Monday, August 23, 2010

Kenapa Murtabak Mesti Letak Bawang?

bulan2 puasa ni, nak tak nak kita memang terpanggil nak pergi pasar ramadhan. ye lah, seharian berpuasa, penat, tentu macam2 rasa nak makan. tengok itu selera, tengok ini terasa nak cuba. even, agar2 yang biasa2 tu pun kita anggup beli even harga dia mahal. nafsu puasa la katakan. heh... kalau diletakkan kepala keretapi kemudian salut coklat, aku yakin ada jugak nak nak beli buat juadah berbuka.

dalam pengalaman aku ke pasar ramadhan tak kiralah di mana2, rata2 ramai benar pengunjung. yg muslim tu biasalah, yang bukan muslim pun tumpang semangkuk. dari satu segi, ia bagus untuk pembangunan ekonomi umat Islam. tapi dua kali fikir aku rasa rata2 peniaga tak ikhlas meniaga.

aku berani kata begitu sebab ia berkisar dari pengalaman aku. banyak kuih dijual, dah la mahal, rasa dia....... jauh dari sedap. ye.. aku setuju bahawa ada yg memang sedap dan berpatuttan, tapi ramai jugak yg ccekik darah.

ada peniaga yg menjual kuih yg tak laku dihari sebelumnya. aku faham, tak baik membazir dan membazir itu amalan syaitan, tapi kalau korang jual makanan basi kat sedara mara seislam lain yg buleh jadi akan menyebabkan mereka sakit perut dan masuk hospital, korang rasa siapa yg perangai syaitan?

kuih muih memang meriah, bagi aku yg minat gile pada agar2 (beledho) kadang2 tertipu. tengok yg merah, beli. tengok yg warna pelangi, beli. yg ada buah2, beli. tapi, bila makan ...... semua rasa sama je. lagi teruk, warna merah menyala, tapi rasa tawar.

apa2pun, kepada peniaga yg jujur tu aku ucapkan syabas. disamping pahala puasa yg dapat. aku yakin mereka juga dapat pahala2 jariah yg lain. teruskan usaha murni anda tu.

pada aku yg agak cerewet makan ni, kadang2 terasa jugak nak seligi kepala penjual2 murtabak. semua murtabak yg dijual mesti ada bawang. kadang2 tu bila dah teringin sangat, aku beli jugak. isi aku bagi isteri aku makan, sedangkan aku makan kulit murtabak. teringin nak makan isi, tapi kalau aku makan isi yg bersalut bawang tu, tapi aku masuk wad icu pulak. tau la, aku ni keturunan bawang putih bawang besar. pantang kalau makan bawang.

ok la, cerita pasal makan ni buat aku lapar pulak. nak pekena sup cendawan jab. nak makan nasi kena tunggu bersahur jam 430am pulak.

4 comments:

marinahunny said...

laaa ada bwg la sedap...x blh mkn bawang rupanya.. hehehe

PnConfused said...

kalau bawang lg byk drpd daging mmg ampes....


haihhh...


rmi yg penjual "mee segera", wujud masa ramadhan jer

relevan said...

Salam..balik Jerantut ada banyak Murtabak bes..

Nur a.k.a admansyah said...

kalau mkn... camaner? muke bengkak mcm org allergi peanut? (aku penah tgk dlm tv...)