Wednesday, September 2, 2015

Kehilangan.

Kehilangan.
Semasa makan tengahari berjemaah bersama teman sepejabat tadi, sahabatku perasan ada pengunjung yang tertinggal beg sandang di kerusi bersebelahan.
dia mengomel betapa risaunya tuan punya beg jika tersedar kehilangan tersebut. aku memang tidak suka orang membebel semasa makan, jadi aku menempelaknya.
" Kalau nak cari siapa pemiliknya, cubalah buka. kami semua jadi saksi", kata aku. Dia enggan.
jadi aku menyuruhnya agar tinggalkan kepada pemilik gerai. jika tuan punya beg bertanya, mereka akan menyerahkannya.
Dia masih kurang senang dengan idea-ideaku. Malah menempelak aku yang kononnya tidak pernah merasa perasaan apabila kehilangan sesuatu.
Aku membangkangnya.
" Akupun pernah merasa kehilanganlah!. Dulu masa aku lepas exam STPM, aku kehilangan kekasih hati aku. Dia hilang selepas tahu aku ada skandal dengan budak form 3."
"Gila sedih aku masa tu. Aku terima surat kehilangannya masa aku 'offday' kerja di pasaraya di Kuala Terengganu. Aku termenung di tepi laut berhampiran pasar payang. Aku rasa nak nangis masa tu, tapi air mata aku tak keluar." kataku membela diri.
"Tu bukan kehilangan, itu namanya ditinggalkan kekasih sebab kau curang", katanya lagi dan disambut hilai ketawa teman-teman sepejabat yang lain.
Aku menahan diri dari marah akibat ditertawakan. Jagalah korang, nanti korang kena pecat, jangan cari aku.

No comments: