Tuesday, August 31, 2010

Selamat Hari Kemerdekaan Ke 53

Alhamdulillah, syukur kepada Allah yg telah mengekalkan nikmat kemerdekaan ke 53 buat seluruh rakyat Malaysia pada hari ini (31/08/2010).

dari semalam, masa balik dari berbuka puasa di tropicana golf & country club kira2 jam 11 malam, aku lihat rata kiri kanan jalan agak kureng sangat bendera Malaysia berkibar. mahal sangatkah bendera sampai kita semua begitu kedekut nak kibarkannya. masjid/surau rata2 agak lengang, yg ada barangkali jemaah tua yg sedang berborak kosong diberanda, atau ajk surau yang mengemas sejadah dan membasuh pinggang mangkuk selepas terawih dan moreh. mungkin ada juga sebilangan kecil tetamu Allah yg masih bermunajat dan bertadarus dibulan mulia ini.

lain pula halnya di tokong2 cina sekitar pandamaran. rata2 tokong bergemerlapan dengan lampu dan ramai penganut bersedia dengan mercun dan bunga api bagi menyambut ketibaan detik 31 ogos.

orang india dan kuil2? same je dengan melayu. sunyi dan suram.

ini buat aku berdetik, sambutan hari kemerdekaan ini untuk siapa? siapa yang patut menyambutnya? ye.... aku tau semua bangsa dimalaysia patut meraikannya (abaikan bangla, indon, vietnam, filipino, etc,..). tapi bukankan MAlaysia ini suatu kala digelar Tanah Melayu? dimanakah melayu? mungkin melayu ramai meraikan hari bersejarah ini dengan cara mereka sendiri, ye lah anak2 merdeka. mungkin dengan cari berkonsert, mabuk2, menghisap dadah dan gam, berpeleseran dan berkhalwat di hotel2 murah. dan tak kurang pula sekadar menonton tivi dirumah (seperti aku).

keterlaluan kata2 aku? bersikap perkauman? bukan! jauh panggang dari ayam panggang untuk aku bersifat perkauman. dari dulu sampai kini aku hanya bekerja dengan india dan cina, aku tak pernah bekerja dengan bangsa aku. entah, dah puluhan tahun merdeka,dalam diri aku masih terpahat pemikiran penjajah yang melayu suka membunuh bangsanya sendiri dari membinanya. Insyallah, mana tau awal tahun depan aku bekerja dengan syarikat melayu pula. Doa-doakanlah.

dalam seminggu lepas, tivi percuma dan tivi berbayar, semua dok galak tayang cerita kemerdekaan, dan seperti biasa dan dijangka, ccerita2 sama diulangtayang sampai nak naik muak. cerita bukit kepong, leftenan adnan, sarjan hassan, hati malaya, embun .... itulah sahaja filem yang kita ada dan diulangtayang. aku setuju ia perlu untuk kita ingat sejarah, tapi kita juga perlu filem sejarah yang diberi nafas baru. cerita sarjan hassan dan bukit kepong aku dah tengok dari aku kecik, dah besar tak kan aku nak layan lagi 100 kali sebelum aku cukup nyanyuk untuk mengerti apa itu sejarah.

pun begitu dari layan cerita indon dan siam, baik layan cerita melayu. sesekali layan tivi berbayar tengok documentari. dari takde filem bermutu tentang sejarah, layan je lefternan adnan dan sarjan hassan buat kali ke berapa puluh. filem negara malaysia terasa dipimpin oleh orang dangkal kerana tak terdaya buat filem sejarah mengenang dato bahaman, tok gajah, abd rahman limbong dan seangkatan dengannya. filem picisan yang dengar tajuk buat aku nak muntah sanggup pulak keluar dana, filem sejarah? heh!!!

berbalik pengisian malam merdeka aku, aku just tengok tivi macam kebanyakan melayu lain. bila terdetik hati dengan pengorbanan tokoh2 melayu yg menentang komunis dan penjajah tu, aku buat solat sunat untuk mereka. itulah takat termampu. kemudian, layan tivi sampai 3 pagi, cerita tamil.

awal pagi (selepas sahur dan sebagainya) wife kejut sebab ditadika aaaanak aku ada xtvt menyambut hari kemerdekaan. sebagai bapa dan sebagai ajk tadika aku pergi. ramai ibubapa hadir memberi sokongan. majlis dimulakan dengan upacara menaikan bendera dan menyanyikan lagu negaraku. ikhlas, inilah kali pertama aku nyanyi sejak meninggalkan zaman perhimpunan sekolah. terasa menyucuk jiwa.

anak aku luqman dan rakan2 kemudian ada pertandingan mewarna. aku tumpang semangkuk mengambil gambar dan berbual2 mesra dengan kaum bapa yg hadir. err... dari 8 lukisan terbaik, luqman tak terpilih. aku sebenarnya tak tau ada pertandingan mewarna, so tak bawa kelengkapan mewarna. bila tengok semua ibubapa bawa dengan segala makdatuk punya alat mewarna aku cepat2 ke kedai berhampiran beli pensel warna. ok lah, sekadar memeriahkan majlis.

oh ya, sempena hari kemerdekaan kita ke 53 ini, sama2 lah kita menghargai 'lajur gemilang' kita. sedih aku bila ia dibakar, dipijak dan diletak najis oleh manusia yang rakyatnya ramai yang mencari rezeki di tanahair kita. kita bagi beras, dia balas tahi. aku faham bukan semua, cuma segelintir, tapi kerajaan kita dah terlalu berlembut dengan mereka. dengan orang hina bendera kita, kita berlembut. dengan rakyat kita yang buat lagu hina kita, kita berlembut. so, kemana tahap kasih sayang kita pada negara kita ni? mungkin kita dah jadi macam lagu pak pandir...

"yang remeh, dan yang temeh
berlegar disekelilingmu
buatlah, buatlah tak tau....."

3 comments:

Mak Su said...

tensi nampak, jgn ler cenggitu.... kat acetero ada byk rencana ttg malaysia, malaya yg menarik2, hasil nukilan finas dll

rayz said...

Mey... Malam merdeka jatuh pada malam 21 di bulan Ramadhan. Mungkin ramai org melayu islam mencari rahmat malam pada Lailatul Qadar...berbanding meraikan malam kemerdekaan.

Atau mungkin juga erti kemerdekaan itu bagi seseorang disambut dengan cara yang berbeza.


(sentiasa bersangka baik kepada saudara2 kita yang lain)

Nur a.k.a admansyah said...

Selamat Belated Merdeka!(bulih ker?) Aiman plak mlm td homework die.. kena tulih lirik lagu merdeka..hehehe aku google jer!

Bro, nk smbt camaner.. kan pose? tgk TV kt umah kire OK aper...

Td aku bc N3 ko ms UUM dedolu. Kelako... tapi aku lg ROCK beb.. siap marah kt roomate aku yg ajak bersahur... die siap wat milo kt aku! cehhh... jahat-nyer aku..