Thursday, September 3, 2015

You Jump, I Jump.

You jump, I jump.
Aku menatap penuh khusyuk video seorang mantan guru besar mengotakan janjinya untuk terjun tingkat 1 jika pelajar UPSRnya cemerlang.
aku hanya senyum bila ramainya penyokong beliau di alam siber.
"Janji ditepati, bukan dicapati".
"kepimpinan melalui teladan".
"Walk the talked".
"Guru besar yang berprinsip walaupun risikonya besar".
itu antara pujian terhadap mantan guru besar sekolah itu.
ya... aku tak kisahpun sebab bukan aku yang kena terjun. Full stop!
cuma, aku terdetik apakah yang difikirkan oleh guru besar itu semasa beliau mengucapkan janjinya dahulu?
cabaran untuk pelajar atau sekadar bergurau?
ya, barangkali beliau memang ikhlas dalam berjanji, kerana beliau tetap kotakan janjinya walaupun sudah bersara. sepatutnya beliau boleh sahaja bersara dengan aman. persetan dengan janji.
barangkali guru-guru dan murid yang dijanjikan itu sebenarnya sudah tidak peduli jika janji tidak dikota. atau sudah berbuih menasihatkan beliau agar tidak terjun, beliau bukan muda lagi. pinggang dan lututnya juga bukan segagah zaman beliau keluar maktab dahulu.
aku cuma minta agar kementerian pendidikan mengeluarkan garis panduan jelas kepada pendidik agar tidak berjanji yang 'kurang cerdik' kepada pelajar. ia ditakuti menjadi wabak didalam masyarakat.
sebelum ini kita dengar ada wanita ingin berlari bogel jika pasukan bolanya kalah. ada orang ingin merogol adik kandung sendiri jika seterunya menang perlawanan. ini semua wabak walaupun ia sekadar janji manis tak tertunai.
harap janganlah pula wabak ini berjangkit dikalangan guru yang menjadi tunggak masyarakat berilmu. yang bodoh-bodoh tu biarlah ahli politik kita sahaja yang cakap dan buat.
ditakuti, jika ada yang terikut, lepas ini ada guru yang janji lari pakai 'spender' keliling sekolah jika pelajarnya cemerlang spm. ada murid yang janji lari bogel keliling asrama jika lulus periksa. lebih parah ada murid yang terjun bangunan bila janji hidup bersama putus di tengah jalan.
heh.. politikus dan agamawan kitapun berjanji dan berbaiah, tapi mungkir. dan kita masih mengagungkannya.
Berjanji konon!

No comments: