Friday, March 19, 2010

You Give Peanut, You Get Monkey

cam biasa larut2 malam begini masih melayan kedua2 anak aku luqman dan pika melayan astro ceria. luqman cuti sekolaah, so tak kisahlah. lagipun siang dia dah tidur banyak kata umminya.

biasanya sebelah malamlah orang2 macam aku dapat bersama keluarga. siang dihabiskan di pejabat. siang hari sabtu dan ahad even tak kerja kadang2 ada je kerja sama ada kerja sendiri, urusan mendesak syarikat atau bersama kerja. kadang2 aku ambik masa bersama kawan2. pada aku masa untuk kawan2 juga perlu. ye lah, hari ni (khamis) dari awal pagi hingga lewat petang berkurung dalam bilik meeting. then, attend perjumpaan dengan beberapa wakit syarikat security untuk ambik pengawal keselamatan. masa appointment lain2 la, dan diuruskan oleh bghn purchasing. aku cuma terangkan apa yg department aku expect dari mereka je. harga tu kerja purchaasing, malas aku nak campur. cuma yg tak leh kompromi dari segi kualiti.

dalam memilih ni aku tak suka beranggapan yang syarikat kena pilih harga termurah. murah tak semestinya bagus. kadang2 dengan harga yang murah kita mengundang lebih banyak masalah. bak kata salah seorang senior manager tempat aku kerja dulu iaitu "you give peanut, you get monkey".

2 comments:

maiyah said...

tp sy slalu cari yg murah ngeee

Mak Su said...

kita sebagai pengguna pun kena tanamkan konsep murah tak semestinya bagus... tgk pada barangan dan needs :)