Thursday, October 22, 2009

Bersama Tok Mat : Angin Pasang

Kisah ni sudah lama, mungkin masa tu aku masih awal remaja lagi. tok mat, gelaran untuk datuk aku. tok mat adalah seorang polis pencen yang kemudiannya meneruskan kelangsungan hidupnya menguruskan kebun. jika terdapat permintaan, tok mat juga sering membantu sesiapa yang memerlukan khidmatnya dalam membuang angin pasang dan juga lain2 perubatan perbomohan.

angin pasang adalah sakit yang ditakuti oleh kaum lelaki. ye lah, dah melibatkan kelakian. kalau kena angin pasang yang menyebabkan kerandut zakar membengkak dan sakit, apa lagi boleh dibuat dengan senjata hebat yang satu itu. jangan kata nak bawa ke medan tempur, nak kencingpun sakit sampai keluar air mata.

secara peribadi aku tak tau tok mat mendapat ilmu mengubat angin pasang ini dari mane. yang aku tau, titisan keluarga aku disebelah tok mat berasal dari palembang, indonesia. pernah jugak aku tanya2 masa mood tok mat baik, tok mat cakap "ilmu ni boleh belajar. urut je pakai minyak kelapa dan sedikit serapah". dari kecik, aku dididik jadi lelaki tulen, dan bab2 kelakian ni memang aku suka. aku pernah mintak nak belajar dengan tok mat cara ubati sakit angin pasang. tapi tok mat cakap "tak boleh!. kalau aku ajar nanti takut pulak mu tak reti pelepas angin. silap2 sendiri yang kena angin pasang dan takde zuriat". perghh! hebat betul penangan angin pasang ni, silap gaya orang yang mengurut pulak boleh kena angin pasang tersebut dan menjejaskan kelakian si pengubat. tak pelah, tak hebatpun takpe. menda tu mana ada spare parts kalau dah kong.

patutlah selepas tok mat mengurut orang, dan orang tersebut dah balik, tok mat akan .... dalam sila yang kemas, dada dibidangkan laksana hulubalang raja, tangan pula mendakap dada, aku lihat mulut tok mat terkumat-kamit mambaca serapah yang aku tak faham butirannya.bukan mentera kuno champa tapi aku dengar dari ayat-ayat Al-Quran yang aku tak tau diambil dari surah yang mana satu. sebentar kemudian, aku akan dengar tok mat akan mula sendawa, membuang angin pasang yang disinggahkan sebentar dibadannya dari pesakit semasa rawatan membuang angin barangkali. argh... mistik jugak menda ni. boleh main tumpang2 angin dalam badan orang lain pulak.

minyak urut tersebut tok mat buat dari minyak kelapa asli. kebetulan dibelakang rumah datuk memang banyak pokok kelapa dan bila bekalan minyak kelapa untuk mengurut dah kehabisan, tok mat akan mengerahkan cucunya untuk membantu. siapa lagi, yang tak boleh lari hanya aku dan kakak aku lah sebab kami tinggal bersama tok mat. kakak aku boleh jugak culas sebab dia cucu kesayangan, sedangkan aku............

proses membuat minyak kelapa bermula bila tok mat mula mengupah orang memanjat kelapa. biasanya monyet yang panjat. kemudian akulah yang akan mengumpul kelapa terbabit, membelahnya, dan memesinnya. berpuluh2 biji kelapa digunakan. sakit pinggang tuhan saje yang tau, tapi aku tak merungut sebab takutkan tok mat. dah selesai, kerja terbabit akan diserahkan pada nenek. nenek akan menanak kelapa tersebut. tapi sebelum itu, aku jugaklah yang akan menghidupkan api dapur arang. proses menanak minyak adalah sangat lama, dan nenek biasanya akan guna dapur arang. lebih jimat dan bermanfaat kata nenek.

semasa nenek menanak minyak, dapatkan aku culas sekejab. sesekali terdengar laungan nenek memanggil aku untuk meletakkan arang didalam dapur atau menjaga dapur sementara nenek bersolat atau mengediakan juadah. akhirnya, minyak terhasil. nenek akan menyaring minyak untuk memisahkannya dari serdak2 yang tertinggal. sebahagiannya disimpan dalam bilik datuk, dan ada yang nenek ambil untuk dijadikan minyak rambut. "bagus untuk rambut ni. rambut tak de kelemomor, tak bercabang". aku cuma mencebik dan berkata "bau tengik la mek".

jika ada pesakit yang datuk untuk berubat, tok mat akan menyuruh ke pangkinnya di kebun. jauh dari orang ramai. disitulah tok mat suka duduk sepanjang hari. berkebun, berubat dan berehat. malah, tok mat lebih rela mandi di telaga disitu dari mandi air paip. tok mat cuma balik untuk solat dan makan sahaja. disiang hari, tok mat lebih selesa melelapkan mata dipangkinnya itu dari tidur di tilam embuk dibiliknya. akupun tak faham. tapi bila malam, sudah semestinya tok mat kembali ke rumah.

biasanya aku atau kakak aku yang ditanggungjawabkan meletakkan minyak kelapa untuk mengurut. hanya minyak kelapa biasanya. kadang2 tok mat aku suruh letakkan bawang putih yang dah di tumbuk, ada gangguan luar katanya. kadang2, ada jugak kes yang tok mat suruh aku campurkan minyak kelapa dengan bawang putih dan lada hitam. itu biasanya kes tersampuk akibat kencing merata-rata lah tu. sesekali masa tok mat memeriksa kerandut pesakit, aku curi2 tengok jugak. ada yang dah sebesar bola pingpong, ada yang bengkak sebelah, ada yang bengkak dua2 belah, dan ada yang bengkak sampai keseluruhan zakar. aku aku jadi tok mat, aku jentik dulu. he.3x...

tok mat biasanya memang tak suka gangguan semasa mengubat. cukup sekadar dia dan pesakit. tapi kadang2 aku diperlukan berhampiran untuk mengambil dan membeli barang2 tertentu mengikut jenis kesakitan. jadi dapatlah aku skodeng telor orang lain. yang dirawat dengan minyak kelapa, bawang putih dan lada hitam tu kekadang aku gelak sensorang jugak, mau tak nya, dah la besar macam telur pingpong, pastu disalut dengan menda2 tu pulak. sesekali macam resepi telur goreng lada hitam chinese stail.

biasanya, hanya sekali rawatan. tok mat tak de pakai pengeras. rawatan tok mat hanya membantu dengan izin Allah agar senjata ampuh itu mampu mengeras semula. upah? tok mat bukan bomoh handal. bukan juga mencari makan dengan mengubat. tok mat ada pencen polis. tok mat ada kebun getah dan kebun buah-buahan, upahnya sekadar ikhlas. selalunya tok mat tak pernah ambik lebih dari RM20.00. kalau pesakit datang membawa biskut atau roti, tok mat dah tak ambik bayaran.

argh... sesekali terfikir juga bahawa ilmu mengubat angin pasang ini dah hilang dari keturunan kami. dalam 4 anak tok mat yg 2 lelaki dan 2 perempuan, papa aku sebagai anak yang sulung tidak berminat mempelajari dan diwarisi ilmu2 tok mat. pakcik aku berminat, tapi tok mat tak mahu perturunkan ilmunya. anak2 perempuan jugak berminat, tapi tok mat enggan mewariskan pada perempuan. adakah ilmu itu hilang terus? aku rasa tidak juga sebab tok ma pernah beritahu banyak ilmu boleh dipelajari dari membaca dan memahami. tok mat suka menulis mentera2 dalam buku notanya. aku yakin ada tertulis mengenai mentera ubati angin pasang. tapi, aku terlalu dangkal untuk membaca tulisan jawi tulisan tangan tok mat. arrghhh.... kena mula belajar jawi aku ni. jawi lama pulak tu. untung-untung boleh jadi tukang urut angin pasang. kalau dah teror nanti aku akan iklankan diri aku dalam surat khabar seperti berikut :-

"TOK MAN, PAKAR URUT ANGIN PASANG. WARISAN ILMU OLEH CUCU LELAKI TERTUA TOK MAT AL-PALEMBANGI.

RAWATAN LAIN : URUT BATIN, MENGUATKAN, MEMBESARKAN, MEMANJANGKAN DAN MAMPU TAHAN LEBIH LAMA DI RANJANG. KHAIMAT NASIHAT UNTUK BERISTERI RAMAI, PROSEDUR PERKAHWINAN DI SIAM DAN MENGELAK ISTERI TUA MENGESAN ADA BERISTERI MUDA JUGA DISEDIAKAN PERCUMA UNTUK PELANGGAN TETAP.

SILA TELEPON 012-123456789 UNTUK TEMUJANJI."

9 comments:

sha said...

aku ngeri nak simpan no. hp kow..hihi

julietchun said...

takkan ilmu angin pasang je ko nak belajar? ilmu tersampuk tak nak ke? hahahahhahaha

eiman@nurizan said...

uiii rugi aa man, nape ko tak mintak tok mat ajarkan ilmu tu..

Hans.Words said...

suhh suhh ..simpang malaikat 44.. pintu rezeki tertutup le ..tengok telor orang he he he ..

izman said...

sha,
baik jangan simpan. tu sape punya tah... ha.3x...

izman said...

julietchun,
tak sempat belajar. datuk aku dah meninggal. syaratnya aku dah kawin dan ada anak baru boleh belajar. tpai datuk aku meninggal masa aku form 6. tiada warisan le ilmu tu.

izman said...

eiman,
tak sempat, datuk aku meninggal awal.

izman said...

hans.worlds,
untuk tujuan perubatan boleh. he.3x...

日月神教-任我行 said...

成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,正妹,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,a片