Monday, August 16, 2010

Kerjaya Paling Susah Ialah Menjadi Ibubapa

semalam, semasa menonton sebuah cerita orgputeh, aku terkesan dengan kata2 salah seorang dari mereka, "kerjaya yang paling susah ialah menjadi ibubapa".

setul ke susah nak jadi ibubapa. kalau difikirkan secara pendek akal, apa yang susahnya jadi ibubapa. cari pasangan berlainan jenis, berkahwwin, mengandung dan beranak. keluar je anak, secara automatik pasangan suamiisteri tersebut dianugerahkan pangkat 'ibubapa'. so, simple!

payah! apahal la korang kata susah. hari2 aku tengok berita, ramai benar anak2 dilahirkan dan dicampakkan ke longkang, tempat najis, tempat buang sampah dan sebagainya. itu secara pendek akal juga menunjukkan bahawa senang betul menjadi ibubapa. cuma, ibubapa jenis ini sesuai digelar ibubapa berhati setan. dah jahat tu jahat la, jangan la buang bayi tu dalam longkang. itu membunuh namanya. budak2 sekarang ni makin hari makin bodoh; dulu ramai jugak buang anak, tapi mereka letak kat masjid dan surau. mereka pandai, mereka letak masa orang nak gi sembahyang supaya anak2 yg tak berdosa itu segera dijumpai orang dan dapat dippelihara dengan selamat. sekarang? memang dihumban kemana2 dan berharap anjing memakan bayi itu dan menghapuskan bukti.

huh.....!

dalam menjadi ibubapa ni, pada aku agak sukar. nak beri makan pakai tu satu hal, nak mendidik mereka juga satu hal. budak2 jaman ini bukan macam jaman aku kecik2 dulu; jaman dah berubah.

anak2 kalau dijaga sangat; itu mengongkong katanya.
kalau tak dijaga; itu tidak mempedulikan mereka.

menjaga anak2 tu bukan setakat dari mereka lahir; ia sebenarnya melampaui tempoh masa itu. anak2 itu dijaga sejak mereka bula berbibit di rahim ibu lagi. ibubapa menjaga dan memenuhi keperluan si anak. ye lah, kena ambik suntikan itu dan ini. kena jaga pemakanan. kena jaga pemakaian. dan lain2. dah keluar si anak, kena berjaga malam mengurus susu dan lampin. nanti kena perhati mereka membesar, tumbuh gigi, bertatih, berjalan dan sebagainya.

bersekolah satu hal lagi. nak hantar ke sekolah mana? siapa yg bentuk anak tu nak jadi apa? jadi manusia atau jadi beruang. peranan daan keputusan ibubapa penting. duit tok sah cerita la. dengan pakaian, tambang, duit saku, buku, kelas tusyen, henset?, make up, dan sebagainya. kadang2 anak nak dating pun makbapak yg kena bayar.

dalam keluarga, menjadi ibubapa sangat susah, lebih2 lagi yg beranak ramai. kalau ditumpukan pada salah seorang anak, nanti dikatakan pilih kasih. anak emas ibu atau ayah. yang tak dipilih akan terasa menjadi anak pungut pulak.

peranan ibubapa tak terhenti bila anak2 habis belajar diuniversiti. ada yg masih bergantung pada ibubapa lepas belajar, emakayah tanggung cari kerja. dapat kerja dan bila gatal nak berlaki/berbini, ibubapa kena risik, pinang, mengurus kenduri dan sebagainya. dapat bini/laki, kadang2 ada ramai anak2 lupakan ibubapa. tapi peranan ibubapa tak habis disitu, masih memberi nasihat dan tunjukajar pada anak2 untuk berkeluarga. ye, ramai kata ibubapa menyusahkan kerana mencampuri urusan keluarga mereka. ye, kadang2. tapi ingat, tatkala rumahtangga musnah, atau anda dilanda musibah, nak dicampak kemana diri anda atau anak2 anda? nak duduk rumah anak yatim atau duduk bersama datuknenek mereka?

yang belum berkeluarga, aku yakin mereka belum dapat feeling kasih sayang seorang ayah dan ibu kepada anak2. pada aku secara peribadi, kadang2 tu ada jamuan makan ditempat high class dan tiba2 terlintas wajah anak2, tak lalu nak makan. dimemory box hanya fikir nak balik rumah jumpa anak2.

tapi, dengan sesusah itu peranan ibubapa; bila anak2 yag diasuh berjaya. dimanakah ibubapa mereka? yang bagus tu baguslah. tapi ada juga yang menjadikan ibubapa macam bola, dipindahkan dari rumah adik ini ke rumah kakak sana, tolak ke rumah abang dan sebagainya. lagi celaka, ada anak2 yang sanggup menghantar ibubapa mereka ke rumah orang2 tua atas alasan nyanyuk, membebankan, buang air merata2 dan sebagainya.

4 comments:

umi ameer said...

memang keje mendidik itu satu keje yg sangat susahhhh.. aku setuju!

secangkir madu merah said...

sangat susah utk menjadi ibu bapa yg berjaya mendidik anak2 yg dewasanya menjadi org2 yg berguna kepada kedua ibubapa dan pada dirinya sendiri...

selagi bernafas didikan keatas anak2 tidak akan berakhir sehingga kita menutup mata...

KSWSK said...

wa senantiasa berdoa moga wa xlupakan mak n abah...

Nur a.k.a admansyah said...

ya.. setuju! sbnr-nya x susah cuma HASIL-nya tu... takut tak menjadi. mksd aku... kite didik depa, ber kasih syg cukup tp yg nak jadi MANUSIA ialah diri depa sendiri... tol tak? SUSAH biler depa tak mampu utk membentuk peribadi depa sendiri...

InsyaAllah.. agama boleh bentuk depa.. tp dgn ikhlas ati ler!