Tuesday, November 17, 2009

Demam Exam Dah Nak Mula

aku tergelak sakan petang semalam sebab dah ada beberapa orang budak sekolah yang akan mengambil peperiksaan spm sehari dua lagi dah mula memohon kerja kosong sebagai operator pengeluaran di tempat aku. ha.ha.ha... bila aku tanya diorang kata chop tempat dulu. ada ke macam tu? lantaklah. pada aku apply awal tak salah, cuma kena datang balik lepas exam untuk interview dan check umur dah cukup ke belum.

cerita pasal exam ni, aku yakin hampir 99.9% daripada umat manusia yang belajar dan wajib menghadapi periksa akan rasa takut akan peperiksaan. ye lah, sedia atau tidak nombor dua, yang paling merisaukan ialah tidak mampu menjawab soalan dengan baik. kadang2 kita dah study awal, tapi last2 minit nak periksa kena demam, accident dan sebagainya, ini menghalang kita dari menjawab peperiksaan dengan baik atau tak mampu menjawab langsung.

aku dulu bukan top scorer. kat 'u' nak kata dapat 4 pointer memang jauh mata memandang, jauh lagi nak mencapainya. aku grad pun takat pointer nak cecah 3 je. dah la tu. akupun bukan rajin studi mana pun, biasanya last minit. even last minute, aku biasanya akan beri tumpuan masa penyarah mengajar (kalau aku attend kelas lah..). then, aku rajin photocopy nota2 kuliah dari kawan2 perempuan. thanks yat (haryati)sebab selalu ko pinjamkan aku nota2 masa nak exam.

malam sebelum exam biasanya aku dah tak studi hard, aku lebih suka borak2 ringan dengan kawan2 yang sama nak exam tentang soalan2 yang kami jangka akan keluar dan bagaimana nak jawab. pada aku ia banyak membantu. soalan2 spot ni aku tak berani sangat, kang langsung satu tak keluar, aku pulak yang terkeluar dari 'u'. dalam menghitung hari2 belajar di uum tu, ramai jugak kawan2 yang tidak mampu bertahan terpaksa dikeluarkan dari 'u' umpanya sebab exam tak lulus banyak dan pointer sangat rendah.

dah nak masuk exam tu, aku memang bergantung pada diri sendiri, mengharapkan doa ibubapa dan berserah pada Allah. aku tak main tangkal2 penuh lengan ni. apatah lagi nak percaya pada 'toyol' seperti formula atau point2 yang ditulis pada tangan, kaki, dan sebagainya. itu SALAH!. nak panjang-panjangkan leher tengok kertas jawapan kawan2 kat sebelah [un bukan cara aku, dah tak tau buat, duduk diam2. nak panjang2 leher buat apa, ingat korang ada gen zirafah ke? lagipun kalau tertangkap tak ke naya. kalau yg meniru kena, memang padan muka dia, tapi orang yang ditiru pun kena walaupun dia tak sedar ditiru pun terbabit, apa ke jadahnya.

kepada yang akan menghadapi apa2 peperiksaan tak kiralah spm, stpm, atau sekadar ujian nak kawin, aku ucapkan SELAMAT MAJU JAYA. walaupun aku sertakan satu poster iklan pen yang mendabik dada menyatakan bahawa mereka telah berjaya membantu pelajar2 meniru, tapi aku syorkan korang jangan meniru. YAKINlah pada diri sendiri dan jagalah MARUAH diri.


Sumber Gambar : www.funzu.com

7 comments:

adie said...

zaman aku tulis kat kertas,takde tulis kat tangan.hihi

ezzati said...

aku zmn U la mula blaja meniru..hehe..tp, final xam x penah la..kuang2..x bgs kan aku.. :p

bungacahaya said...

Ader plak iklan cmtu...apa laaa!!!!!!!

Relevan said...

Jangan minum air dakwat sudah..

Anonymous said...

aku pun tak scorer hehehe
tp usaha gak sikit2 ler

Maiyah said...

sy lagi le SPM sangkut kat pokokkelapa :D

Mak Su said...

selamat maju jaya buat budak2 yang nak amik spm tahun ni... moga sukses selalu.

besides that, maksu tgk budak2 tu dema macam tak saba2 nak besar, nak pegang duit sendiri konon...takat mana sangatlah hebatnya pegang duit sendiri ni... banyak tanggungjawab weh