Tuesday, September 8, 2015

Doa-doa yang dimakbulkan.

Doa-doa yang dimakbulkan.
Aku membaca whatapp rakan sekampung yang memberitahu aku yang dia telah membeli buku aku, 'JANGAN SENTAP, OKEY!' setelah ternampak buku aku di kedai buku. dia mengaku tidak berapa minat buku, tapi terbeli juga buku aku. terima kasih atas sokongan, aku menghargainya.
dalam pada aku bersyukur dengan sokongan keluarga, rakan-rakan dan pembaca yang langsung tidak mengenali aku, aku percaya ia adalah rezeki daripada Allah.
bermula dari kosong, aku mula mencoret, dibukakan peluang berkarya untuk penerbitan oleh rakan-rakan yang baik hati. malah tidak keterlaluan jika aku katakan bahawa laluan ini dibuka hasil doa-doa orang-orang disekeliling aku.
ya, aku juga berdoa, tapi boleh jadi doa yang makbul itu datangnya dari rakan-rakan yang aku tidak kenali.
aku masih ingat, ketika aku baru pulang dari mengambil buku hasil karyaku buat kali pertama dari karangkraf, aku singgah minum di sebuah kedai makan. sedang menunggu roti canaiku sampai, seorang jurujual lelaki dalam usia 20an menghampiriku.
"Bang, bagi saya 5 minit bang. saya nak cerita mengenai produk saya ni", kata jurujual itu.
aku memandang wajahnya yang basah bermandi peluh.
"Berapa harga satu, saya beli", kata aku sambil menyeluk poket untuk membayarnya.
"biar saya terangkan dulu bang, nanti abang fikir nak beli ke tidak", katanya lagi.
Aku terus bertanya harga dan kemudian membayarnya. jurujual itu bertegas mahu terus bercerita mengenai kelebihan produk jualannya.
sebenarnya, aku tidak perlukan produk itu, tapi aku terasa ingin berkongsi kegembiraan aku dengan membeli produknya pula.
kerana dia bersungguh-sungguh, aku menyuruhnya duduk dan memaksanya memesan makanan jika ingin terus duduk bersamaku. dia akur. nasi ayam dan sirap ais menjadi pilihannya.
habis dia bercerita, aku menyuruhnya makan. sambil dia makan, seperti tabiat orang HR yang lain, aku pula bertanya pelbagai soalan mengenai kerjayanya.
dia bercerita mengenai hidupnya yang susah, merantau ke bandar mencari kerja tanpa bekalan apa-apa sijil. menjadi jurujual berasaskan komisen. jika terjual, dapatlah mereka Rm5 ringgit bagi setiap produk.
"Hari ini dah dapat berapa jualan?", soal aku lagi.
dia memandang wajahku dan kemudian air matanya meleleh. cepat-cepat di sapu air mata itu dengan lengan bajunya.
" sejak saya jadi jurujual 3 hari lepas, abanglah orang pertama beli. biasanya jika saya datang dekat, cepat-cepat orang halau saya. pagi tadi van syarikat letak saya dan 2 kawan saya kat kawasan sini, saya langsung tak dapat nak promosi, kena halau je. kata kami ganggu mereka nak makan."
" saya sendiri cuma makan roti 85 sen beli kat 7eleven je tadi". jelasnya lagi sambil mengelap air mata.
aku juga sebak, cepat-cepat aku menyuruhnya menghabiskan makanan sambil berpura-pura aku ada mesej yang perlu dijawab. aku tengok dia makan dengan berselera.
kami berbual-bual seketika sambil aku memberikannya nasihat dan beberapa tips ketika berurusan dengan orang ramai. seketika kemudian aku meminta diri untuk kembali ke pejabat.
dia menolak apabila aku hulurkan sedikit duit untuk belanja. "abang layan saya baik, abang belanja saya makan, dengar luahan saya, saya dah cukup berterima kasih. saya berdoa agar Allah makbulkan impian abang (baca : neelofa bukan impian aku, cuma khayalan. aku harap isteri aku faham).", katanya lagi.
aku sekadar mengaminkan doanya itu sambil tersenyum. sebelum berlalu, aku bersalam dengannya. segera dicium tangan aku. aku sekadar menepuk belakangnya dengan tangan kiriku.
di dalam kereta, aku menyeka air mata yang tadinya ku tahan.
semoga Allah merahmati dan memudahkan jalan buat anak muda itu.

No comments: