Monday, August 2, 2010

Terima Kasih Kerana Tak Bagi Kerja

Biasanya seseorang akan ucap terima kasih bila diberi sesuatu. tak kiralah diberi hadiah, perkhidmatan, pertolongan atau sebagainya. tapi amat ganjil jika ada seseorang mengucapkan terima kasih sebab tidak diberikan sesuatu itu.

ada beberapa kemungkinan untuk ucapan tanpa pertolongan tu, sama ada ucapan memerli atau memang jenis orang tu skru tercabut. tapi tak dinafikan ada juga orang yang semua benda dia akan ucap terima kasih, even orang berbuat tidak baik kepadanya. orang jenis ini aku gelarkan sebagai pelajar yang berpengetahuan tatarakyat yang tinggi.

berbalik pada tajuk aku tadi. kisah ni dah agak lama berlaku, dah beberapa kali bulan puasa rasanya. nama orang tu pun aku dah lupa, tapi aku nak namakan dia sebagai puan "annakovic" untuk lebih glamer setaraf dengan nama artis2 kita. heh, nama elok2, peegi tukar jadi nama jadi nama yang sebut pun rasa nak muntah.

perbualan ini terjadi disuatu tempat tanpa disengajakan. aku telah disapa oleh puan annakovic(puan anna):-

puan anna : err... ni encik izman kan?
izman : err... ye.
puan anna : tak cam saya? saya anna, annakovic!
izman : err... sorri, tak cam la.
puan anna : emmm, tau. saya pun tau en izman tentu dah tak cam saya.
izman : dulu kerja sekali dengan sayake?
puan anna : tak. tak sempat kerja dengan en izman. tapi en izman yang interview saya.
izman : oo... ye ke..
puan anna : itu lah, dah terjumpa ni, saya nak ucapkan banyak2 terima kasih pada en izman kerana tak ambik saya kerja dulu.
izman : err... ni ucapan ikhlas ke, perli ni?
puan anna : saya ikhlas. mula2 tu saya marah jugak sebab tak dapat kerja tu, siap sumpah2 en izman lagi. tapi kemudian saya cuba cari kerja lain.
izman : oo... saya interview ramai, tentulah tak semua dapat. kadang2 nasib!
puan anna : saya setuju. kerana tak dapat kerja tu, saya rasa nasib saya buruk sangat. ye lah syarikat tu kan dekat ngan rumah saya, jalan kaki je. pastu ada sedara mara saya kerja situ, benefit pun ok. dah en izman tak pilih saya, nak buat camaner.
izman : so, lepas tu dapat kerja mana?
puan anna : tu lah saya nak cerita ni. saya tekad cari kerja lain. alhamdulillah dapat walaupun agak jauh, dan gaji dia tak le besor mane.
izman : syukurlah.
puan anna : yg lagi bagus tu kan, saya kerja kena naik bas, kadang2 bas lambat. nasib baik ada satu orang tu tumpangkan saya. kemudian kami kawin. alhamdulillah, dah 2 anak dah, suami sayapun dah jadi manager sekarang. suami sayapun bagi galakan saya belajar, saya dah abis diploma, dah kerja pun.
izman : ye ke, baguslah.
puan anna : tu lah, tu yang saya niat, kalau terjumpa en izman suatu hari nanti, saya nak ucap terima kasih banyak2. kalau en izman ambik saya bekerja masa tu, mungkin sekarang saya masih jadi operator kilang lagi.
izman : syukurlah, kita berusaha, Allah jua yang mengatur rejeki.
puan anna : ok lah, en izman. nak shopping kejab, suami saya tentu tengah tunggu tu. ni card saya, kalau senang datanglah raya rumah nanti.
izman : Insyallah.

moral of the story :-
1) jangan menyumpah orang HR cam aku ni, berdosa. kalau ramai menyumpah, tak larat korang nak cari aku mintak maaf kat padang mahsyar nanti.
2) jangan marahkan takdir atas naasib buruk, mungkin Allah merencana nasib yang lebih baik untuk kita dikemudian hari.
3) terima kasih je? alang2 nak balas budi tu, hulur la kasut adidas ke, spender hush puppies ke, kek la bahome ke.



IZZI ADVERTIZZING---------------------------------------

3 comments:

marinahunny said...

hamboii..sempat lagi nk mintak hush puppies..hahaha

Cheritera Kami said...

sure abg mcm rasa terharu gak kan bl puan anna tu ucap terima kasih

Anonymous said...

haa...saya nak mintak.kerja dengan incik.izman lah..mana tahu kalau tak dpt kerja..dapat jodoh lak.haha