Thursday, September 10, 2015

Putus Kerana Bawang

Putus kerana bawang.
Sambil bersandar kekenyangan selepas menikmati lamb chop di restoran FA di kompleks pkns shah alam, aku rasa membazir melihat coleslaw tak terusik.
Aku bukan jenis tak makan sayur, cuma bawang.
Ya, aku dengar ada yang mengata aku dengan sindiran belum pernah dengar ada orang mati makan bawang. Ya, kalau aku makan bawang, dan kau akan dengarlah!. Kau seronok?
Sejujurnya bukan aku minta tak boleh makan makan bawang. Sumpah! Aku pernah cuba makan dan natijahnya aku terbaring di pembaringan lesu tak bertenaga seperti superman terkena kriptonite.
Pernah suatu ketika seorang kekasih yang sangat aku sayangi ( baca : semua kekasih aku sayang) bertanya padaku ketika makan di restoran makanan segera.
"Betulkah orang bercinta sanggup redah lautan api untuk kekasihnya?", soalnya menggoda. Aku angguk.
"Kalau betul izz cintakan honey ( nota : aku ubah nama panggillan untuk jaga hati insan yang terlibat), buktikan! Cuba makan onion ring ni. Sekali gigit pun cukup", mintanya dalam nada mengghairahkan.
"Awak cakap apa ni? Kalau nak saya mati, letak je racun tikus dalam burger tu. Awak bukan tak tahu saya pantang makan bawang , lagi nak paksa".
"Jika bawang menjadi ukuran kesetiaan saya pada awak, kita putus", kataku tegas.
Si dia menangis tersedu-sedu, sedang aku terus menghabiskan burger dan air karbonat. Tak baik membazir, aku yang membayarnya tau.
Tamat.
Korang tanya betulke putus?
Memang putuslah.
Jangan cuba membawangkan cinta aku, aku tak sanggup.

No comments: