamatan negara atau btugas, kena fahami mereka.

selamat berpuasa